Бизнес приложения с визия за бъдещето
Тази седмица високотехнологичната компания "Оракъл" (Oracle) представи новостите около последното поколение бизнес приложения, които предлага на световния пазар. Инициативата Oracle Apps Day тази година включва 1000 събития, организирани в целия свят. Известен факт е, че преди 2-3 години компанията започна своята преориентация от бази данни към бизнес приложения. Oracle инвестира милиарди, за да придобие компании като PeopleSoft (CRM и HR мениджмънт), JD Edwards (бизнес приложения за среден и малък бизнес) и Siebel (лидер на пазара на CRM системи). Така технологичният гигант се надява да догони конкуренцията в този сектор и дори през 2010 г. да стане лидер на пазара на софтуерни приложения, предназначени за бизнеса.
Oracle продължава да развива своя E-Business Suite и приложенията, които придоби "по наследство" от присъединените към корпорацията софтуерни компании. Очаква се през 2008 г. на пазара да се появи пакетът Fusion Applications - компилация от всички компоненти, които компанията има като собствени разработки и като придобити през последните две години. Бизнес приложенията на компанията покриват управлението на всички основни сфери - финансов мениджмънт, връзки с клиенти, доставки, човешки ресурси.
Като цяло наблюдателите отчитат тенденция на засилване на интереса към системите за управление на бизнеса както в световен мащаб, така и у нас. Все повече компании, представители на различни индустрии и сфери на бизнеса, осъзнават необходимостта от внедряване на бизнес приложение с цел по-добро управление на процесите, по-ефикасна организация, по-голяма конкурентоспособност и по-големи печалби естествено.
Не са за подценяване и фактите, че България като отделна страна и като част от Югоизточна Европа продължава да поддържа, от една страна, висок процент на растеж, и от друга, висок инвеститорски интерес. Тези два елемента играят съществена роля за нарастващия интерес към бизнес приложенията.
Първо, доброто икономическо развитие предполага разрастване на бизнеса и увеличаване на необходимостта от включването на система за управление. Второ, чуждите инвестиции освен всичко останало предполагат и начин на управление, еднакво разбираем както за този, който идва да вложи парите си у нас, така и за българския партньор. Което трудно (или изобщо не се случва) се случва без система за управление, която да генерира разбираеми за двете страни финансови отчети например.
В представянето на европейския ERP пазар Сорин Миндрутеску, мениджър продажби в Oracle за Югоизточна Европа, акцентира именно на големите възможности за развитие на региона. Фактът, че интересът към бизнес приложенията нараства, се доказва с цитираните 56% ръст в продажбите, който Oracle отчита за 2006 г. в сравнение с 2005 г.
У нас 20 напълно различни като сфери на действие компании са внедрили бизнес приложения. Няколко примера: финансова институция - Райфайзен банк, производител на храни и напитки - "Белла България", дистрибутор на селскостопанска техника - "Фермер 2000", кабелен оператор - "Кейбълтел", производител на бои, лакове и химикали - "Оргахим", висше учебно заведение - Университет за национално и световно стопанство.
Примерът с компанията "Белла България" добре илюстрира данните, представени в презентацията на Орлин Дочев, мениджър за бизнес приложенията в Oracle България. Целите, които си поставя топ мениджмънтът на фирмата - производител на храни, могат да се съотнесат към всяка една компания независимо от сферата й на дейност - по-добра отчетност, по-добро планиране, по-оптимизирани процеси, по-малко време за обработка на документи и повече време за анализи.
За да постигне тези цели и вече в пряка зависимост от специфичните си дейности, мениджърският екип на "Белла България" решава да внедри следните приложения - финанси, снабдяване, управление на продажбите, складово стопанство и производство. Като допълнителни плюсове от внедряването на бизнес приложения идват по-добрата бизнес организация, по-високата мотивация на екипа и осъзнаването на инвестицията като вложение в корпоративната идентичност.
Проектът по внедряването на E-Business Suite в "Оргахим" също има няколко основни цели. Да бъде изградена централизирана система, до която има възможност за достъп от страната и извън нея. Да бъдат интегрирани данните и функциите между различните бизнес области в компанията. Да бъдат внедрени водещи бизнес практики в процеса на производство и в корпоративното управление на мястото на множеството текущи приложения, разработени в компанията. За постигането на тези цели "Оргахим" и внедрителят "Фадата" се спират на няколко основни приложения - Oracle Process Manufacturing (OPM), управление на склад и себестойност за OPM, снабдяване, продажби, финанси.
Резултатите, които отчита мениджмънтът на компанията, на практика представят основните причини, поради които си струва инвестицията в средства и време (а нерядко и нерви) за имплементацията на система за управление. Работата на персонала е по-ефективна. Времето за поддръжка на отделните модули и за месечното приключване намалява. Оптимизират се складовите наличности и се контролират фазите на производството. В резултат мениджърите вземат по-добри управленски решения и контактуват по-ефективно със своите клиенти.
Oracle Applications, включително Oracle E-Business Suite, PeopleSoft Enterprise, JD Edwards Enterprise One, JD Edwards World и Siebel Business Applications, е пакет от бизнес приложения, които позволяват ефективното управление на всички важни нива - финанси, връзки с клиенти, доставки, човешки ресурси. Внедряването на система за управление дава на клиента повече знание, подобрява бизнес дейностите, предоставя възможности за растеж и съкращаване на разходите. Конкретните бизнес нужди на клиента определят кои решения или модули да бъдат внедрени. А ясният бизнес модел на фирмата е в основата на добрия избор на система за управление.
Мениджърите все по-ясно осъзнават, че отделните модули, които не си "говорят" помежду си, не са система за управление, а често загуба на време и пари. Това не означава, че направените инвестиции в софтуер за управление се превръщат в чиста загуба за клиента. Визията на Oracle за бъдещото развитие включва предлагане и развитие на всички решения - както собствените разработки, така и придобитите. Т.е. запазване на вложенията и надграждане с цел разширяване на възможностите от гледна точка на функционалността. Все пак изборът трябва да е внимателен. Както каза Орлин Дочев, "изборът на софтуерен партньор е като сватба"...