Ще надхитри ли Унгария МВФ и Брюксел

Ще надхитри ли Унгария МВФ и Брюксел

Премиерът Виктор Орбан заяви веднага след като спечели изборите, че няма да позволи на МВФ да диктува политиката на правителството му
Reuters
Премиерът Виктор Орбан заяви веднага след като спечели изборите, че няма да позволи на МВФ да диктува политиката на правителството му
Ще успее ли унгарската икономика да се възстанови без подкрепата на Международния валутен фонд? Няма ли да поеме по пътя на Гърция? Ще прекратили ли наистина отношенията си с фонда Будапеща, или новият премиер Виктор Орбан ще изчака резултатите от общинските избори през октомври. Това са само част от въпросите, които си задават икономисти и анализатори, след като новото правителство на Унгария в началото на юли прекъсна на пръв поглед внезапно преговорите си с фонда за спасителния заем за страната.
В близкото минало Унгария беше една от черните овце на Европа. През 2006 г., когато останалите членки на Европейския съюз (ЕС) отчитаха бурен растеж, държавата регистрира бюджетен дефицит от 9.3% от БВП. Впоследствие обаче дупките в бюджетите на страни като Португалия и Гърция започнаха да се увеличават, а в Унгария резултатите започнаха да се подобряват.
Доскоро изглеждаше, че Будапеща се движи в правилната посока. След тежката 2009 г. бившото вече правителство на социалистите предвиждаше завръщане към растежа през 2011 г. Страната изтегли 10 млрд. евро от кредитната линия на МВФ и още 5.5 млрд. евро от фонда на ЕС. В края на миналата година Будапеща заяви, че няма да се възползва от поредния транш от помощта.
Проблемите с международните кредитори започнаха, след като десноцентристкото правителство на Виктор Орбан пое властта през април. Управляващата партия "Фидес" веднага обяви план за възстановяване на икономиката на страната. Той включва намаляване размера на публичната администрация, спестявайки 800 млрд. форинта (около 2.8 млрд. евро) и ограничаване местата в парламента. Премиерът реши да запази ДДС на 25% и да свали част от данъчната тежест от населението, като я измести от доходите към потреблението.
Орбан обаче обяви, че предприетите реформи са свързани с известни разходи, които ще повишат дефицита през следващата година. Той изрази готовност да спази договорените с МВФ 3.8% от БВП за 2010 г., но поиска фондът да позволи увеличаване на целта за следващата година с 0.8 процентни пункта. Изискването на фонда е показателят да бъде 3 на сто, докато Орбан настоява да има коридор от 3 до 3.8%. Това се оказа и една от основните причини за спиране действието на спасителния механизъм.
"ЕС и МВФ искат да изпратят послание на Унгария (и другите членки на съюза), че са сериозни относно фискалната консолидация", коментира създалата се патова ситуация Претсън Кийт, икономист от Eurasia Group, пред "Уолстрийт джърнъл".
Втората причина за блокирането на преговорите е решението на управляващото мнозинство да обложи банките в страната с нов данък. Той има за цел да набере 200 млрд. форинта (704 млн. евро), които да се използват за запълване на дупката в бюджета. Мнението на МВФ по въпроса е, че таксата ще натежи на финансовия сектор и ще доведе до спад в кредитирането.
Унгария обаче далеч не е единствената държава, която налага на банките да поемат част от цената за излизане от кризата. Подобни данъци, и то в много по-големи размери, се обмислят в редица развити и развиващи се икономики. Освен това анализатори коментират, че не е еднозначно доказано, че това  ще доведе до спад в отпускането на заеми.
Според някои МВФ не желае да приеме новия данък, тъй като той е заместител на кризисните мерки, за които настоява организацията. Фондът иска Будапеща да наложи сериозни съкращения в раздутия публичен сектор и да реформира пенсионната система.
Колкото и важни да са тези мерки обаче, те няма да се харесат на гласоподавателите, които се измориха от съкращенията на предишната власт. Освен това "Фидес" спечели парламентарните избори именно с обещанието да спре непопулярните антикризисни ограничения на публични разходи.
Управляващото мнозинство обаче може да си позволи подобни смели решения поради сравнително благоприятната ситуация, в която се намира страната, смятат анализатори.
За разлика от Гърция например Унгария няма спешна нужда от финансиране, така че тя не е дотолкова зависима от настроенията на пазарите, а публичният й дълг е почти в изискуемите от ЕС рамки от 60% от БВП. Освен това икономиката на страната вече изплува от рецесията за разлика от тази на южната ни съседка.
Анализатори обаче коментират, че Унгария все още не е в състояние да се финансира изцяло от пазарите. Страната се отказа от 3 емисии облигации от 3 юни досега, когато член на управляващото мнозинство заяви, че тя върви по стъпките на Атина. Създалата се ситуация доведе още до постепенно поевтиняване на форинта и естествено до спад на инвеститорското доверие към страната.
"Унгария се нуждае от средствата на МВФ и ЕС", коментира Питър Монталто, икономист от "Номура". "Схващането, че страната има свободен достъп до пазарите и не се нуждае от международна подкрепа през 2011 г., е мит", допълни той.
Друга разлика между двете страни е, че Унгария не е членка на еврозоната. Това означава, че ако ситуацията излезе извън контрол, тя няма откъде да получи спасителен заем на стойност 110 млрд. евро.
Рейтинговите агенции "Стандард енд Пуърс" и "Муудис" вече предупредиха, че могат да понижат оценките си за страната. В края на миналата година те свалиха рейтингите на Гърция, което сложи началото на дълговата криза в Европа. Анализаторите на агенциите обаче изразиха надеждите си, че Виктор Орбан ще възобнови преговорите с МВФ. Според мнозина действията на премиера са трик за спечелване на местните избори, насрочени за 3 октомври, и той ще възобнови отношенията си с фонда след тях.
Защо Унгария не е Гърция

Бюджетният дефицит на Унгария за 2009 г. се равнява на 4% от БВП, а този на Гърция е близо 14%.

Дългът на Унгария е 80% от БВП при 113% за Гърция

Унгария е изтеглила 3.5 млрд. евро от спасителния механизъм, които още не са използвани. Освен това централната й банка е заделила 1.4 млрд. евро в резервите си

Страната няма огромни задължения, които трябва да рефинансира до края на годината чрез емисии облигации

Правителството на Унгария предприема мерки за орязване на дефицита още от 2006 г. и продължава с плановете си за налагане на структурни реформи

Ескалация на ситуацията в Унгария ще окаже ограничено въздействие върху еврото, тъй като страната не е членка на валутния съюз
Мнения
Прекратяването на преговорите между Унгария и МВФ ще окажат негативен ефект както върху страната, така и върху региона. Дори и разговорите да бъдат възобновени, международното доверие към управляващото мнозинство се срина"
Тимъти Аш, Роял банк ъф Скотланд.
"Двете страни трябва да възобновят цивилизования диалог помежду си. Премиерът Виктор Орбан заяви, че няма да позволи на МВФ и ЕС да диктуват икономическата политика на страната. Струва ми се обаче, че той силно подценява ролята на спасителния механизъм и начинът, по който решението му ще се възприеме от международните инвеститори"
Ларс Кристенсен, Данске банк
"Унгария може да се финансира изцяло от пазарите, така че споразумението с международните кредитори е донякъде формално. Фискалната позиция на страната е една от най-добрите в региона, така че според нас негативната реакция на пазарите ще е за кратък период"
Дейвид Немет, ING Bank.
"Какво следва? Смятаме, че правителството ще възобнови преговорите с ЕС и МВФ, но не по-рано от местните избори на 3 октомври. Кабинетът на Орбан няма да има избор, тъй като страната ще е притисната от пазарите"
Джюла Тот, UniCredit
"Изглежда сякаш правителството на Унгария не говори езика на МВФ. Докато Орбан не покаже картите, които държи, нестабилността на пазарите ще продължи. Не ни се мисли какво ще стане, ако доверието към глобалната икономика започне отново да се понижава"
Commerzbank