Русия има най-голям потенциал на пазара на консултантски услуги

Русия има най-голям потенциал на пазара на консултантски услуги

Русия има най-голям потенциал за развитие на пазара на управленски и маркетингови консултантски услуги в Европа, става ясно от анализ на "Дейтамонитор маркет рисърч", публикуван в края на миналата седмица. Широки са възможностите за развитие и в Източна Европа, въпреки, че все още обемът и дейността на компаниите, предоставящи подобни услуги в региона, са значително по-малки. Основание за това твърдение дава и фактът, че броят на тези фирми в страните от Централна и Източна Европа расте, като за България те са над 150.

На по-големите пазари като Германия и Великобритания ръстът ще е значително по-малък, смятат анализатори, като пътят за ускоряване на растежа е създаването на нови стратегии и повече творчество при справяне с проблемите на клиентите.

Като цяло браншът очаква значително ускоряване на темповете на растеж, особено след трите сравнително по-слаби години дошли след края на дотком ерата, смята Мириам Ахърн, ръководител на независима консултантска група в Ирландия. Причините могат да се търсят и в модерната концепция за мениджмънта, която дава повече задължения и права на средните ръководители, които от своя страна често са по-скоро технически специалисти.

Колкото и странно да звучи за мнозина, корените могат да се търсят и в документи като Лисабонската стратегия за превръщането на европейската икономика в най-мощната в света. Тя предвижда икономиката да се базира на знанието, което предполага засилване и на последващото обучение в компаниите, коментират специалисти.

Най-големите компании в бранша според "Дейтамонитор маркет рисърч" са 6 - KPMG, "Прайсуотърхаус Купърс", "Ай Би Ем глобал сървисис", "Капджемини", "Аксенчър" и "Делойт кънсълтинг". Финансовите резултати на лидерите в брашна също доказват тезата на мнозина анализатори, че консултациите в областта на мениджмънта и маркетинга постепенно излизат от кризата.

KPMG например е регистрирала увеличение на приходите си за последната пълна финансова година с 14.7 на сто до 13.4 млрд. долара. Съизмерими са и данните за "Прайсуотърхаус Купърс", чийто оборот се е покачил с 13.4 на сто до 16.3 млрд. долара.

За мнозина непрофесионални наблюдатели фактът, че компания - собственост на IBM, присъства в тази класация, може би е изненадващ. Факт е обаче, че приходите на дружеството за последната му пълна финансова година са на стойност над 46 млрд. долара, като увеличението им е около 4 на сто. Причината за това се крие както в нарастващото значение на хай-тек консултациите, така и в по-широката клиентска база на дружеството, което работи и с малки компании, за разлика от повечето си конкуренти, смятат специалистите от "Дейтамонитор маркет рисърч".

"Аксенчър" също е сред основните компании в областта на технологичните услуги. Дружеството има оборот от 13.6 млрд. долара. Сравним е оборота и на "Делойт кънсълтинг", който за миналата година е 16.4 млрд. долара.