По-ниски цени и голямо предлагане при бизнес имотите

Ръст на предлагането на офис и търговски площи и намаление на наемните нива през второто тримесечие на годината спрямо първото. Това показва анализа на пазара на консултантската компания "Фортън", представител на "Кушман и Уейкфилд" за България. Нуждата от оптимизация на разходите и големият избор най-вероятно ще доведат до сериозни сделки при офисите в края на годината, прогнозира Сергей Койнов, изпълнителен директор на "Фортън". Според него местните търговци търсят стабилизация на бизнеса си и не мислят за разширяване, докато международни компании предимно в ниския ценови сегмент сега заемат изгодни позиции на нови локации, които да им осигурят дългосрочно успешен бизнес.
Около 31 500 кв.м нови офис площи са излезли на пазара през второто тримесечие на годината. По-голямата част от тях (75%) са по бул. "България" и околовръстното шосе на София. Така общата площ на офисите достигна 966 хил. кв.м. Българският пазар привлича основно чуждите компании с падащите наемни цени, по-ниските заплати, както и от факта, че вече сме член на ЕС, отчитат от "Фортън". Например HP е наел 8300 кв.м офиси в бизнес център "Камбаните", а VMWare - 5700 кв.м в "Изток тауър". Броят на незаетите офиси се е увеличил с 13.3% през второто тримесечие на годината и ще продължи да расте до началото на следващата заради очакването да излязат нови 100 хил. кв.м офиси. В същото време цените падат, като се движат от 6 до 15 евро/кв.м в зависимост от класа офис площи (виж графиката).
Заради нарасналото предлагане всички наематели на офиси обръщат сериозно внимание на разходите и се замислят за възможността да се преместят от второстепенна локация и сграда с компромисни характеристики на място, което предлага по-добро местоположение и качество при същата или по-ниска цена, коментира Ралф Холанд, партньор във "Фортън".
Второто тримесечие се оказа трудно за пазара на търговски площи. Основната причина е намалените обороти на търговците средно с 30%, като най-осезаем е спадът при скъпите стоки с до 40%, посочи Павлина Никова, мениджър "Търговски площи" в компанията. По думите й марките от ниския и средния сегмент са сред малкото активно преговарящи на пазара. Предоговарянето на наемите вече е част от ежедневието на голяма част от собствениците и инвеститорите, каза Никова. По търговските улици се наблюдават все повече празни магазини и смяна на наемателите. Наемите по столичния булевард "Витоша" са паднали от 120 на 80 евро/кв.м месечно за четири години. В Пловдив и Бургас магазините по основните търговски улици се отдават по 60 евро за квадрат, а във Върна - 70 евро. В столичните молове наемите се движат от 40 до 80 евро/кв.м, докато в провинцията - от 15 до 45 евро. Общата търговска площ в моловете е достигнала 236 570 кв.м към края на второто тримесечие. Така на 1000 души се падат около 30 кв.м магазин. Строителството на започнатите търговски центрове продължава, но при някои инвеститори има забавяне от 4 до 6 месеца.