"Нестле" и "Делта" замразиха конкуренцията

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Нестле" и "Делта" замразиха конкуренцията

Водещата хранителна компания "Нестле" плати сравнително висока цена за гръцкия производител на сладоледи "Делта". Покупката е част от серия от малки по размер придобивания на търговски марки, позиционирани в по-високия ценови сегмент. Предложената цена се равнява на два пъти годишните продажби на гръцката група. "Делта" е постигнала продажби от 122 млн. евро през 2004 г.

С придобиването на "Делта" "Нестле" се сдобива с портфейл от луксозни хранителни марки, а едновременно с това и засилва присъствието си в бързо развиващите се пазари от Източна Европа като Румъния. Освен че е пазарен лидер в Гърция, "Делта" има значително присъствие и на пазарите в България, Македония, Сърбия и Унгария.

Сделката може да разклати лидерската позиция на "Юниливър" в сладоледения бизнес

Експерти определят придобиването на сладоледената компания и като начин "Нестле" да спечели важни позиции в този бизнес срещу основния си конкурент "Юниливър". Пазарният лидер имаше дял от 20 процента от световните продажби на сладолед към края на миналата година, но според експерти последната сделка ще позволи на "Нестле" да се цели във водещата позиция. Наблюдателите на индустрията предвиждат, че появата на такъв сериозен претендент ще предизвика нов стремеж към придобивания и от страна на "Юниливър" в европейската хранителна индустрия, която от известно време преживява процес на консолидация.

Компанията ще затвърди позициите си в европейския пазар за луксозни сладоледени изделия чрез марките "Нирвана", "Бос", "Алома" и "Магнум", които вече са изключително известни в Гърция.

От "Делта" нарекоха покупката успешно привличане на инвестиции, като ще използват приходите за инвестиция в други отдели от хранителния си бизнес. Гръцката компания си е поставила за задача да се превърне в лидер в гръцката хранителна индустрия, като купи "Чипита" и дъщерните й дружества за бързи закуски. Холдингът "Делта" ще има за задача да обедини марките през месец юли 2006 г. Според анализаторите основните възможности за използване на ресурсите на "Чипита" са обединяване на дистрибуторската мрежа и логистиката, тъй като двете дружества нямат идентични продукти.

Възможно е именно силната позиция на "Делта" в Източна Европа да е основен фактор за интереса на "Нестле". Пазарите за сладолед в региона очакват много по-голям ръст в сравнение с много от западноевропейските страни. В Румъния, където "Делта" има пазарен дял от близо 30 на сто, компанията очакваше увеличение на обема на продажбите си с 6.7 процента годишно през следващите пет години, докато размерът на пазара в Унгария може да расте с 2.5 на сто годишно. Увеличението на продажбите във Великобритания и Франция са съответно 0.9 и 1.7 процента.

Отделът за производство на сладолед "Делта айс крийм" (Delta Ice Cream) е листван на Атинската фондова борса, като над 96 на сто от акциите са собственост на "Делта холдингс". След одобрението на регулаторните органи се очаква "Нестле" да придобие тези акции, като направи оферта и за останалите.

"Нестле" залага на сравнително малките покупки на луксозни марки

През последния месец "Нестле" започна партньорство и с френската компания за млечни продукти "Лакталис" (Lactalis). Този път покупката е нестандартна, тъй като "Нестле" предпазливо купи само миноритарен дял от дружеството от около 40%. Целта на придобиването е да подобри представянето на замразените млечни продукти на "Нестле". Партньорството ще създаде втория по големина бизнес на европейския пазар за подобни хранителни изделия. Групата ще снабдява всички страни от Европейския съюз с изключение на Австрия и Германия, както и Норвегия и Швейцария. "Нестле" и "Лакталис" обявиха, че целта на сливането не е да предизвика позициите на пазарния лидер "Данон", макар дружествата да смятат, че определянето им за значим конкурент би било индикация за успех на бизнеса.

"Нестле" залага изключително и на развиването на нови продукти и технологии, които биха могли да станат стандартни за хранителната промишленост. През септември компанията обяви създаването на инвестиционен фонд от 500 млн. евро, който ще бъде усвоен през следващите три до пет години. Основната част от сумата ще бъде отделяна за компании, чийто изследвания са във финална фаза и продуктът им е почти готов да излезе на пазара.

По материали от чуждия печат