Прогнозират поевтиняване на петрола заради биогоривата

Прогнозират поевтиняване на петрола заради биогоривата

Цените на суровия петрол в Ню Йорк може да се сринат до 40 долара за барел в резултат на засилващото се потребление на биогоривата, които намаляват търсенето на традиционните горива, прогнозира анализатора от японската "Мицуи бусан фючърс" (Mitsui Bussan Futures) Тецу Емори, цитиран от агенция "Блумбърг". След рекордните цени на петрола от юли в момента черното злато се търгува с 19% по-евтино на ниво от около 62 долара за барел на борсата в Ню Йорк.
Потребителите на петрол използват все повече гориво и добавки, които се правят от соя, житни култури, захарна тръстика и маслени култури, които са по-екологично чисти. Тази тенденция обаче ще пренасочи инвестициите в петролните фючърси в Ню Йорк към стоковите пазари на борсата в Чикаго - CBOT, отбелязва Емори. През октомври стоковата борса в Чикаго отчете рекордни обеми на търговия със селскостопански култури, като в сравнение със същия месец година по-рано изтъргуваните обеми са били с 35% повече. Според последни пазарни данни до 2030 г. биогоривата ще съставляват близо 7 на сто от общите, използвани за транспортни цели.
Като доказателство за тези твърдения Емори посочва ръста на доставките на етанол от Бразилия, които само за последния месец са скочили с 91 на сто до 545 млн. литра. Китай и Европа също увеличават производството на биодизел. За да стимулира производството на биогорива, Европейския съюз увеличи субсидиите за производителите на зърнени култури за производство на биогорива в страните от Източна Европа и Кипър. Целта на ЕС е до 2010 г. 5.75 на сто от използваните горива да бъдат от биодизел. Производството на биодизел в Европа се е увеличило с 65 на сто през 2005 г. до общо 3.2 млн. тона. Така Европейският съюз се превърна в най-големият производител на биологично гориво за дизелови двигатели в света. САЩ са вторият по големина производител на биодизел с капацитет 250 хил. тона годишно. По производство на етанолово гориво САЩ се нареждат на второ място след Бразилия, където пък 20 на сто от автомобилите използват биоетанол.