Внимание: Банкови измамници в настъпление

Внимание: Банкови измамници в настъпление

"В края на август 2007 г. узнах, че е изготвен фалшификат на моята лична карта и с този фалшификат от мое име са закупувани стоки с два кредита, а също така е издадена и кредитна карта от Райфайзенбанк на мое име, като средствата от картата са изтеглени."
Това е истински случай, описан подробно в писмо на потърпевшия читател до "Дневник". В резултат на измамата с лични данни нищо неподозиращият автор на писмото в един момент се оказва с дългове от по 3000 лв. към две компании за потребителско кредитиране - "Уникредит кънсюмър файненсинг" (преди "Уникредит Кларима") и "Джет кредит". Освен това се оказва, че дължи и 6600 лв. на Райфайзенбанк по издадена кредитна карта.
Чрез лична карта, съдържаща личните данни на автора на писмото до редакцията на "Дневник", но със снимка на друг човек, са сключени от негово име договори за кредити с финансовите институции, като в договорите фигурират и данни за работодателя му, възнаграждение, служебни контакти. След като разбира за харчовете си и задлъжнялостта си, потърпевшият подава жалба до Икономическа полиция. В крайна сметка случаят има почти положителна за измамения развръзка и извършителят на измамата е заловен.
Защо почти, защото името на измамения се появява в Централния кредитен регистър (ЦКР) на БНБ като некоректен платец, което пречи на получаването на кредит овърдрафт от друга банка. Освен това получава писма от компании за събиране на лоши вземания. Едва година по-късно - през август 2008 г., издадената на негово име кредитна карта е заличена, както и името му като длъжник в ЦКР.
Но на 29 май тази година "клиентът" получава на домашния си адрес писмо от "МДМ-С" ООД, фирма за събиране на просрочени задължения, че дължи 9036.32 лв. към Райфайзенбанк и трябва да ги изплати до 5 юни. Ако не го направи, името му ще бъде публикувано в ЦКР и банката ще заведе съдебно дело срещу него. От Райфайзенбанк обясниха пред "Дневник", че "на база направена от банката проверка дългът по издадената кредитна карта на г-н Н. П. е заличен и г-н П. изрично е уведомен, че няма задължения към банката.
Техническият пропуск, поради който г-н П. е попаднал в списъка, подаден на "МДМ-С" ООД, своевременно е изправен и отново му е потвърдено, че банката няма претенции към него". Н. П. потвърди пред "Дневник", че това е така. "Но след като два пъти вече съм търсен от такива фирми, няма да се учудя, ако ме потърсят отново. Тогава бих се обърнал и към централата на банката в Австрия", коментира Н.П. След близо двете години ходене по мъките случаят изглежда приключил.
Защо се спряхме по-подробно на този конкретен случай - защото за съжаление никой не е застрахован срещу такава измама с лични данни. На този етап като временно успокоение за потенциални потърпевши може да се приеме фактът, че кредитирането в момента е свито, което намалява шанса да се окажете длъжник на банка например. Затова пък се забелязва нова тенденция:
увеличаване на измамите с лични данни
при теглене на пари от чужди депозити
По данни на МВР през последните шест месеца се наблюдава зачестяване на измамите, свързани с използване на лични данни при теглене на пари от банкови сметки. Измамниците използват фалшиви лични карти и теглят средства от депозити на физически лица, клиенти на банки. Неизвестният извършител се явява в офис на банка, прави проверка на банковата сметка, като обикновено тегленето е в офис, различен от този, в който е открита сметката. При разкриване на такава измама се извършва първоначална вътрешна проверка от банката, която подава сигнал и до МВР. Неправомерно изтеглените суми се възстановяват на ощетените клиенти, обясниха за "Дневник" от МВР.
Освен подправени или невалидни документи за самоличност като форма на измами, с които банките се сблъскват, са и злоупотреба с пълномощни, картови измами, чекови измами (откраднати, подправени, невалидни), представени за депозит или обмяна фалшиви банкноти, обясниха от Уникредит Булбанк. Често срещани са и опитите за измами по интернет, посочиха от Прокредитбанк. Клиенти попадат на фалшиви сайтове за продажба на различни видове стоки и услуги и чак когато не получат поръчаното от сайта, а преводът за заплащането му е извършен, те разбират за измамата, обясниха от банката.
От няколко години зачестяват опитите и за фалшифициране или подправяне на документи от недобронамерени клиенти с цел получаване на кредит или заблуждаване на партньори, по-често от чужбина, за извършен банков превод например, казаха още от "Прокредит". В областта на картовите услуги най-многобройните измами са свързани с копирането на данни от банковата карта и след това използването им за теглене на пари, казаха от Банка ДСК. Според наблюденията им зачестяват и измамите при плащане на ПОС терминал с кредитни карти. Наблюденията на Уникредит Булбанк сочат завишение на измамите при лични документи, карти и чекове.
Според Пощенска банка, Райфайзенбанк и Прокредитбанк обаче не може да се каже, че се наблюдава завишаване или зачестяване на измамите. Преди десет дни изпълнителният директор на Първа инвестиционна банка Матю Матеев каза пред журналисти, че по-опасна тенденция в момента от нарастването на лошите кредити, са опитите за измами, с които банките се сблъскват. "Вниманието на кредитните институции е повишено.
Очаква се, макар и да не се наблюдава толкова ясно, повишение на престъпността не само към банките, което е характерно при влошаване на икономическите условия, каквато е ситуацията в момента", обясни Ирина Марцева, главен секретар на Асоциацията на банките в България. Наблюденията на асоциацията показват, че зачестяват случаите на измами на граждани на улицата от представящи за банкови служители хора. В това отношение самите граждани трябва да бъдат внимателни, посочи тя. И наблюденията и анализите на Уникредит Булбанк сочат, че завишаването на измами бележи ръст след началото на финансовата криза. Според други банкери
повишават се и атаките на банкомати
и трезори заради кризата
Появата на кражбите на парични средства от банкомати като ново по своята същност явление на българския пазар е от средата на 2005 г., посочиха от МВР. Анализът на извършените до момента опити и кражби от банкомати сочи, че предмет на посегателство са само АТМ устройствата извън банкови учреждения, монтирани в помещения, в които не е осигурена надеждна защита, обясниха от МВР. В голяма част от случаите обект на кражби са предимно устройства, монтирани в кметства и търговски обекти.
"От изготвени констативни протоколи е установено, че дадени обекти не отговарят на условията за монтаж на устройствата, но въпреки това банките - собственици на устройствата, ги монтират, след което те стават обект на кражба", казаха от МВР. От министерството са предложили и идеи за изискване от производителя и фирмата доставчик при монтажа да се вграждат допълнителни технически съоръжения и устройства - вибрационни и топлинни датчици, конкретизираха още от МВР. От там обясниха, че в резултат на взаимодействието между картовите центрове на банките и полицията до момента са предотвратени половината от случаите, при които вече е имало започнати действия за кражба.
Без рецепта за защита, но все пак съвети
Освен мерките за подобряване на сигурността на банкомати, на предлаганите услуги за интернет банкиране и др., които банките предприемат (въвеждане на чип технологията при картите, поставяне на камери на банкомати, прилагане на криптирани връзки при интернет банкиране) клиентите също е добре да полагат усилия, за да се предпазят от измама или кражба при ползване на банкови продукти и услуги. Основни съвети, които дадоха експерти от Банка ДСК, Уникредит Булбанк, Прокредитбанк, са:
- пазарувайте от сигурни и добре познати интернет сайтове, с ясни и добре описани условия
- използвайте винаги и само лицензиран софтуер
- предоставяйте лична и чувствителна информация само когато сте сигурни, че тя преминава по кодиран канал и преди това е изискана проверка на потребителското ви име и парола
- банките и картовите оператори никога не изискват лична информация по електронен канал
- банките и картовите оператори работят за пари и не раздават награди, ако им предоставите по електронен път личните си данни или номера на кредитната карта
- не съхранявайте лична информация, кредитни и дебитни карти на едно място
- не споделяйте ПИН кода на картата си, особено при онлайн разплащания
- закривайте ПИН кода с ръка при теглене на пари от банкомат
- при плащане в хотели, магазини, ресторанти не позволявайте картата ви да се носи в друго помещение за плащането
- не се поддавайте на уверения услуга от банкови служители извън банков клон, банковите служители не работят извън работното си място
- при първо съмнение за измама се свържете с обслужващата ви банка.