Депутатите ще обсъждат забраната на стикерите по "Каско"
Промените в Кодекса за застраховането, които ще ограничават маркирането на автомобили при застраховане, трябва да бъдат разгледани днес от парламента. Те вече са приети на второ четене от икономическата комисия и след като днес бъдат одобрени и в пленарна зала, до влизането им в сила ще остана само обнародването в Държавен вестник.
Новите текстове предвиждат абсолютна забрана на т. нар. пасивна маркировка или познатите стикери на предните стъкла с надпис "Автомобилът е маркиран". Сега те се слагат след самия процес на маркиране, който представлява издълбаване с абразив на код върху части на автомобила, който обаче не се вижда от пръв поглед.
Според МВР, които са сред авторите на проекта за промени, стикерите дават знак на крадци кой автомобил да се открадне и кой да не се пипа, защото е застрахован в определена компания. Повече от половината застрахователи у нас изискват маркиране при сключване на полица "Автокаско".
С промените в кодекса обаче това вече няма да бъде условие, за да влезе една застраховка в сила. Целта е да се премахнат посредници по веригата, които не са свързани със същината на полицата и с настъпване на застрахователно събитие, обяснява заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев.
При обсъждането на проекта от икономическата комисия Богоев обясни, че самото маркиране няма как да бъде забранено, но промените ще го ограничат силно. Някои представители на бранша смятат, че със забраната на стикерите маркиращите фирми ще слагат чипове, които крадците да разчитат, за да знаят коя кола може да се открадне и коя - не.
Богоев обаче смята, че дори и при това условие, забраната на стикерите може да ограничи кражбите, защото едно електронно устройство се проследява по-лесно и от МВР.
Против промените са се обявили застрахователните компании "Бул инс", "Армеец", "Лев инс", по-скоро за тях са "Булстрад" и ДЗИ, а подкрепа са дали "Алианц България, "Дженерали България", "Виктория", "Евроинс", "ИНтерамерикан". Това са и фирмите, които не изискват маркиране при сключване на "Каско".
Маркиращите фирми у нас са три - "Кеит", "Инфо асистанс" и "Голд кар". По оценка на МВр пазарът на тази услуга е за около 50 млн. лв. годишно. Всяко маркиране се плаща от клиента - по 40-60 лв. за първо и наполовина по-малко за второ. Това оскъпява "Автокаско", макар допълнителните разходи да не се включват в премията.