Кан и новата употреба на медиите

Кан е синоним на море и кино. Името му веднага задейства две асоциации филмовия фестивал и Лазурния бряг на Франция. Известността му (като място на ежегодния кинофестивал, който тази година ще отбележи своята 60-годишна история) задава предварителни очаквания за престиж и мащабност и на всичко друго, случващо се там. Без значение дали по червените килими дефилират филмови звезди, майки разхождат бебета, или малко момиченце сипе рой сапунени балончета към преминаващите. Заради близостта на морето предизвиква мно-о-о-го далечна алюзия за медийния фестивал в курората "Албена". Но само толкоз.
Между 16 и 20 април темата, събрала във фестивалния комплекс на Кан по време на изложението MIPTV MILLA телевизии, телеком оператори, създатели на съдържание, не е киното, а новата телевизия - интернет телевизията, мобилната телевизия. Чийто зрител не просто гледа, но избира и дори създава и пуска по канала собствено съдържание. Всеки, дори телекомите, са тук, за да търсят съдържание. Въпросите за дискусии са много: как да се правят милиони от мобилните медии, кой има нужда от IPTV (Internet Protocol Television), какво ще бъде следващото поколение мобилни услуги, ще се окаже ли мобилната реклама нов Свети граал за рекламата, какво е бъдещето на телевизията по поръчка, за конвергенцията между интернет, телевизия и мобилни услуги, ще убият ли новите медийни канали традиционната телевизия, ще убие ли блогоиздаването традиционната журналистика и т.н.
Тенденциите
Две основни тенденции се чуха в Кан съдържанието на медийната индустрия се дигитализира и телекомите преминават към широколентовите мрежи. Взети заедно, двете предлагат нови начини както за разпространение, така и потребление на медиите.
Много са примерите за това как свързаните медийни канали генерират огромно количество трафик. За по-малко от три години от музикалния онлайн магазин на "Епъл" iTunes, са свалени повече от 1 млрд. песни, показват данните на компанията за 2006 г. Британският оператор "3" (старото му име е Hutchison 3G), който притежава най-голямата мобилна мрежа от трето поколение във Великобритания и Европа, пусна телевизията SeeMe. Чрез нея мобилните абонати могат да изпращат собствено видеосъдържание, за да бъде видяно от други абонати. Към октомври 2006 г. услугата е генерирала 1.25 млн. тегления на месец. Мрежата на "3" обхваща осем страни и има над 10 млн. потребители, като само на Острова 3G абонатите й са 3.5 млн. "Ние не сме телеком. Не сме медийна компания. Не сме и технологична компания. Нашият бизнес е коренно различен, защото сме и трите заедно", казва нейният изпълнителен директор Боб Фулър.
Порталът Orange World във Франция пък регистрира 4.5 млн. сесии на мобилна телевизия и видео на месец. "Ориндж" (Orange) е пионер в предлагането на телевизия и филми по поръчка (Video On Demand - VOD) през мобилни и ADSL мрежи в няколко страни на Европа Франция, Испания, Полша и отскоро във Великобритания. По време на световното първенство по футбол през 2006 г. тя първа предложи хай-дефинишън телевизия. Сега се подготвя да пусне и филми по поръчка с висока разделителна способност. Във всички страни, в които присъства, мобилните абонати имат достъп до тв и видеоканали, в това число до специално създадени за мобилни устройства. Още през 2002 г. операторът предложи интернет базирани VOD. Целта: "Телевизията, която искам, където искам, когато искам", с други думи, да предлага на потребителите си непрекъснат достъп до предпочитаното от тях съдържание, по всяко време и пригодено за техните устройства и мрежа. По време на миналия "Ролан Гарос" (френския "Тенис оупън") "Ориндж" препредава тенис срещите по три платформи. Във Франция операторът има ексклузивен договор с френската телевизия и Telfrance и зрителите му могат да гледат последните епизоди на сапунения сериал Plus Belle La Vie през VOD по три платформи ТВ, мобилно устройство, компютър.
Този месец "Ориндж" добави към списъка си с партньори, в който влизат Pathe, Studio Canal, Twentieth Century Fox, Buena Vista International, и американската "Парамаунт"(Paramount). Компанията има договор за разпространение на филмите й във Франция чрез VOD. Последните заглавия в нейните интернет и тв оферти са "Мисията невъзможна III", Световен търговски център", анимацията "През плета".
Според Analysys Research през 2007 г. до 2011 г. ръстът на пазара на свързаните медийни канали ще бъде десет пъти по-голям от този на традиционните и съотношението между тях ще бъде 35% към 3.5%. Прогнозите са, че основните сегменти, в които ще се очаква ръст, са онлайн рекламата, телевизионното разпространение и мрежи, онлайн и безжично съдържание. До 2011 г. приходите от свързаните медии ще представляват 11% от общите приходи на всички световни медии, което като стойност е над 100 млрд. евро, и повече от 2006 г., когато приходите възлизат на 30 млрд. евро. Става дума за постъпления както от абонати, така и от рекламодатели, главно от услуги като телевизия, филми, музика, игри, печатно и радио съдържание, едновременно през фиксирани и мобилни мрежи. Международната федерация на фонографския институт очаква за 2006 г. 11 на сто от продажбите на музика да бъдат по интернет или през мобилни канали, но прогнозира, че до 2011 г. те ще нараснат до 35%.
Новините
В Кан най-големият издател на компютърни игри "Електроник артс" (ЕА) обяви новото си партньорство със светoвния телевизионен гигант "Ендемол" (Endemol), създател на "Биг брадър", 75% собственост на испанската "Телефоника". "Virtual Me" ще им даде възможност да създават собствени аватари и да вземат участие във виртуални версии на хитови шоута на "Ендемол". Още това лято в уеб ще бъдат създадени стотици "Биг брадър" къщи. Очевидно вдъхновен от Second Life, софтуерът за достъп до Virtual Me ще бъде безплатен, и се очаква той да постигне далеч по-голям пазар. Според Жерар Флорин от ЕА, Virtual Me е насочена към много повече хора, отколкото Second Life, който често е критикуван за своя недотам приятелски интерфейс.
BBC съобщи, че следващия месец стартира пилотен проект за достъп до архива си през уебстраницата bbc.co.uk и за цифрова наземна телевизия (DTT). "Новото хибридно сет-топ бокс устройство комбинира ТВ и интернет свързаност и дава допълнителни възможности за доставка на видео по поръчка чрез Freeview", обясни директорът по медии и технологии на BBC Ашли Хайфийлд.
Доставчикът на телеком оборудване "Ериксон" пък обяви, че испанската "Телефоника" го е избрала да бъде част от нейната нова мобилна тв услуга. Шведската компания ще изгради цялостно мобилно решение за телевизия и видео за нуждите на оператора, което ще бъде лесно за употреба каналът ще се сменя само с едно кликване върху мобилното устройство. Компанията вече има опит в проекта си за мобилна телевизия с норвежката NRK, който показа, че времето на гледане се удвоява, като 20% от участниците в него предпочитат да гледат услугата всеки ден.
За да насърчат използването на мобилна телевизия, "Самсунг" и "Нокиа" обявиха, че ще работят заедно, за да постигнат съвместимост на устройствата си за цифрова телевизия (DVB-H).
"Евронюз" (Euronews) съобщи, че увеличава капацитета си върху сателита SESAT 1 на Eutelsat, за да се превърне в първия канал в Европа, който излъчва по мобилни телефони и мобилни телевизионни стандарти. Досега операторите трябваше да разкодират MPEG-2 сигнала за употреба в мобилните мрежи. За първи път в Европа телекомите могат да приемат сигналите директно в мрежите си без допълнително кодиране. "Евронюз" обяви, че вече доставя сигнал за 32 мобилни телекома в 20 европейски страни.
Twentieth Century Fox Telecom обяви, че е продала своя хитов формат "Beauty and The Geek" (в българския си вариант "Красавицата и отличника") на TF1, Франция. Форматът вече е купен от Italia 1, Azteca, Мексико и REN TV, Русия.
Корейската телевизия MBC обяви в Кан новата си инициатива за доставка на съдържание в Европа. Става дума за успешни драми, документални филми и друго съдържание, в това число мобилно, каза нейният директор по бизнес операции Дейвид Ан, допълвайки, че компанията притежава най-богатата библиотека от заглавия в Азия, като по-голямата част от него е с висока разделителна способност.
Новата телевизионна ера
Макар и още в детската си възраст, очаква се IPTV да се превърне в масова услуга през следващите няколко години. Като предложи услуги отвъд познатите традиционни ефирни, сателитни и кабелни и се превърне в част от пакетите с широколентови услуги. Накратко казано, пазарната й ниша е голяма колкото фиксирания широколентов пазар, който до пет години ще достигне 600 млн. линии за достъп. Според Гартнър броят на абонатите на интернет телевизията ще се удвои и от 6,4 млн. през 2006 г. ще достигне 13,3 млн. през 2007 г., а до 2010 г. над 48 млн. домакинства ще я ползват.
Според Жерар Зейлер (Gerhard Zeiler), изпълнителен директор на френската RTL, технологиите не бива да стряскат. "Платформи като VOD, мобилна и IPTV не са конкуренти. Те са възможност да разпространяваме нашето съдържание и марки до по-широка аудитория".
Дали ще гледаме телевизия по GSM-a докато сме вкъщи, все още е въпрос, чийто отговор е по-скоро не, дори в страните пионери. Пак по данни на "Ориндж", абонатите й прекарват средно на месец по 43 минути в гледане на мобилна телевизия и дори до 2 часа месечно при нелимитираните оферти. Въпреки това се оказва, че 40% от потребителите я ползват вкъщи и между 20 и 30% - в обществения транспорт, в ресторанти и кафенета.
Колкото до бъдещето на телевизията, интересено е мнението на Джейсън Хиршхорн, президент на "Слинг Медиа" (Sling Media): "Отговорът е: телевизия навсякъде. Колкото до "Слинг", почувствахме, че идеята да си отидеш вкъщи, за да гледаш телевизия, вече е остаряла. Да вземеш безжичния си лаптоп в стая без телевизор вкъщи и да гледаш шоу, е могъщо".
За втора година в Кан бяха връчени и Международните интерактивни награди Emmy. Номинациите бяха в три категории "Най-добра интерактивна ТВ услуга" (BBCi Великобритания), "Най-добър интерактивен тв канал" (BITE Television - Канада ) и "Най-добра интерактивна тв програма"(ReGenesis Extended риалити игра, Канада).
Какво искат тв зрителите
достъп до много канали
високо качество на образ и звук
индивидуализация на навиците (всеки член на семейство гледа онова, което предпочита)
възможност за достъп до програми по всяко време чрез запис и VOD
Колко струва ТВ
За VOD клиентът на "Ориндж" плаща от 49 евроцента за анимационен филм до 3.99 евро за игрален. Абонамент от 4.90 евро на месец пък дава неограничен достъп до програми по поръчка. Компанията предлага 2500 филма и над 5 хил. ТВ програми. Премиум пакетите при едногодишен договор струват съответно 20.90 евро на месец за CanalSat, 31.90 евро на месец за Canal+Le Bouquet и по 7 евро на месец за Foot+.
За мобилна тв клиентите плащат по 6 евро на месец за достъп до общо 60 канала. Гледането на спортни новини, спортни ТВ канали, видео и коментари струва по 10 евро на месец. Филмите през интернет излизат също между 49 цента за анимации и 3.99 евро за нови филми. Абонатите имат 24-часов достъп до тях от времето на първото гледане.