Икономиката "направи си сам" идва
Мистерович е бивш шеф на Катедрата по информационни технологии в Детройтския университет. Има само бегла представа за инженерните принципи, необходими за създаването на MP3 плеър, няма никакъв опит в маркетинга и никаква бизнес инфраструктура. И въпреки това цели две фабрики - една в Китай и една в САЩ, се конкурират да въведат в серийно производство неговото устройство. Малка компания в Остин, Тексас, пък разработва електрониката на новия MP3 плеър. Чрез своя блог Мистерович сондира мненията на потенциални купувачи - около 1500 души вече са готови да си купят неговия MP3 плеър, и ги използва като онлайн център за научни изследвания. Кое е по-добрата опция: ААА или Li-Ion батерии? Как би звучал един добър рекламен девиз? "Не съм сигурен, че такъв проект би бил възможен допреди няколко години, казва Мистерович. Но дори и да беше, едва ли би бил по силите на един аматьор, работещ в сутерена си."
Едно време "направи си сам" ентусиаст като Мистерович можеше да се надява най-много да продаде бизнес идеята си на голяма компания. По-вероятно само щеше да развеселява приятелите си с прекалено амбициозните си мечти. Но благодарение на комбинацията от няколко нови икономически фактори идеите на аматьори като Мистерович вече не са толкова безнадеждни. За разлика от печалбарите през dot-com бума на 90-те тези аматьори не се заблуждават относно потенциала на своите проекти. Вместо това те просто намират начин да докажат, че сами могат да произвеждат продуктите, които искат да консумират, да се забавляват, докато го правят, и може би да изкарат някой и друг долар.
Непрофесионални музикални продуценти пък изобретиха mash-ups: парчета, получени от оригинални песни, рекомбинирани с помощта на нов софтуер, който доскоро можеха да си позволят само големите звукозаписни компании. А с помощта на услуги като AdSense на Google - която позволява на всеки, който иска, лесно да сложи реклами на сайта си, тези аматьори могат ако не да застрашат бизнеса на хора като Бил Гейтс, то поне да си избият разходите.
Преди само хората, които можеха да си го позволят, имаха необходимото оборудване и само те се наричаха професионалисти, казва Ноа Глас от фирмата Odeo, която предлага безплатен хостинг и разпространение на подкастъри. Сега достъпът до подходящите инструменти и технологии е доста по-лесен с помощта на open-source програми и интернет.
Тези инженери на свободна практика променят не само дигиталния, но и реалния бизнес свят. Както eBay промени принципите на разпространение на стоки, така те предефинират процесите на дизайн и производство. И имат необходимата инфраструктура на разположение: форуми като Yahoo! Groups улесняват максимално размяната на идеи и познания; безплатният или евтин софтуер за компютърен дизайн правят възможно дори и непрофесионалисти да се справят с техническите планове; а ниската стойност на промишленото производството в Китай позволява на идеята да скочи от файла във фабриката. Сайтове като Alibaba.com помагат на тези "направи си сам" предприемачи да се свържат с китайски фабрики, чакащи техните поръчки, което означава, че аматьорското братство си има и своя еквивалент на виртуалните портали за запознанства в интернет.
Може да ви се струва, че това са прекалено много усилия за създаването на, да речем, MP3 плеър с левашки дизайн, но мотивацията на тези аматьори не е стандартна. Направисисамковците ги движи страстта към проекта, а не сметки колко часове са прекарали над него. Ето защо много от продуктите, които създават, наистина си заслужават.
Сол Грифит е един от тези вманиачени ентусиасти. През 2001 г., недоволен от кайтсърфовете на пазара, той създава Zeroprestige.com - сайт, където качва своите аматьорски дизайни. Скоро и други кайтсърфисти добавят своите концепции, а една фирма за ветроходни платна със свободен капацитет предлага да ги пусне в производство. Инициативата ражда няколко малко компании, които да продават крайния продукт. Грифит подготвя пускането на нов сайт с работно име iFabricate, където и други аматьори като него ще разменят идеи, ще си сътрудничат, ще имат лесен достъп до програми, обясняващи обработката на различни индустриални материали, и ще се групират за закупуването на едро на различни производствени материали.
Няколко големи компании също намират начини да се включат в този нов бизнес. Софтуерната програма Visual Studio Express, която Microsoft ще пусне тази година, има потенциала да стане есперантото на всички инженери аматьори. Според Microsoft в САЩ има 6 млн. професионални и "направи си сам" инженери. Компанията проучва и потенциала на така наречените Phidgets, евтини и лесни за употреба електронни компоненти като RFID чиповете, които всеки може да използва, за да създаде система за заключване на дома си например.
А Пат Мистерович продължава да преследва мечтата си за MP3 плеър със ААА батерия и рекламен девиз, създаден от хората, които го ползват. Но дори и тази мечта да стане реалност, той едва ли ще забогатее. Но това никак не го притеснява. Целите на "направи си сам" икономиката не винаги съвпадат с тези на големите корпорации. "Това, което искам, е да не загубя къщата си, която съм ипотекирал. Така е при нас, аматьорите, правим всичко от гол ентусиазъм."