Продажбите на конзоли и игриминаха 17 млрд. долара

Продажбите на хардуер и софтуер за видеоигри в световен мащаб са достигнали през миналата година 17.9 млрд. долара, показват данните от пазарно проучване на NPD Group, цитирано от Ройтерс. Това представлява 43% ръст в сравнение с 2006 г. и се дължи на силното потребителско търсене на преносимото устройство на "Нинтендо" (Nintendo) - DS, и конзолата Wii. Само продажбите на хардуер наброяват 7 млрд. долара, или 54% ръст в сравнение с 2006 г.
Търговията с конзоли отчита нарастване от 73 на сто и достига 5.1 млрд. долара, като отново причина за това е Wii с близо 6.3 млн. продадени броя - количество, което според анализаторите би било много по-голямо, ако не са били производствените проблеми, довели до недостиг на устройства на пазара, особено по време на коледните празници.
Потребителите са купили 4.6 млн. броя от конзолата Xbox 360 на "Майкрософт", 2.6 млн. от PlayStation 3 и 4 млн. от PlayStation 2 на "Сони". PS2 продължава да бъде най-популярната система за електронни игри в САЩ, където по официални данни има 41.1 млн. устройства. Потребителите там притежават и 9.2 млн. Xbox 360, 7.4 млн.. от Wii и 3.3 млн. PS3. Растеж се наблюдава и при търговията с портативни геймърски устройства, като продажбите са нараснали с 19 на сто през 2007 г. и са достигнали 1.9 млрд. долара начело с DS на "Нинтендо", от която са изтъргувани 8.5 млн. броя. Sony е продала 3.8 млн. от своята PSP. Американските домакинства притежават в момента 17.7 млн. Nintendo DS устройства и 10.5 млн. PSP според NPD.
При софтуера (игрите) разходите на потребителите за игри за конзоли и портативни устройства са достигнали 8.64 млрд. долара, или 34 % ръст в сравнение с 2006 г. Двигател на нарастването са конзолните игри, които са донесли приходи в размер на 6.64 млрд. долара, или с 39 на сто повече от предишната година. На най-добри продажби се радват Guitar Hero III и Guitar Hero II на Activision, Halo 3 на Microsoft, Super Mario Galaxy и Wii Play на Nintendo. Очакваните продажби на дребно само на Halo 3 възлизат на 4.8 млн. броя, което ще я превърне най-вероятно в топ играта на годината. Wii Play се нарежда на втора позиция с продажби от 4.1 млн. броя.
Тенденциите на българския пазар остават малко встрани от световните, макар че и тук може да се говори за промяна. "Пазарът в България е все още PC ориентиран и затова 70% от продажбите се падат на геймърски компютри и игри за тях, а останалите 30 на сто - на конзолите", казва маркетинг мениджърът на "Пулсар" Любомир Момчилов. Компанията е единственият дистрибутор на развлекателен софтуер за компютри и конзоли в България. Освен това предлага и конзоли през магазините си. Според него пазарът на конзоли у нас има голям потенциал за развитие, особено ако се съди по нелегалното изтегляне на нова игра от интернет, които достигат 15-20 хил. броя.
По данни на "Пулсар" на най-голям интерес в България се радват конзолите на "Сони" - PS2 и PS3. Най-продавано е и преносимото й устройство PSP. Конзолата от ново поколение PS3 върви на българския пазар за около 800 лв. "Конзолата е за предпочитане, още повече че има екстри, които биха оскъпили един компютър", каза още Момчилов.
На същата цена се предлага и XBox 360 на "Майкрософт". Според търговци на конзоли обаче българският офис на софтуерния гигант не се фокусира върху гейм продуктите на компанията. Затова и няма регулярен внос или се ползват канали през гръцки вносители. Сходна е ситуацията и с третия производител на конзоли - "Нинтендо", чийто официален вносител е "Техномаркет". Според Момчилов поради слабия внос "Пулсар" продават изключително малки количества. "За цялата 2007 г. сме продали 9 броя от игралната конзола Wii, а портативен DS не сме имали отдавна", допълва той.
"Появата на PS3 и XBox 360 промени пазара, а цените им между 700 лв. и 1000 лева ги правят по-евтини или съизмерими с тези на едно геймърско PC", каза и Петър Иванов, мениджър на онлайн магазина konzoli.com, специализиран в продажбата на конзоли и аксесоари за тях. Mакар да е само от година на пазара, сайтът регистрира същите впечатления и статистики като "Пулсар". Най-търсената машина за 2007 г. е портативната конзола PSP, чиято цена е около 350 лева, а като цяло марката "Сони" е най-популярна в България. Според Иванов недостигът на устройства на пазара се отразява върху цените им. "В САЩ цените падат и едно PSP e около 200 български лева, а тук струва 350 лв.", обясни той.
Цените на игрите за конзоли на българския пазар, доскоро с около 50-70 лева по-скъпи, започват да се изравняват със заглавията за PC, казват търговците. В момента една нова игра за компютър се предлага за 70-80 лева, колкото върви и ново заглавие за PS2. Игра за конзолата от ново поколение PS3 обаче отива на ценови нива от 130-140 лева.