Министърът на финансите: Бюджет 2025 е резултат на хаотичните политики

Министърът на финансите: Бюджет 2025 е резултат на хаотичните политики

Министърът на финансите: Бюджет 2025 е резултат на хаотичните политики
Въпреки критиките официално искане бюджетът да бъде оттеглен не е постъпвало и служебното правителство няма основание да го изтегли, при положение че е внесен преди седмица. Това каза днес пред журналисти служебният финансов министър Людмила Петкова.
Тя уточни, че в закона за публичните финанси няма процедура за оттегляне на бюджета. Министърът допълни, че ако бюджетът не бъде приет до края на годината, това би създало голямо напрежение в държавата.
"Въпросът сега е какво ще се реши от Народното събрание. Всичко, което не се одобрява, може да бъде отменено или изменено. Примерно могат да бъдат включени допълнително както приходни, така и разходни мерки", подчерта Людмила Петкова.
Тя не спести критики към политиците, които сега я атакуват за параметрите на бюджета. "В закона за бюджет 2024 имаше политика за намаляване на диспропорциите. Освен че не се намалиха диспропорциите, станаха още по-големи. Но това, когато се коментира, не се взема предвид", посочи министърът.

Направихме бюджет, съобразен със закона

Според нея критиките към бюджета за следващата година са заради невярна информация и невярното му интерпретиране. Уточни, че служебното правителство е предложило бюджет, съобразен със закона, според който в него не може да има повече от 3% дефицит.
Петкова уточни, че план-сметката на държавата е била обсъдена с всички засегнати страни и представители на почти всички партии. "В разходната част няма нищо фалшиво, за съжаление. Тя е изготвена на база действащи политики", уточни Петкова.
На призивите за съкращаване на разходи министърът отговори с въпрос: Кои разходи да съкратим - за заплати и пенсии или тези от капиталовата програма? "Аз няма да съм финансовият министър, който намалява доходите на хората, нито ще възпрепятствам реализацията на стратегическите проекти на общините", подчерта Людмила Петкова.
Според нея пенсии и заплати са увеличени, без да се следва здравата икономическа логика. Тя обяви, че МФ е изразило несъгласие по всички пет решения на парламента през годината, свързани с повишаване на разходите за персонал. Уточни, че тези становища са били "хвърлени в кошчето", без да се вземат предвид изложените в тях аргументи.

Политиката по доходите е хаос

"И на нас не ни харесва увеличаването на заплатите в публичния сектор, защото политиката по доходите е хаос, защото липсва цялостна политика по доходите. Беше въведен автоматизъм за увеличаване на разходите за персонал, съответно обвързването им със средна заплата и БВП. Решенията в началото на 2024 г. доведоха до още по-големи диспропорции и хаос", подчерта финансовият министър.
По повод заложените в бюджета капиталови разходи коментира, че за следващата година политиците са планирали те да са 14 млрд лв., като половината трябва да дойдат по линия на ЕС, а останалите да се осигурят от министерства, ведомства и общините. Министърът посочи, че през 2025 г. трябва да се осигурят средства за започнати проекти, както и за нови.
"Кои точно разходи да бъдат намалени? Да оставим започнати и незавършени проекти? Да останат разкопани улици и населените места да нямат модерна транспортна, ВиК и културна инфраструктура?", каза Людмила Петкова.

Хаотичните политики застрашават финансовата стабилност

За приходната част на бюджета финансовият министър посочи, че тя е изготвена на база макроикономически анализ на Министерството на финансите, като са били взети предвид ефектите от членството на страната в Шенген, ефектите от политиката по доходите и предложените приходни мерки, за постигане на 3% дефицит. "Не за първи път има твърдения, че приходите са надценени. Такива твърдения имаше и за бюджет 2024 година, но те не само бяха изпълнени, но и преизпълнени", каза министърът.
Тук дойде е поредната критика към политиците: "Не предложеният проект застрашава финансовата стабилност на страната, а приетите хаотични политики и законодателство, които са отразени във него".
Петкова посочи, че планираният ръст на приходите е по-голям с 20 млрд. лв. в сравнение с 2024 г., но сравнен с плана е само 17 млрд. лв. "Всъщност 3 млрд. лв. приходи не постъпиха през 2024 г, плюс 1 млрд. лева необезпечени. По тази логика трябва ли да се твърди, че бюджетът за 2024 г. е фалшив, като има разлика от 4 млрд. лв.? Служебното правителство не твърди, че бюджетът е фалшив, а го изпълнява, като се стреми дефицитът да е в гласуваните 3%", аргументира се финансовият министър.

Имаме огромен резерв несъбрани вземания

Според Петкова България има огромен резерв както за събиране на декларирани и невнесени данъци, така и за укрити данъци. "Аз няма да съм финансовият министър, който ще предложи увеличаване на данъци и осигуровки за гражданите и бизнеса, при положение че България разполага с такъв резерв. Всяка година се отписват по давност декларирани, но невнесени данъци и осигуровки в размер на 2 млрд лв. Не трябва ли държавата да положи усилия да ги събере?, попита служебният министър на финансите.
Тя посочи, че България е първа в ЕС по дял на сивата икономика, която поред изследване на Европейския парламент за 2023 г. е 32%. Посочи, че става дума за 65-70 млрд. лв. , от които 25-26 млрд. от невнесени данъци и осигуровки.
"С традиционни мерки може да има някаква събираемост, но има лимит. Трябва да се предприемат по-нестандартни, за да се намали делът на сивата икономика и да се повиши събираемостта на невнесени данъци." С тези думи Петкова аргументира предложението за данъчна амнистия. Изброи, че такъв ход е бил предприет от страни като Германия, Франция, Италия, Португалия, Белгия, Гърция, Румъния, САЩ, Канада, Австралия, Русия, ЮАР и други, като навсякъде на светло са излезли милиарди. "Ефектът от тези данъчни амнистии е, че когато се осветлят доходи, след това те не могат да бъдат укрити", защити идеята си министърът.

За взетите пари от здравни и образователни проекти

В отговор на въпрос Петкова засегна и темата с взетите пари от проекти в образованието и здравеопазването, за да се пренасочат към изплащането на компенсации на земеделците. По този тема се вдигна шум по повод прибраните 2 млн. лв., предвидени за инвитро процедури.
Министърът подчерта, че за тази година има 1 млрд. лв. разходи, за които са поети ангажименти, но те не са необезпечени с бюджет. "660 млн. лв. за земеделски производители, подписани от предишен премиер, неразчетени в бюджета, включително предсрочните избори, заплатите във висшето образование. Капиталовата програма за 10 млрд. лева беше обезпечена само с 4 млрд. лв. Всичко това наложи преструктуриране на разходи", каза Петкова.
Уточни, че парите са взети от области, в които няма да бъдат усвоени средствата, като стремежът е бил да не се нарушава нормалното финансиране на съответните сектори. Петкова подчерта, че за следващата година са заложени средства както за инвитро процедури, така и за проектите на "ощетените" проекти на Министерството на образованието.

Ако се слеят, митниците и НАП ще са по-ефективни

По повод идеята за сливането на Националната агенция за приходите (НАП) и Агенция "Митници" служебният финансов министър уточни, че тя е от доста отдавна. "Действително аз чух много злонамерени твърдения, че служебното правителство иска да овладее митниците и т.н. Идеята винаги е била двете агенция да се обединят в едно, защото дори тази година координираната работа и тясното сътрудничество на двете структури доведе до преизпълнението на приходната част на бюджета. Това показва, че създаването на единна агенция ще има по-добра ефективност в работата и е начин, по който да се постигне повишаване на събираемостта на приходите", аргументира се още Людмила Петкова.

Направил ли е Пеевски бюджета

Покрай бюджета днес се разви и друг сюжет, тръгнал от парламента. По повод обвиненията на служебния премиер Димитър Главчев, че разходната част на Бюджет 2025 е раздута, защото е изготвена на база финансовата рамка, направена от редовното правителство на Николай Денков с финансов министър Асен Василев, настоящият депутат определи изказването като "нагло, некомпететно и невярно".
По думите му за първи път в Бюджет 2025 се нарушава правилото да не бъдат разходвани повече от 40% от БВП, за да се "дадат едни пари на силовите структури, да се дадат едни пари 15-20 пъти над инфлацията на държавната администрация, за да се похарчат едни пари непрозрачно".
Според Василев това е бюджет, писан от Делян Пеевски. "Раздават се пари на държавната администрация и най-вече на силовите структури, за да се каже: Г-н Пеевски ви вдига заплатите, прави се една черна каса от 1.6 млрд. лева, така че целите държавните финанси да се върнат към модела на джипката и купуване директно на гласоподаватели в държавния бюджет".
В отговор на тези твърдения финансовият министър заяви: "Абсолютно несериозно е, че Пеевски е правил бюджета. Аз от 15 години участвам в неговото изготвяне. В Министерството на финансите има структури, които го правят винаги. Бюджетът винаги се е правил от МФ и неговите служители".