Хибридният модел на работа има много позитиви


Управителят на "Software AG България" Веселин Александров за избора на ново офис пространство в Synergy Tower
"Фонд за недвижими имоти България" АДСИЦ (ФНИБ) е едно от първите специализирани инвестиционни дружества на Българската фондова борса за инвестиции в сектора на недвижимите имоти. С над 15-годишната си история фондът има значителен опит в изграждането на модерни офис сгради. Сред проектите на компанията са "Камбаните бизнес център", където се намира централата на "Hewlett-Packard България", East Tower на бул. "Г. М. Димитров", където доскоро се намираше офисът на VMWare, както и Kambanite Green Offices на "Околовръстен път" с наематели Modis IT Outsourcing, "Коника Минолта Бизнес Солюшънс България" ЕООД. Наематели в сгради на ФНИБ са и компании като EXL и C3i. |
Synergy Tower се намира край северния вход на "София Тех Парк", на ъгъла на бул. "Асен Йорданов" и бул. "Цариградско шосе". В близост се намират спирки на 14 автобусни и 5 тролейбусни линии, а през 2025 г. се очаква да отвори врати и нова метростанция. "София Тех Парк" предлага широка паркова среда, места за отдих и спорт, както и множество интересни сгради и проекти - бизнес инкубатор, технологични лаборатории, конферентен център, музей, спортен център. Със своите 16 етажа Synergy Tower е най-високата сграда на територията на парка и предлага бизнес площи и среда за социално общуване от най-високо качество. Проектът наскоро получи Акт 16. |

Разкажете ни повече за Software AG и дейността, която развивате в България?
- Software AG стартира в България през 2006 г. с идеята за т.нар. near shore развоен център. Аз съм служител номер две на компанията, по това време бях системен администратор. Първоначалният план за компанията беше за около 40 души. След успешния старт на SAP две години по-рано доста фирми от т.нар. DACH регион решиха, че България е добро място за разрастване.
През годините ние се доказахме като добро място за инвестиция в ИТ сектора и към момента сме 280 души. Както става ясно, прескочихме доста първоначалните планове и офисът вече не е само развоен център. В момента по-голямата част от хората продължават да са в R&D, но имаме още глобален маркетинг, ИТ операции и облачни услуги. Растежът ни през последните 12 години беше плавен, но значителен. Смятам дори, че ако имаше повече хора с техническо образование и интереси в IT сферата в България, нямаше да сме 280 души, а дори 400.
Имате ли допълнителни цели за разрастване?
- Компанията продължава да расте. Глобално Software AG има цел до след 2 години да достигне оборот до 1 милиард евро. Това става с повече хора и повече инвестиции. В момента имаме отворени около 40 позиции и целта ни е да ги запълним в рамките на тази година, за да подпомогнем глобалните бизнес цели на компанията.
Какво ви накара да осъзнаете ковид кризата като организация на работния процес?
- В началото поради липса на яснота за сериозността на ситуацията затворихме офиса за около три седмици. Не беше много сложно, защото разполагахме с техническата инфраструктура и винаги сме имали практика за гъвкава и отдалечена работа. Просто преди не се използваше толкова често и не толкова много дни - повечето хора използваха може би по един ден седмично. Покрай ковид тези дни се увеличиха на 2-3. Благодарение на дигиталното естество на нашия бизнес за нас тази промяна не беше толкова стресираща.
С активното наемане на хора обаче се наложи да направим много по-различна процедура за онбординг. Благодарение на екипите от HR, админ и ИТ всеки нов човек идваше в офиса за два часа, получаваше лаптоп и основни инструкции, а следващата част от онбординга продължаваше изцяло онлайн.
Предвид всичко това COVID-19 пандемията ни накара да осъзнаем, че сме гъвкави и можем в случай на нужда да реорганизираме бързо работната си дейност така, че да е адекватна за промяната в средата.
Наскоро Software AG смени офиса си. Какви бяха основните критерии за избор на ново място?
- Това ни е четвърти офис от 2006 г. Нашият проблем винаги е бил един и същ - влизаме в офис, планираме растеж, преизпълняваме го с 30% и офисът ни става тесен. Това винаги е била една от основните ни причини за смяна на офиса. Бизнес сгради клас А около 2006 - 2010 г. нямаше толкова много, а никоя сграда не държи големи пространства свободни, защото ние ще се разраснем след 5 години.
Когато наближаваше изтичането на последния ни договор, трябваше да решим какво ще правим. Тогава вече бяхме в два офиса - един в Walltopia и един в The Mall. Затова решихме, че е по-добре да влезем в нова сграда, за да съберем всички екипи заедно.
Освен това след ковид кризата и отдалечения начин на работа открихме, че ни трябва малко по-различен офис - като архитектура и разпределение на пространствата в него.
Стана ясно и че доста хора предпочитат по-паркова среда - да е по-широко, да има повече въздух около самите сгради. В София вече има доста сгради клас А, но някои от тях са по-нагъсто. Хората ни предпочитат да не са постоянно в сянката на някой небостъргач, около тях да има зеленина и място за разходка. Предишният ни основен офис беше в Walltopia, в рамките на "София Тех Парк", който далеч не е толкова презастроен, и едно от основните изисквания на колегите беше да намерим подобна атмосфера.
Освен това в "София Тех Парк" има интересни събития, има стартъпи, млади хора, идват ученици да разглеждат музея. Самото място не е само бизнес и това създава по-разчупена и интересна среда. Заради това се огледахме за сграда наблизо и избрахме Synergy Тower. Преместихме се тук в началото на февруари.

Защо се спряхте на Synergy Tower? Какви са предимствата на сградата?
- Това е модерна офис сграда, клас А, много ефективна, много светла. Мястото е комуникативно. С ФНИБ сме говорили в миналото и знаем, че са сериозен инвеститор. Каквото и да си говорим, когато се подписва договор на зелено с незавършена сграда и трябва да се прехвърлят 300 души от едно място на друго, има сериозно количество риск. ФНИБ бяха много гъвкави в това да предложат договор, който да защитава и нас, и тях. В периода на строеж още имаше проблеми с доставките и имаше количество риск, което и двете страни в сделката се съгласиха да поемат.
Като един от първите наематели в сградата имахме предимството на това първоначалното оборудване на пространството да се направи по наш дизайн и изисквания. Това за нас беше много важно.
Имахме и възможност да си изберем етаж, който да ни пасва като квадратура и същевременно с това да имаме 360-градусова гледка. В момента всеки колега си избира къде да седне и накъде да гледа - към Стара планина, към Витоша. Тази гъвкавост на моменти може да изглежда маловажна, но пък мисля, че хората я оценяват. Това да не си затворен в "клетка номер 47" за следващите години е много ценно за тях.
В ниската част на Synergy Tower, която си избрахме, има достатъчно квадратура, която да ни позволи да разгърнем голямо разнообразие от помещения. Обмисляхме и офисът ни да е на по-високите етажи, но тогава трябваше да сме на два или може би на три етажа. Така обаче щеше да се получи естествено разделение, дори и хората да не са много, което ние не искаме. Затова и възможността да се разгърнем на достатъчно пространство, за да сме заедно, също повлия на решението ни да изберем Synergy Tower.

Споделихте, че сте се допитали до служителите, когато сте започвали да мислите за нова локация. Кои за вас бяха най-важните елементи при проектирането на новия ви офис?
- Първият елемент беше да го проектираме така, че да разполага с всички видове пространства, които колегите ни искат. С помощта на външна консултантска фирма започнахме да събираме изискванията как да изглеждат. Тогава вече имахме проведена вътрешна анкета, свързана с него, която направихме преди първата фаза - избора на сградите. След това направихме още една с доста по-насочени въпроси за това как трябва да се организира работата в един гъвкав офис. Така събрахме информация какъв процент от времето си хората си представят да са в него и какъв вкъщи, както и колко време ще инвестират в определена дейност в офиса. Така проверихме дали имат нужда от работа в тихи затворени стаи, където просто да програмират, или пространства, благоприятни за обсъждане на идеи, за работа с колегите си и за общуване в по-големи групи.
Разбрахме, че колегите много повече се интересуват от социална интеракция от всякакъв тип. На тези, които идват в офиса, това им липсва. С целия растеж на компанията за двете години на ковид сме поне със 70 души повече. Имаме много нови хора. Ако тези хора никога не са се виждали лице в лице, а само чрез монитора, нещата се случват по-трудно. Това беше едно от изискванията към офиса - да има възможност за социално и техническо взаимодействие. Заради това имаме по-малко работни места за тиха работа, а повече места за колаборация. Synergy Tower позволи да определим тези пространства и да ги разпределим както преценим и както биха обслужвали най-добре работната и социалната среда в офиса.
Вторият елемент беше да проектираме офисните пространства възможно най-ефективно и по начин, по който хората да работят или общуват, без да си пречат. Всяко помещение е мислено по-дълбоко от гледна точка на това как ще се използва и как ще влияе на останалите в офиса. Така например имаме много по-голяма "кухня", която всъщност е около 300 кв.м. Това е мястото за неформално социално общуване. До нея имаме зала за игри, предназначена за малко по-шумни игри, които искаме да не пречат на другите. Тази зала например е със специално професионално покритие на пода и допълнителна шумоизолация.
Имаме разчупени пространства за колаборация. С тях подпомагаме креативни активности - 10-12 души да могат да мислят заедно върху някакъв проблем, без да има още хора, които им пречат, и без да се налага те да си подвикват от бюрата.

Промениха ли се очаквания на служителите към офисното пространство? С какво офисът през 2022 г. е различен от този през 2020 г., за да отговори на очакванията на служителите?
- Нуждите на служителите се промениха по различен начин. Не всички търсят едно и също нещо. Тези с малки деца например търсят повече тишина и спокойствие в офиса. Други, които живеят сами, много повече се интересуват от социалната част на офиса. Те са полудели от стоене сами вкъщи и се интересуват от общуване на живо, от забавленията там и дори от възможностите за спорт в района. Опитахме се да покрием нуждите на всички групи колеги максимално. За това беше въпросникът. Като получиш всички изисквания, си задаваш въпроса: "Сега как да има от всичко", а цената се покачва, но няма друг вариант. Ако искаме да покрием нуждите на поне две трети от хората, за да има реален интерес към офиса, трябва да сме достатъчно гъвкави.
Офисът ви има ли капацитет за пълния брой хора в компанията? Как е организиран работният процес?
- Реално погледнато нямаме капацитет за пълния брой служители. Разредихме гъстотата на работните места и превърнахме голяма част от тях в колаборативни пространства.
Обикновено в офиса няма повече от 50% заетост в пиковите дни и часове. Ако тенденцията се запази по този начин, ние може да станем и 450 души и да успеем да им осигурим нужните офисни пространства и ресурси. Цялото ни планиране е базирано на желанията на колегите.
В момента използваме софтуер за резервация на ресурси. Всички споделени ресурси в офиса - работните места, паркоместа, шкафчета, зали и т.н., са качени в него. Всеки, който има желание да използва някой от тях, си го резервира предварително. Всичко е така организирано, за да няма недостиг и да се избегне затруднението от това всички да се появят едновременно в офиса.
Интересното е, че в самия софтуерен инструмент има възможност и за търсене на колеги. Ако решите, че утре искате да седнете до някого, проверявате къде ще бъде той/тя и можете да си резервирате избраното до него/нея място. Всичко е много прозрачно. За последния месец видяхме, че работи и че се формират групи от хора, които често са от различни екипи и нямат ежедневна работна интеракция, но имат общи интереси - колоездачи, скиори, бордисти, гмуркачи, фенове на театъра, на "Хари Потър". Те си се намират и това им позволява да се групират чисто физически. Цялата "случайна" комуникация, която се формира по този начин, работи много добре и спомага страшно много и на производителността, и на това хората да се чувстват като семейство.
Възможно ли е хоум офисът да замени изцяло работата от офис според вас?
- Аз не вярвам хоум офисът да замени изцяло офиса. Не е и продуктивно в някои случаи. Особено за нови хора и за джуниъри, които нямат реален опит като разработчици, е изключително важно да седнат до техния ментор, да му задават въпроси, да го слушат как мисли. Иначе онбордингът става бавен и труден. Някои от младежите прегарят от сложността на материята и това, че получават само структурирана информация - имейли, инструкции, задачи. Това е хубаво, но като не можеш да си зададеш въпроса и някой да ти обясни точно това, което ти трябва, е доста плашещо за тях.
Разбира се, хибридният модел има много позитиви. Особено за хората, които могат да работят самостоятелно и са по-натоварени. Имаме мениджъри, които работят едновременно с Индия и източния или западния бряг на САЩ. Тези хора имат срещи, разпръснати в 13 часа на ден. Да ги накараш допълнително да пътуват до офиса всеки ден няма смисъл. В дни, които са по-свободни, идват в офиса заради социалния елемент. А в моменти, в които са по-зaети - остават вкъщи.
Хибридният начин на работа ще остане. Защото той задоволява нуждите на служителите, независимо на какво ниво от кариерата си се намират и какви нужди имат. Дали им трябва ментор, дали имат малки деца, които много рано сутрин трябва да карат на детска градината, или пък нещо друго. И мисля, че новият ни офис в Synergy Tower много добре фасилитира този гъвкав хибриден модел.