Бизнес приложения с визия за бъдещето

Бизнес приложения с визия за бъдещето

Бизнес приложения вече внедряват и производителите на бои, лакове и химикали
Бизнес приложения вече внедряват и производителите на бои, лакове и химикали
Тази седмица високотехнологичната компания "Оракъл" (Oracle) представи новостите около последното поколение бизнес приложения, които предлага на световния пазар. Инициативата Oracle Apps Day тази година включва 1000 събития, организирани в целия свят. Известен факт е, че преди 2-3 години компанията започна своята преориентация от бази данни към бизнес приложения. Oracle инвестира милиарди, за да придобие компании като PeopleSoft (CRM и HR мениджмънт), JD Edwards (бизнес приложения за среден и малък бизнес) и Siebel (лидер на пазара на CRM системи). Така технологичният гигант се надява да догони конкуренцията в този сектор и дори през 2010 г. да стане лидер на пазара на софтуерни приложения, предназначени за бизнеса.
Oracle продължава да развива своя E-Business Suite и приложенията, които придоби "по наследство" от присъединените към корпорацията софтуерни компании. Очаква се през 2008 г. на пазара да се появи пакетът Fusion Applications - компилация от всички компоненти, които компанията има като собствени разработки и като придобити през последните две години. Бизнес приложенията на компанията покриват управлението на всички основни сфери - финансов мениджмънт, връзки с клиенти, доставки, човешки ресурси.
Като цяло наблюдателите отчитат тенденция на засилване на интереса към системите за управление на бизнеса както в световен мащаб, така и у нас. Все повече компании, представители на различни индустрии и сфери на бизнеса, осъзнават необходимостта от внедряване на бизнес приложение с цел по-добро управление на процесите, по-ефикасна организация, по-голяма конкурентоспособност и по-големи печалби естествено.
Не са за подценяване и фактите, че България като отделна страна и като част от Югоизточна Европа продължава да поддържа, от една страна, висок процент на растеж, и от друга, висок инвеститорски интерес. Тези два елемента играят съществена роля за нарастващия интерес към бизнес приложенията.
Първо, доброто икономическо развитие предполага разрастване на бизнеса и увеличаване на необходимостта от включването на система за управление. Второ, чуждите инвестиции освен всичко останало предполагат и начин на управление, еднакво разбираем както за този, който идва да вложи парите си у нас, така и за българския партньор. Което трудно (или изобщо не се случва) се случва без система за управление, която да генерира разбираеми за двете страни финансови отчети например.
В представянето на европейския ERP пазар Сорин Миндрутеску, мениджър продажби в Oracle за Югоизточна Европа, акцентира именно на големите възможности за развитие на региона. Фактът, че интересът към бизнес приложенията нараства, се доказва с цитираните 56% ръст в продажбите, който Oracle отчита за 2006 г. в сравнение с 2005 г.
У нас 20 напълно различни като сфери на действие компании са внедрили бизнес приложения. Няколко примера: финансова институция - Райфайзен банк, производител на храни и напитки - "Белла България", дистрибутор на селскостопанска техника - "Фермер 2000", кабелен оператор - "Кейбълтел", производител на бои, лакове и химикали - "Оргахим", висше учебно заведение - Университет за национално и световно стопанство.
Примерът с компанията "Белла България" добре илюстрира данните, представени в презентацията на Орлин Дочев, мениджър за бизнес приложенията в Oracle България. Целите, които си поставя топ мениджмънтът на фирмата - производител на храни, могат да се съотнесат към всяка една компания независимо от сферата й на дейност - по-добра отчетност, по-добро планиране, по-оптимизирани процеси, по-малко време за обработка на документи и повече време за анализи.
За да постигне тези цели и вече в пряка зависимост от специфичните си дейности, мениджърският екип на "Белла България" решава да внедри следните приложения - финанси, снабдяване, управление на продажбите, складово стопанство и производство. Като допълнителни плюсове от внедряването на бизнес приложения идват по-добрата бизнес организация, по-високата мотивация на екипа и осъзнаването на инвестицията като вложение в корпоративната идентичност.
Проектът по внедряването на E-Business Suite в "Оргахим" също има няколко основни цели. Да бъде изградена централизирана система, до която има възможност за достъп от страната и извън нея. Да бъдат интегрирани данните и функциите между различните бизнес области в компанията. Да бъдат внедрени водещи бизнес практики в процеса на производство и в корпоративното управление на мястото на множеството текущи приложения, разработени в компанията. За постигането на тези цели "Оргахим" и внедрителят "Фадата" се спират на няколко основни приложения - Oracle Process Manufacturing (OPM), управление на склад и себестойност за OPM, снабдяване, продажби, финанси.
Резултатите, които отчита мениджмънтът на компанията, на практика представят основните причини, поради които си струва инвестицията в средства и време (а нерядко и нерви) за имплементацията на система за управление. Работата на персонала е по-ефективна. Времето за поддръжка на отделните модули и за месечното приключване намалява. Оптимизират се складовите наличности и се контролират фазите на производството. В резултат мениджърите вземат по-добри управленски решения и контактуват по-ефективно със своите клиенти.
Oracle Applications, включително Oracle E-Business Suite, PeopleSoft Enterprise, JD Edwards Enterprise One, JD Edwards World и Siebel Business Applications, е пакет от бизнес приложения, които позволяват ефективното управление на всички важни нива - финанси, връзки с клиенти, доставки, човешки ресурси. Внедряването на система за управление дава на клиента повече знание, подобрява бизнес дейностите, предоставя възможности за растеж и съкращаване на разходите. Конкретните бизнес нужди на клиента определят кои решения или модули да бъдат внедрени. А ясният бизнес модел на фирмата е в основата на добрия избор на система за управление.
Мениджърите все по-ясно осъзнават, че отделните модули, които не си "говорят" помежду си, не са система за управление, а често загуба на време и пари. Това не означава, че направените инвестиции в софтуер за управление се превръщат в чиста загуба за клиента. Визията на Oracle за бъдещото развитие включва предлагане и развитие на всички решения - както собствените разработки, така и придобитите. Т.е. запазване на вложенията и надграждане с цел разширяване на възможностите от гледна точка на функционалността. Все пак изборът трябва да е внимателен. Както каза Орлин Дочев, "изборът на софтуерен партньор е като сватба"...