BalPEx: Покупката на собствен дом движи пазара на жилища

На живо
Заседанието на Народното събрание

BalPEx: Покупката на собствен дом движи пазара на жилища

BalPEx: Покупката на собствен дом движи пазара на жилища
Пазарът на жилища има активни купувачи, като основният мотив за купуването на имот е хората да имат собствен дом. Това показа изложението "BalPEx – Жилище за всеки джоб", което се проведе от 12 до 18 май в търговския център The Mall в София, съобщиха организаторите на проявата. По време на изложението са били направени редица резервации за покупка на  апартаменти, сключен е бил и договор за отпускане на ипотечен кредит. Компаниите участвали в изложението очакват в следващите няколко седмици да подпишат и предварителни договори.
"Дори и в скромни номинални обеми, интересът плавно се покачва, както и желанието на крайните клиенти да бъдат по-активни", коментира Иван Велков, управител на "Райфайзен имоти", поделение на Райфайзенбанк (България). Според него интересът към кредитиране е по-висок от този за придобиване на нов дом, защото потенциалните купувачи първо биха искали да пресметнат с какви пари разполагат. На изложението участваха още 5 банки и една консултантска фирма за кредитиране. 
"Очакваме няколко сделки за имоти плюс кредити да се материализират в следващите няколко седмици", каза Иван Велков. Ефектът на изложението върху резервациите и продажбите на жилища ще може да се измери в следващите няколко седмици, коментираха от "Резиденшъл парк София", който е най-големият жилищен проект в процес на реализация в столицата.  "Интересът според нас беше голям и насочен към покупката на жилище за собствени цели, а не за инвестиции", каза Силвия Митева, управител на "Идея билдингс". Компания предлага жилища в кварталите "Павлово", "Овча купел" и "Люлин". Според Митева в момента на пазара са клиентите, които си търсят жилище, за да свият семейно гнездо, в което да отгледат децата си. Митева отчете, че по време на изложението са стигнали до продажби на жилища.
"Адрес" отчете интерес от купувачите във всички сегменти на пазара – от ниския до високия ценови клас. "Повишен беше интересът към готови нови имоти в близост до метрото във всички квартали на столицата. Активен беше както сегментът на панелни апартаменти до 35 хиляди евро, така и на тухлени до 50 хиляди евро. Търсене имаше и на жилища с големи квадратури и в затворени комплекси", каза Калоян Богданов, маркетинг директор на "Адрес недвижими имоти". Той посочи, че повече от 40% от запитванията на щанда на агенцията са били за тристайни апартаменти от млади семейства.
"Феърплей интернешънъл" също отчетоха засилен интерес от страна на семейства с едно или две деца към тристайни апартаменти с площ от около 80-90 кв.м. Важен фактор за купувачите е цената, като все по-отчетливо се наблюдава тенденцията за сегментиране на пазара по отношение на качеството на живот в имота, коментира Деляна Натева от отдел продажби във "Феърплей интернешънъл". Компанията предлага предимно жилища в затворени комплекси в средния до високия ценови клас.
От жилищния комплекс "Метличина поляна" в кв. "Гоце Делчев", който залага на достъпните цени, посочиха, че има интерес към конкретни имоти, а купувачите са добре ориентирани на пазара. От фирмата инвеститор заявиха, че са успели да сключат предварителни договори за продажба по време на изложението. Част от клиентите в момент водят разговори за осигуряване на финансиране. "Посетителският интерес беше основно към двустайни и маломерни тристайни апартаменти, като водещи фактори са цената и степента на завършеност на сградата", каза Антония Иванова, търговски директор на "Прогресс", което има голям проект в жк "Люлин".
Според "Арко имоти", които са част от естонската група Arco Vara, не е вярно, че няма продажби на жилища на зелено. През последните две години се говореше, че в София е абсурд да се продава на зелено, но от 2009 г. досега имаме около 20 продажби в "Манастирски ливади" на кота нула, казва Евгени Василев, изпълнителен директор на "Арко имоти".