Yahoo! може да загуби своята индивидуалност
В реалния свят залозите са много по-високи, но анализът се оказва верен в основата си. За да оправдае теорията за всевъзможната смесица, наскоро Yahoo! подписа сделка на стойност 1 млрд. долара с китайската Alibaba.com, за да навлезе на много обещаващия китайски пазар.
Според специалистите това може да направи услугите на портала още по-несвързани. Yahoo! е потребителски сайт, който предлага всичко - от търсачка и електронна поща до музика, новини, снимки, игри и чат. Alibaba е бизнес сайт, който обслужва предимно китайските търговци на едро и чуждестранните разпространители.
Според представители от Yahoo! порталът им е единственото място, където клиентите могат да общуват помежду си, да купят нещо и да намерят каквото им трябва. Компанията има 345 млн. потребители от 25 страни, добавят от Yahoo!. За миналия месец дружеството е отчело ръст от 51 на сто в приходите си, над 70 на сто увеличение на печалбата за тримесечието в сравнение със същия период на миналата година. Това не включва печалбите, които порталът реализира след продажбата на акциите си в конкурентната Google.
Въпреки това Yahoo! изостава по някои основни показатели, сред които качеството на продукта. В най-голямата категория - търсенето в интернет, водеща е Google, която отчита ръст от 52 на сто на тази услуга от американските си клиенти за първото полугодие. В същото време Yahoo! отчита спад от 25 на сто по този показател. Подобна е ситуацията и за останалите категории като музика, чат, снимки и т.н., в които има други конкурентни компании, които ги предлагат и които потребителите считат за по-добри. Това потвърждават и данните от Уолстрийт, според които, въпреки че имат почти еднакви приходи, пазарната капитализация на Yahoo! е оценявана на около 60 на сто от тази на Google (която възлиза на 84 млрд. долара).
Въпросът е на какво ще избере да заложи Yahoo!, така че да се отличи от конкуренцията. Решението може да се намери в екипа, който компанията изгражда, смятат специалисти. Досега дружеството е наемало предимно традиционните медийни специалисти. Централният офис на Yahoo! е в т.нар. Силиконова долина, но планира да установи свой филиал и в Лос Анджелис. Засега Google не разполага с офиси в Холивуд и наема предимно висококвалифицирани софтуерни специалисти, като например главния си изпълнителен директор Ерик Шмидт, който преди е ръководил софтуерната компания "Новел" (Novell) и впоследствие е бил главен технолог в хардуерния производител Sun Microsystems.
Google в основата си е технологична компания, докато Yahoo! е по-скоро медия. За това говорят и разликите в новинарските сайтове на дружествата. Материалите, публикувани в Google, са подбрани изцяло от компютри, без човешка намеса, докато тези на Yahoo! са редактирани от журналисти. Холивудският екип на Yahoo! в момента преговаря с филмовите студия и новинарските организации и от септември смята да пусне на пазара видеоматериали от ABC News и CNN.
Амбициите на Yahoo! са да стане лидер в медийната индустрия на XXI век. Специалисти смятат, че в тази сфера търсенето няма да се задоволява единствено от няколко големи и силни компании на пазара, а от самите потребители, които сами ще избират какво да четат и гледат. Това е причината Yahoo! да закупи Flickr - сайт, чрез който клиентите могат да разменят и публикуват снимки. В тази връзка компанията пуска и нова услуга, наречена Yahoo! 360. Тя позволява на потребителите да обменят фотографии, музика, коментарите си за заведения и т.н. в свое собствено виртуално пространство, в което да канят други потребители чрез инстантните съобщения или гласовия чат, поддържани от портала. Предимството й пред Google, както и останалите конкуренти на пазара са именно услугите за онлайн разговори, които са привлекли милиони потребители, смятат анализатори. За да навакса изоставането си в тази сфера, Google обяви, че пуска безплатна услуга, наречена Google Talk, която позволява на хората, които имат електронна поща в Gmail, да водят онлайн разговори през интернет. Google Talk ще предлага инстантни съобщения, но за разлика от Skype или Vonage няма да дава възможност за разговори със стационарни или мобилни телефони.
Най-голямата търсачка в света предприе още по-агресивни мерки в борбата с конкуренцията си, като наскоро пусна на пазара на нова безплатна програма за търсене на информация както на личния компютър, така и в интернет. Тя носи името "Сайдбар" (Sidebar) и позволява лесен и бърз достъп до изключително много информация. За разлика от програмата на Yahoo! тази на Google не изисква абонамент или регистрация. Във връзка с това от Yahoo! заявиха, че тя няма да се отрази негативно върху компанията, тъй като Yahoo! предоставя "най-богатото разнообразие от технология, обслужване и задоволяване на изискванията на потребителите".
Целта на Yahoo! е да обедини услугите за търсене на информация в мрежата и медията. За постигането й обаче има сериозни пречки. Основната е твърде големият обем и разнообразието на съдържанието на портала, смятат специалисти. Това би затруднило компанията в избора дали да насочи потребителите към информацията, получена от търсенето в цялата мрежа, или към тази, която самият сайт предлага. Възможно е Yahoo! да загуби репутацията си на надеждна интернет търсачка и в този случай информацията и услугите, които предлага, могат да не донесат приходите, с които да оправдаят направените инвестиции за осигуряването им. За сравнение Google, която е избрала да не влага допълнителни средства в развитие на съдържанието си, не е изправена пред такъв проблем.
Друг сериозен проблем е, че Yahoo! се стреми да изгради "затворена" среда, с ограничено взаимодействие със световната мрежа. Специалистите смятат, че с подобни "затворени" услуги като Yahoo! 360 порталът губи от предимствата на все по-откритата световна мрежа. Потребителите на компанията могат да се почувстват ограничени и да напуснат портала, прогнозират представители от бранша. Това би било фатално за Yahoo!. Въпреки това компанията може да спечели много от преминаването към нов формат на медия, генерирана от самия потребител.
По материали от чуждестранния печат