Как потребителят предприемач променя бизнес моделите в кръговата икономика

Как потребителят предприемач променя бизнес моделите в кръговата икономика

Как потребителят предприемач променя бизнес моделите в кръговата икономика
Икономиката в Европа се променя към кръгова дори и преди очакваните регулации на ЕС в тази посока. Какво означава този преход? Уредите ще бъдат проектирани така, че животът им да може да се удължава, компаниите ще произвеждат дрехи, обувки и предмети за ежедневието от рециклирани и рециклируеми материали, ритейлърите ще изкупуват домашна техника като лаптопи и хладилници, ще ги ремонтират и ще ги връщат на пазара. Промяната към кръгова икономика вече се налага в Европа и е неизбежно бъдеще и за България.
Тази концептуална трансформация в производството и потреблението води до появата на един нов феномен - потребителят предприемач. Това са хора, които активно участват на кръговия пазар, като продават работещи уреди, които не използват, дрехи, които вече не носят, ремонтират сами техника или предоставят такива услуги, продават или даряват храни с изтичащ срок на годност, дават под наем за временно ползване инструменти или помещения и така нататък. Потребителите предприемачи са движени, от една страна, от желанието за отговорно поведение към околната среда, а от друга, от стремежа за допълнителен доход.
Възходът на потребителите предприемачи променя бизнес моделите в ритейл сектора. Магазините ще се превърнат в места за обмен или приемане на стоки, които хората вече не използват; търговците ще предоставят допълнителни услуги като ремонт на уред; продуктите ще се произвеждат от рециклирани и рециклируеми материали, все по-широко ще се прилагат ESG стандартите при производството и реализацията на стоки, уредите ще са с по-дълъг живот и така нататък.
Тези тенденции бяха ясно очертани и от последното издание на "Обсерватория" - голямото годишно проучване на групата BNP Paribas Personal Finance. Според данните 62% от европейците и 56% от българите са продавали употребявани стоки. Основната причина за това е стремежът за допълнителен доход, която е посочена от 39% от хората. На второ място, отново с 39%, е желанието да се освободи място у дома.
Как един потребител става предприемач?
Потребителското предприемачество, което ще бъде един от двигателите на кръговата икономика, не се ограничава само до продажбата на стоки, които хората вече не използват, като техника, книги, дрехи, резервни части за автомобили и така нататък. То обхваща много по-широк спектър от възможности за допълнителен доход. Например новите предприемачи са и социално ангажирани, като предлагат на по-ниска цена храни с изтичащ срок, от които могат да се възползват хора с по-ограничени възможности. Домашните хоби майстори печелят пари, като предлагат ръчно изработени продукти - играчки, изделия от текстил, аксесоари за дома и дори малки мебели, произведени през уикенда в гаража - работилница.
Друг пример за потребителско предприемачество е отдаването под наем. Тук не става дума за "класическата" концепция за отдаване под наем на жилище. В контекста на кръговата икономика за временно ползване могат да бъдат предоставени инструменти, автомобилът, който стои в гаража, или домашната работилница, в която съседът да ремонтира повреден уред или колелото на детето.
Потребителите предприемачи предоставят и различни услуги извън основното им занимание. Това могат да бъдат: видео- и фотозаснемане от любители фотографи; водене на партита от любители DJ, дребни ремонти на дома или домашната техника, реставриране на мебели или почистване. Те активно участват и на пазара на споделени услуги, като предлагат транспорт при споделяне на разходите, или се включват във все по-популярните градски земеделски кооперативи.
Колко печелят потребителите предприемачи?
Данните от "Обсерватория" показват, че европейците печелят средно по 77 евро на месец от продажбата на продукти, които не използват. Най-голям приход са отчели британците - 115 евро, а най-малък - унгарците с 27 евро. В България средният доход от този вид дейност е по-нисък от средното за Европа - 48 евро месечно.
Проучването очертава и интересни поколенчески разлики. Докато хората във възрастовата група под 35 години печелят средно 103 евро на месец от продажбите си, тези над 50 години генерират едва 42 евро допълнителен доход. Тази тенденция се наблюдава и в България - младите хора на 18 - 36 години в страната са реализирали по-високи печалби от продажба на продукти "втора ръка" - 62 евро.
Значителна разлика се наблюдава и в приходите на мъжете и жените. Господата в Европа печелят средно 98 евро от продажба на стоки, а дамите - 58 евро.
С2С платформите са офисът на потребителя предприемач
Според "Обсерватория 2022" основният канал за продажба на употребявани стоки са потребителските платформи (consumer2consumer или C2C платформите) - 58% от участниците в проучването заявяват, че са използвали тези канали. Други 25% казват, че са продали предмети, които не използват през специализирани магазини.
Въпреки популярността на различните платформи почти 60% от европейците очакват, че кръговата икономика ще се движи от продукти, продавани от ритейлърите. За България делът е по-висок от средния - 72%. Това очакване се обяснява със сигурността, която търговците предоставят на хората. Тя се изразява в гаранции на продуктите, сигурна доставка и възможност за връщане, ако стоката не отговаря на очакванията.
Ритейлърите улесняват циркулацията на стоките
Развитието на кръговата икономика предлага изобилие от възможности за традиционните ритейлъри да се разграничат от своите конкуренти в електронната търговия и да предложат нови преживявания, които могат да отговорят на нарастващия апетит на клиентите им към неочакваното. Новата цел вече не е просто продажби, а подкрепа за кръговата употреба на продуктите, за да се удължи животът им. Затова и магазините постепенно се променят в локации, където хората взаимодействат и продуктите получават нов живот.
Например в Лос Анджелис магазинът втора употреба Redress отдава под наем поставки за дрехи на своите клиенти. Всяка от тях може да побере до 50 артикула, които дадено лице желае да продаде. Резервациите се правят онлайн и клиентите са свободни да определят свои собствени цени, да споделят своята селекция с приятел и да публикуват реклама в социалните медии.
Френският търговец на дребно на текстил Kiabi разви собствен отдел за втора употреба. Там клиентите могат да купуват употребявани дрехи, но и да оставят артикули, от които вече не се нуждаят. Някои търговци на дребно вече въвеждат на пазара системи за еквивалентност между стоките, които се продават, и тези, които се купуват. Това е един от начините за насърчаване на купувачите да станат продавачи. Например френският търговец на облекла и аксесоари за дома La Redoute стартира уебсайт, който позволява на потребителите да продават старите си артикули. Приходите от продажбите се превръщат във ваучери, които могат да бъдат осребрени за продукти от техния каталог.
Всеки има своето място в кръговата икономика
"Обсерватория 2022" категорично показва, че кръговата икономика носи много възможности и проправя път за потенциално преструктуриране на потреблението. Нейната популярност непрекъснато се повишава, а свързаните пазари растат с невероятни темпове. Европейците смятат, че всички имат роля за този ръст - според 38% бъдещето ще бъде оформено от новите играчи, специализирани в продажбата на стоки втора употреба, 34% вярват, че водещи ще са традиционните брандове и търговците на дребно, а 28% от анкетираните подчертават ролята, която европейците ще играят като предприемачи чрез собственото си потребление.
В тази връзка управителят на "БНП Париба Лични Финанси в България" Жозе Салойо казва: "Кръговата икономика не е имагинерно бъдеще, а реалност, която се случва тук и сега. Аз вярвам, че това е пътят за решаване на много от предизвикателствата, пред които светът е изправен, и за налагане на нови ценности като устойчиво и отговорно потребление, споделяне, емпатия и доверие, за ускоряване на ангажираните действия в подкрепа на околната среда и стандарта на живот на обществото."