MBL/CBRE: Двойно повече молове през второто тримесечие на 2010 г. спрямо първото

На живо
Заседанието на Народното събрание

MBL/CBRE: Двойно повече молове през второто тримесечие на 2010 г. спрямо първото

MBL/CBRE: Двойно повече молове през второто тримесечие на 2010 г. спрямо първото
Възможностите на пазара на търговски площи в страната са подложени на изпитание с отварянето на три нови търговски центъра през изминалото тримесечие, коментира Манол Гойгаджиев, мениджър "Търговски площи" в MBL/CBRE. Официалното откриване на няколко други мола беше отложено, с цел спечелване на време за инвеститорите и шанс да привлекат повече наематели към техните проекти, допълни той.
С отварянето на последния търговски център в София - The Mall, търговските площи в столицата достигат около 211 хил. кв.м, показват данните на MBL/CBRE. Отвориха врати и два големи мола във Варна и Пловдив, с което съществуващите търговски площи в страната станаха 507 хил. кв.м. Това е покачване с повече от 45% в сравнение с първото тримесечие на 2010 г., когато търговските площи бяха 348 хил. кв.м.
15 търговски центъра с обща квадратура от 362 хил. кв.м са все още в процес на изграждане. Завършването на част от тях е отложено с цел избягване на неблагоприятните пазарни условия и липсата на наематели и кредитиране. Проектите, които остават в идейна фаза на развитие са с площ от 1.125 млн.кв.м, но голяма част от тях никога няма да бъдат завършени, поради липсата на икономическа обосновка водеща до липса на банково финансиране и интерес от страна на наемателите, смята Гойгаджиев.
Свободните търговски площи в търговските центрове нараснаха драстично в страната като надхвърлиха 160 хил. кв.м или 18%. Това означава два мола от ранга на столичния The Mall да стоят празни без наематели. В София нивата на незаетите площи се запазват в рамките на 6%.
Най-тревожно е състоянието на пазара в Пловдив и Варна, където свободните търговски площи са съответно 47% и 29% от пуснатите в експлоатация молове. Именно в тези градове беше отложен и пусковият срок на проекти, които все още се борят за привличането на достатъчен брой търговци и достигането на критичната маса от наематели, необходима за нормалното функциониране на един търговски център, посочи Гойгаджиев. Той допълни, че от друга страна, много наематели към момента нямат намерение да отварят магазини извън София, което прави задачата на инвеститорите още по-трудна.
MBL/CBRE очаква процентът на свободни площи да се повиши още до края на годината. Причината е, че някои търговци вече започнаха да оптимизират своята мрежа от магазини и затварят обекти, които са на загуба. Освен това предстои и официалното откриване на нови търговски центрове в страната с площ от 148 хил.кв.м, които едва ли ще отворят пълни, имайки предвид съществуващата пазарна обстановка.
Отварянето на новите търговски центрове, главно в София, предостави възможност на търговците да разширят своят пазарен дял, да увеличат оборотите си и да спечелят нови клиенти. Това се оказа факт само за малък брой фирми, а на практика, много търговци постигнаха точно обратното, като разделиха своята база от клиенти между съществуващите си магазини, коментира Гойгаджиев. Това рефлектира върху техните обороти в други търговски центрове и по главните улици. В останалите български градове обстановката също се оказа критична - там спадът на обороти на някои търговци надхвърля 50% на годишна база.
Покупателната способност на населението продължава да е слаба и много местни и международни търговски вериги останаха разочаровани от силата на българския потребител.
В опит да задържат своите наематели и привлекат нови, повечето инвеститори направиха много компромиси както с намаление на наемните нива, така и с предлагането на допълнителни стимули за наемателите. Тези стимули включват довършителни работи на магазините, плащане само на наем базиран на оборота,
гратисни срокове и други, е посочено в доклада на MBL/CBRE.
Главните търговски улици също бяха засегнати от отварянето на нови търговски центрове и свободните магазини по тях се увеличават. Причината е, че търговците
могат да наемат частично или напълно обзаведени магазини в моловете на наемни нива, които са значително по-ниски от тези по търговските улици, посочи Гойгаджиев. Според него собствениците на магазини по главните улици, все още нямат реална представа за пазарната обстановка в страната и предлагат наемни нива, които не са съпоставими с оборотите на търговците.