Конкурентоспособност на парфюмерията и козметиката

Конкурентоспособност на парфюмерията и козметиката

Oт 2000 г. до 2003 г. българската парфюмерия и козметика присъства на световния пазар с няколко групи продукти. Представянето на българските продукти на чуждите пазари може да се изследва на базата на световните данни от "Трейд мап" (Trade Map) на Международния търговски център (МТЦ) - Женева. Значителни и устойчиви са продажбите на препаратите за коса, пастата за зъби и етеричните масла, които заедно формират 72 на сто, или близо 64 млн. долара, от износа на страната за 2003 г. в отрасъла. Розовото масло - доскорошният безспорен символ на българската идентичност, все още е сред тази първа група. Добре се представят и лавандуловото масло с второ място в света и парфюмите и тоалетните води, но техния сумарен дял е около 5 на сто от сектора, или около 5 млн. долара.

Препаратите за коса са на 31-ва позиция в експортната листа с близо 39 млн. долара за 2003 г. Около 10 български компании произвеждат и изнасят препарати за коса, като първите четири от тях формират около 85 на сто от износа.

По данните на МТЦ страната е на 14-о място от общо 110 държави. Най-близките ни конкуренти са Мексико и Бразилия. Непосредствено преди нас например са Полша, Словения и Тайланд. За 2003 г. световният лидер е Германия с 517 млн. долара. Този пазар от повече от 2.9 млрд. долара расте с 13 на сто средногодишно за времето 1999 - 2003 г.

България изнася за повече от 45 държави. Най-много български препарати за коса - 20 на сто за 2003 г., пряко се консумират в Руската федерация, Азербайджан, Кипър и Румъния. Съществената особеност е, че 65 на сто от износа за 2003 г. отива в свободните зони в България и засега не разполагаме с информация на кои пазари отива след това. От 13-о място в света през 2000 г. се сриваме на 34-о място за 2001 г., следва малко подобрение до 33-а позиция през 2002 г. и значително подобрение до 14-а позиция за 2003 г. Ние сме пети доставчик за Руската федерация с дял от 6 на сто след Германия, Словения, Полша и Франция. За 2002 г. България също е пети доставчик в Русия с дял от 5 на сто.

Пастата за зъби е на 77-о място по стойност в българската експортна листа от около 900 групи продукта за 2003 г. с 19 млн. долара. Около 15 български компании произвеждат и изнасят пасти за зъби, като първите 5 от тях формират около 75 на сто от износа.

Международната статистика сочи, че България е 19-и доставчик сред общо 99 държави износителки на световния пазар на пасти за зъби в размер 1.4 млрд. долара за 2003 г. Конкурентите непосредствено преди нас са Белгия, Индонезия, Мексико. Безспорният водач е Англия с повече от 300 млн. долара. Непосредствено след нас са Полша, Турция, Беларус. Този пазар расте с 6 на сто средногодишно за 1999 - 2003 г. България изнася за повече от 48 страни.

Най-много пастите за зъби (над 42 на сто от износа) се консумират в Руската федерация, Украйна, Полша и Румъния. Голяма част от пастата за зъби - 21 на сто, минава през свободните зони и затова също не може да се посочи къде конкретно заминава. Тенденцията в износа се стабилизира - от 10-о място в света през 2000 г. падаме на 21-ва позиция за 2001 г., последвано от леко подобрение до 20-а и 19-а позиция съответно за 2002 г. и 2003 г. От трети доставчик на основния български пазар - Руската федерация, с дял от 13 на сто за 2002 г. отиваме на 4-то място с дял от 9 на сто за 2003 г. и освен Германия и Англия преди нас вече е и Бразилия. За 2001 г. сме били втори доставчик с 15 на сто след Германия (40 на сто) преди Англия и Бразилия.

Етеричните масла (без лавандуловото) са на 246-о място в експортната листа с близо 6 млн. долара за 2003 г. Около осем български фирми произвеждат и изнасят етерични масла, като първите четири от тях формират 85 на сто от износа в света сме на 21-во място от 101 държави. Най-близките ни конкуренти (само в стойностно отношение, тъй като групата включва разнородни етерични масла) са Египет, Шри Ланка и Южноафриканската република. Преди нас са Канада, Парагвай и Мадагаскар. Световният лидер е Франция със 110 млн. долара за 2003 г. Този пазар расте с 2 на сто средногодишно за 1999 - 2003 г.

Според данните на МТЦ България изнася за повече от 21 страни. Най-много български масла - 41 на сто от износа) се консумират във Франция, САЩ и Швейцария. От 22-ро място в света през 2000 г. отиваме напред до 17-а позиция за 2001 г. и лек спад до 20-а позиция за 2002 г. отиваме отново на 21-ва за 2003 г. На основния пазар за българските масла - Франция, от 11-а позиция за 2002 г. падаме на 10-а позиция за 2003 г., със същия дял от 3 на сто, като значително преди нас отново са Мароко, Китай, Турция, Индонезия.

Световните данни за етеричните масла обобщават една разнородна група от суровини от гледна точка на българския интерес и потенциал. Затова е трудно да се правят преки изводи за България без допълнителен анализ.

Лавандулово етерично масло е на 444-о място сред изнасяните 900 български стоки с около 2.5 млн. долара за 2003 г. Около пет български фирми произвеждат и изнасят лавандулови продукти.

В света сме на стабилното второ място от 33 държави със световен дял от 7 на сто. Най-близките ни конкуренти са Испания, Австрия и Швейцария. Преди нас за 2003 г. е само Франция с повече от 23 млн. долара износ, или 66 на сто дял от световния пазар. Този пазар от близо 42 млн. долара не се променя за 1999 - 2003 г. България изнася за повече от 16 страни. Най-много българско лавандулово масло - 64 на сто от износа, се консумира в САЩ, Франция и Англия. Тенденцията е променлива. От трето място в света през 2000 г. отиваме назад до петата позиция за 2001 г. и възстановяваме второто място 2002 г. За 2003 г. продаваме най много на САЩ, където с 8 на сто от местния пазар сме втори след Франция, която има 80 на сто дял. На втория български пазар - Франция, ние сме първи доставчик с дял от 44 на сто от френския пазар, като Китай и Германия са след нас.

Глобалният пазар поставя глобални предизвикателства пред производителите и износителите на парфюмерия и козметика. Трябва да съхраним националната идентичност на розовото масло, като се гарантират уникалните български показатели. Това означава осъвременяване на ролята и мястото на лабораторията “Българска роза” ЕАД, създадена преди близо век и гарантирала българската уникалност. Системно и стратегическо решение за конкурентно присъствие, в съответствие с българския социален капитал и природни дадености трябва да се роди в сектора в близките една-две години.