Морският транспорт поскъпна рязко

Морският транспорт поскъпна рязко

Корабният транспорт е поскъпнал рекордно и това повишава цените на стоките, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл". Средната цена за пренос на товари от Бразилия до Китай се е утроила за последната година. Днес наемането на кораб струва 180 хил. долара при около 65 хил. долара миналата година.
В някои случаи цената на презокеанския превоз е по-висока от самата стока. При въглищата цената за тон е 60 долара, а производителите плащат 88 долара за тон за транспорт. Скъпият превоз ще се пренесе върху производителите и те ще трябва да заплащат повече за основните продукти, очакват експерти. В крайна сметка цената ще поеме крайният потребител.
Основната причина за високите цени на преноса е липсата на достатъчно кораби за големи товари. Корабната индустрия не може да смогне на търсенето на стоки и глобализацията на търговията.
Китай например изпитва все по-голям глад за ресурси и търси снабдяване със суровини от все по-далечни находища като тези от Бразилия.
Тенденциите на недостиг на кораби и повишена търговия ще продължат поне през следващите две години и това ще увеличи още цените на транспорта. След този период ще бъдат произведени достатъчно карго кораби, очакват анализатори.
Балтийският индекс на корабния транспорт (Baltic Exchange Dry Index) е основен показател за цената на транспорта. За миналата година той се е покачил със 169 процента до рекордни нива.
Вторият фактор за скъпия пренос на стоки е недостатъчният капацитет на пристанищата, който причинява забавяния на доставките. Понякога периодите на изчакване на корабите продължават до две седмици. Бразилия е един от най-показателните случаи, но не е единствен. Само за миналата седмица пристанищата на Австралия задържаха 131 кораба, които чакаха за натоварване или разтоварване на въглища и желязна руда.
Засега недостатъчни са само корабите за пренос на суровини. Светът разполага с достатъчно петролни танкери и кораби за пренос на контейнери с готови стоки.
През последните няколко години цените на транспорта на суровини растат постоянно, но най-драматично поскъпване имаше едва в последните 12 месеца. Все още бизнесът има достатъчно дългосрочни договори, така че скъпият пренос ще засегне цените с известно забавяне.
Няколко производителя на суровини започват да създават собствен флот. Индийската "Корус" ще инвестира 135 млн. долара за нов кораб. "Рио Тинто" също отскоро разполага със собствен кораб и очаква доставка на още четири за пренос на боксит. Компанията изпревари проблема, като поръча съдовете още през 2004 г.