Мобилните телефони - технология и мода
Тези дни излезе поредното изследване за това кой как употребява мобилни телефони в различните точки на света. Според него жителите на технологичния лидер Япония все по-често използват мобилните си апарати за достъп до интернет мрежата за сметка на настолните компютри. Точно преди Коледа агенция "Гартнър" прогнозира, че продажбите на смарт телефони ще достигне рекордните 81 млн. устройства за 2006 г. Именно собствениците на тези телефони са клиентите на месечните допълнителни услуги за пренос на данни.
Още едно изследване - на IDC, констатира, че увеличението на продажбите на мобилни апарати през изминалата година се дължи именно на засиленото търсене на многофункционални устройства в Европа. Увеличение на продажбите в този сегмент реализират всички играчи на пазара - Nokia, Samsung, Motorola, Sony Ericsson, BenQ Siemens, LG. Очакванията на експертите са конкуренцията между основните играчи да се засили още повече именно на базата на увеличеното търсене на многофункционални апарати. Голямото предлагане означава конкуренция и по-качествени предложения на по-ниски цени.
Технология и мода в едно
Очевидно "умните" телефони и телефоните "с екстри" вече не се възприемат като нишов продукт, предназначен изцяло за бизнес елита. Промяната се дължи поне на две причини. От една страна, фирмите производители вече обръщат подобаващо внимание на дизайна на тези устройства. Така новите фешън модели започват да изместват досегашната "мода" на сравнително грубата форма и големите размери. От друга, скалата на цените също се променя, при това в посока понижаване в полза на потребителите.
Шик дизайнът и по-скъпите материали, доскоро считани за привилегия на най-бутиковите модели, започват да се прокрадват и при по-масовите устройства. Да не говорим, че в САЩ дори се организират модни дефилета, на които фирмите производители едновременно представят Haute Cuture (висша мода, фр.) и "ежедневни" модели с моден дизайн. И това със сигурност не е прищявка. Изследване на потребителските интереси в САЩ показва, че стилът и външният вид на мобилния телефон са сред най-важните фактори при избора на устройство след цената, но над технологичните аспекти (като живота на батерията например). Казано с други думи, потребителят вече не иска да плаща само за технологични екстри или за външен вид, а за технология и мода в едно.
Голямото предизвикателство пред модните дизайнери на телефони е в това, че устройството трябва да следва технологични параметри. От една страна, апаратите отдавна не са само телефони. Как размерът на устройствата да остане малък, а в същото време да "съвместяват" телефон, MP3 плеър, дигитална камера и навигационна система? Да не забравяме и силна батерия, клавиатура, по-голям екран, антена... В същото време дизайнерите трябва да предвидят какво ще харесват потребителите след година. Експерти по дизайна определят модата при джаджите като "чудата" и трудна за прогнозиране. Още повече че според статистиките хората си сменят мобилните апарати средно на година и половина. Тоест те трябва да харесват своя апарат поне в такъв срок.
В резултат на изброените тенденции и процеси в този сегмент от пазара някои наблюдатели вече сравняват модата при мобилните устройства с тази при вратовръзките или другите модни аксесоари. И тази година Motorola продължава дългогодишната традиция да предлага атрактивни като дизайн модели. Компанията дори заложи на известния художник на татуировки Ами Джеймс дизайна на своя Razr Cherry Blossom. Струва си да бъдат видени и вариациите на RIZR Z6 и Z8, както и SLVR L9.
Дйзайнът също има значение
Новите версии на модела Ascent на Vertu (дъщерната фирма на Nokia) се появяват в два цвята - розово и бяло. Моделите с имена съответно Strawberry и Cream са "облечени" в розова и бяла перфорирана кожа. Цените на всички модели на Vertu определено са високи за нормалния потребител. На това залага китайска компания, която наскоро пусна серия устройства под името Veptu. Ако разликата в една буква (p-r) остане незабелязана, щастливият потребител може да се сдобие с апарат, имитиращ скъпо модно устройство. Както се казва, нищо ново под слънцето.
Последният дизайнерски модел на LG - KU970 Shine, от няколко дни се предлага и на нашия пазар. Привлекателният изчистен дизайн включва изцяло метален корпус и форма на ултратънък слайдер, а огледален лицев панел покрива цветен LCD дисплей. Устройството има и добри технологични характеристики. KU970 Shine поддържа високоскоростната HSDPA технология. Моделът е снабден с 2МР камера, има вградена памет 512МВ и поддържа оригинална система за навигация. Мобилният оператор "МТел" предлага дизайнерския модел в пакет с нов абонамент за около 630лв. За следващия месец у нас LG готви нова атракция за почитателите на модата - новия LG Pradа...
Почти по същото време Sony Ericsson представи луксозния си мобилен телефон W880i. Дизайнът, разработен от Amosu, залага на златно покритие (24 карата) и съответно качва цената до близо 2 хил. лева. Експерти подчертават, че златният вариант поддържа същите функции като нормалния. В графата дизайнерски телефони попадат още два модела на Sony Ericsson. И двата - Z310i и Z610i, се предлагат в три цвята. Z310i е в модификации на черно, розово и бронз, а Z610i - в бляскаво черен, въздушно син и розово пембен.
Тези дни "Глобул" стана вторият мобилен оператор у нас, който започна да предоставя на своите клиенти услугата BlackBerry. Единият от предлаганите два модела е именно стилното устройство BlackBerry Pearl. Дизайнерското развитие на моделите BlackBerry е доказателство за това, че основните играчи на пазара на мобилни устройства определено не си позволяват вече да пренебрегват дизайна за сметка на функционалността. Освен дизайн, разбира се, Pearl е класически "умен" телефон, който комбинира функциите на мобилен телефон, на смарт телефон и на PDA устройство. Самата технология, разработка на канадската фирма RIM, осигурява достъп до мейл, работа с файлове в най-често използваните формати, достъп до интернет и локални мрежи.
Наблюдателите в този сектор очакват с нетърпение появата на пазара на iPhone. Още отсега някои предричат, че новото устройство на Apple ще отхапе от пазарния дял както на BlackBerry Pearl, така и на Motorola Q. Въпреки че беше показан в началото на годината, анализаторите все още спорят за какво устройство всъщност става дума. iPhone не поддържа 3G и електронна поща, но дизайнът му със сигурност е повече от забележителен. В допълнение не един и двама анализатори поддържат тезата, че бъдещото развитие на мобилните устройства ще се движи назад към устройства, които предлагат по-малко (дори една или две) функции.
Всичко това предстои. Едно е сигурно - потребителите определено са изправени пред все по-труден избор. А като се има предвид колко непостоянно нещо е модата, можем да си представим бурното развитие, което ни очаква. От златни и розови телефони до изчистени метално-черни слушалки...