Офис пазара в София: Наемателите оптимизират разходи, наемодателите предлагат промоции

Офис пазара в София: Наемателите оптимизират разходи, наемодателите предлагат промоции

Офис пазара в София: Наемателите оптимизират разходи, наемодателите предлагат промоции
 На пазара на офис площи в София се забелязва нова тенденция, става ясно от редовния доклад консултантската компания Forton International. От една страна наемателите търсят начини да оптимизират разходите си като предоговарят наемите си, търсят по-евтини помещения или преотдават част от офиса си на друга фирма. Същевременно наемодателите предлагат все повече промоции, опитвайки се да привлекат нови клиенти. Така например все по-разпространена става схемата с безплатно ползване на офис като периода варира от 3 месеца до 1 година. Продължителността на промоционалното ползване зависи от условията по договорите и съответния наемател, съобщават консултантите.
Според доклада на Forton за първото тримесечие на 2009 г. в София са се появили нови 19.1 хил. кв.м нови офис площи. Данните не включват новия комплекс на армията, който е разположен върху над 15 хил. кв.м. За сравнение през същия период на миналата година новите площи са били близо 45 хил.кв.м. Най-голямо предлагане в момента има в района на Околовръсното шосе в близост до бизнес парк "София" и по основните булеварди.
Отражение от кризата има и при търговските площи, съобщават консултантите. Вече има свободни магазини по някой от най-оживените търговски улици като бул. "Ал. Стамболийски", бул. "Мария Луиза" и ул. "Граф Игнатиев". Наемните нива там отбелязват спад, като липсата на търсене прави трудно определянето на точна тенденция.
Според проучването в момента са в строеж пет МОЛ-а в София с обща търговска площ от 193 хил.кв.м. "Сделките, които сключваме днес, са резултат от водените през 2008 г. преговори.", коментира Павлина Никова, мениджър Търговски площи и партньор във Forton International.
Според нея предлагането в момента е голямо, а наемателите са предпазливи, което кара инвеститорите да отстъпят от позициите си, като позволят на търговците да определят правилата.