Мая Чиликова: "Алкомет" инвестира 5 млн. евро от началото на годината

Шуменското предприятие за алуминиеви профили "Алкомет" беше сред изложителите на техническото изложение ЕСЕН 2006, за които представянето в Пловдив е по-скоро въпрос на имидж. Компанията е лидер на европейския пазар с производството си на алуминиево фолио, а нейни клиенти са големи европейски заводи. Годишният оборот достига 115 млн. евро.
Кое е новото, с което "Алкомет" се представи на есенното изложение в Пловдив?
- За разлика от повечето изложители "Алкомет" е производител на полуфабрикати и трудно би могъл да изненада с иновативни модели, като представителите на машиностроенето или електорниката например. Целта беше да покажем на постоянните си партньори инвестициите, които сме направили, затова и участието ни е по-скоро имиджово. Показваме старите си продукти, но с много по-високо качество.
Стратегията на компанията да инвестира в качество и тази стратегия дава добри резултати. "Алкомет" вече е лидер в производството на домакинско фолио в Европа, а наши клиенти са крупни световни компании. Шуменското предприятие е сертифицирано по ISO 9001 и непрекъснато инвестира в модернизация на производството.
Предприятието е приватизирано през 1999 г. и от 2000 г. до 2005 г. в него са вложени близо 38 млн. евро. Други 5 млн. евро са инвестирани само от началото на тази година. Целта е да се повиши качеството на продукта още от влизането на заготовката до получаването на крайния полуфабрикат. Основните производства в завода са леярското, валцовото и пресовото.
"Алумина" прави алуминиеви листа, ленти и фолио, профили и различни стандарти на пресовани изделия.
В края на миналата година пуснахме и нова линия за полунепрекъснато леене на заготовки, която увеличи петкратно капацитета на производство. Инвестирани бяха 3 млн. евро, като беше купена германска машина "Вагщаф" (Wagstaff), която гарантира качеството на пресованите изделия в другото основно производство - пресцеха.
Преди това бяха модернизирани и четири основни машини във валцовото производство, което рязко вдигна и капацитета за производство на алуминиево фолио.
Това е най-търсеният продукт на европейските пазари и ако преди месечно заводът произвеждаше 300 т, сега капацитетът достигна 1100 т фолио. Това ни постави в десетката на производителите на фолио в Европа. Заедно с останалите продукти "Алумина" месечно произвежда 3.5 хил. тона продукция.
На кои пазари изнасяте?
- Почти 85 процента от продукцията на завода се изнася. Основните ни пазари са европейските, като най-голям дял държи Германия, Великобритания, Италия и централноевройските държави. Алуминиевото фолио почти изцяло се пласира в чужбина.
Очакванията за тази година са да бъдат изнесени почти 13 хил. т фолио. Работим с постоянни клиенти, чието търсене почти покрива капацитетните ни възможности. През тази година заводът попадна в интересна ситуация трудно да балансира между търсенето и капацитетните възможности за задоволяване на това потребление. Търсенето е по-голямо от това, което реално можем да произведем, и от това на моменти се получава забавяне в поръчките.
Все пак ние разчитаме на теоретичните си възможности за производство, но те невинаги съответстват на реалностите. Но това са моментни проблеми, които със сигурност ще преодолеем.
А как стоите на вътрешния пазар?
- Хубавата новина е, че от тази година "Алкомет" ще започне да произвежда и за българския пазар. Наскоро американската компания "Алкоа" изгради нов завод за преработка на домакинско фолио край Стара Загора.
Чуждият инвеститор е дългогодишен наш партньор, така че част от продукцията ни ще се пренасочва директно за това предприятие. "Алкоа" е лидер в производството на алуминиеви изделия и фактът, че инвестира в България, е добър сигнал за сектора.
Бумът в строителството наложи и голямо търсене на алуминиеви дограми. Какви са тенденциите в пазара на тези изделия?
- "Алкомет" зарежда с продукция най-голямото българско предприятие за алуминиеви и PVC профили - "Вайспрофил" (Weiss profil). До миналата година те са внасяли суровината, но след като разшириха производството си и разработиха нова система, партньорството ни се разрасна.
Сега произвеждаме профили за архитектурни конструкции по поръчка на "Вайспрофил". Надяваме се с увеличаването на търсенето да нараснат и поръчките за вътрешния пазар.
Инвестирате ли в нови технологии?
- Компанията следи новостите в сектора и инвестира в модернизация. Като повечето български заводи и шуменският е сравнително стар. Тази година ще се честват 25 години от неговото създаване.
Първоначално той е задоволявал потребностите само на вътрешния пазар. Кризата след 1989 г. доведе до рязък спад в производството, но подобно на останалите предприятия от цветната металургия нещата се промениха след приватизацията на завода. Инвестирано беше и в трите производства, като повечето мощности вече са подменени.
Как се отрази поскъпването на цветните метали върху доставката на суровини?
- Нормално е ръстът в цените на суровините да доведе до поскъпване на крайния продукт. Цветните метали са борсова стока, така че всяко изменение се отразява по еднакъв начин на всички предприятия в сектора.
От октомври миналата година, когато алуминият поскъпна драстично, досега цените на крайния ни продукт на "Алкомет" бяха коригирани единствено в частта стойност на материал. По отношение на преработвателни разходи си запазваме старите нива. Затова не сме усетили отлив от клиенти.
На този етап "Алумина" не е имала проблеми и с доставките на метали. В това отношение сме въвели европейските правила на работа, за да гарантираме постоянни партиди.
Знаете, че заводът има сериозни клиенти и всяко забавяне или неизпълнение на доставките би се отразило негативно на имиджа ни. Поддържаме постоянни договори със световния доставчик на алуминий "Хидроалуминиум", който има склад в безмитната зона на пристанище Варна.
Доставките са редовни и досега никога не сме изпитвали затруднения. Суровината се внася от различни краища на света и винаги е била с добро качество.
Колко души са заети в производството?
- Предприятието е структуроопределящо за Шумен и региона. Работят 860 души, което по европейските стандарти го определя като голямо предприятие. Областта е сред регионите с висока безработица, затова и мениджърската стратегия е насочена към разширяване на производството.
Голямо предимство на такива заводи е, че се развиват и съпътстващи производства - транспорт, услуги и др.