Оживление на пазара на недвижими имоти отчита Colliers през 2013 г.

Оживление на пазара на недвижими имоти отчита Colliers през 2013 г.

Засиленият интерес към първокласни офис площи обяснява започналото възобновяване на апетита на наемателите за реализация на офис сделки "на зелено".
Засиленият интерес към първокласни офис площи обяснява започналото възобновяване на апетита на наемателите за реализация на офис сделки "на зелено".
През втората половина на изтеклата година има оживление на пазара на недвижими имоти в почти всички сегменти. По-голяма активност е имало на пазара на офиси, на което се дължат и около 30 на сто от сключените през цялата година сделки. Това показва анализ на Colliers International.
Добрите офис площи намаляват
За първи път от 2009 година свободните офис площи в София, които в последните години са от порядъка на 20-25%, се понижават до 18%. Според анализа усвоените офис площи през 2013 г. регистрират нива, сходни с тези отпреди кризата. Основен двигател на търсенето са международни компании от аутсорсинг и IT сектора, които разширяват дейността си в България или навлизат на местния пазар. Заради бързите темпове на усвояване на офиси клас А в София все по-отчетлива тенденция е недостигът на хомогенни площи, които да посрещнат нуждите на големите наематели. Това обяснява и започналото възобновяване на апетита на наемателите за реализация на офис сделки "на зелено".
Пазарът на жилища се събужда
През изтеклата година оживлението е обхванало и пазара на жилища, като при него се отчита ръст от около 15% в броя сключени сделки на годишна база, показва анализът. Данните се отнасят при средно високия и висок клас жилищни проекти в София. От компанията отчитат и открояваща се тенденция да се купуват имоти в жилищни комплекси с цел инвестиция. Продължава да бъде ключово доброто съотношение цена-качество-инфраструктура. Според анализа тези наблюдения показват, че жилищният сегмент е започнал бавно, но сигурно възстановяване. Стабилизирането на ценовите нива потвърждава оздравителния процес, а разликата между офертна и покупна цена постепенно се стопява.
Нови молове ще увеличат предлагането на търговските площи
Пазарът на търговски площи в страната регистрира устойчиво усвояване на достигнатия в първото полугодие общ обем от 720 000 кв.м. Показател за това е постигнатата и поддържана от търговските центрове в София заетост при нива над 85%, се посочва в анализа. Продължава навлизането на водещи международни оператори на местния пазар, което е индикатор за положителните нагласи на търговците за развитието на пазара. През 2014 г. предстои откриване на три нови мола в столицата, с което пазарът в София ще премине към фаза на зрялост. Тенденция на сравнително високи нива на активност регистрират главните търговски улици. Повишеното усвояване на бул. "Витоша" е очакван резултат от обновяването на улицата и свързването й с градската метромрежа. При "биг бокс" сегмента, супермаркетите и магазините от типа "близо до клиента" за първи път в класацията по брой новооткрити обекти челно място заемат дрогериите, като изместват хранителните вериги.
Заявка за растеж при логистичните проекти
Пазарът на логистични и индустриални имоти в България през 2013 г. се развива стабилно, но с умерени темпове. Нараства броят на обявилите намерение за строеж логистични проекти, чиято реализация може да доведе до раздвижване в сегмента през 2014 г. Фармацевтичните компании, дистрибуторите на бързооборотни стоки, производителите на автомобилни компоненти и електроника продължават да диктуват търсенето на индустриални площи в България.
Първокласните имоти ще доминират пазара през 2014 г.
В началото на 2014 г. пазарът на недвижими имоти в България потвърждава индикациите за стабилен ръст в реализацията на качествени имоти или такива, които имат неоползотворен дългосрочен пазарен потенциал. Започват да се открояват проекти, които могат да формират интересен инвестиционен продукт. Това е валидно за всички сегменти на имотния сектор, като в някои от тях все по-отчетливо се забелязва и потенциален недостиг в предлагането на нови активи, отговарящи на растящите критерии на купувачи или ползватели, се посочва в анализа.