Подготвяме маркетингова стратегия срещу конкурентните молове

Във Варна вече има поне десетина проекта за молове и по-малко търговски центрове, някои от които вече се строят. Голяма част от тях са концентрирани в радиус от няколко километра, което автоматично активизира мощна конкуренция. Месец преди коледните празници в града заработи и първият търговско-развлекателен център. "Пфое мол" беше открит на 1 декември с 90% отдадени търговски площи.
Оправдаха ли се очакванията на наемателите след откриването на първия варненски мол.
- Големите търговски вериги, които знаят как се прави бизнес, са доволни. Мениджърите им са наясно, че всеки обект развива потенциала си в продължение на 6 месеца, преди да стигне максималния си капацитет.
При по-малките фирми нещата не са еднозначни. Някои се справят, други не чак толкова добре. Засега изчакваме, даваме им време сами да предприемат мерки. Ако продължават да се лутат и да не постигат желаните нива на оборот, ще се намесим ние. Като управляващо дружество сме готови да направим успешна концепция за всеки поотделно. Има фирми, които сега прохождат, не знаят какво да очакват, не са проучили качествено пазара. Към тях подхождаме особено внимателно, в личен разговор с всеки сме дали определени насоки. Скоро обаче ще им предложим консултативни форми на подпомагане, дори обучение на персонала, нова организация на дейността. Остава те самите да са склонни да го приложат. Много от тях изобщо не се рекламират, не са вложили и един лев в индивидуална реклама, разчитат на това, което ние правим за целия мол. Големите марки имат перфектни рекламни стратегии и затова стоките и обектите им са разпознаваеми за публиката.
Какви са изводите от равносметката за първия месец на "Пфое мол"?
- Отворихме точно в деня, определен още с първата копка. Това не се случва често у нас. Освен това всичко, което бяхме планирани година напред, беше изпълнено. Дори наетите площи надминаха 90% и това е повече от предварителните ни очаквания.
Нямаше ли все пак скептици от страна на наемателите?
- Имаше много малък процент и техните магазини отвориха десетина дни след официалното откриване. Не бяха повече от 5-6 търговски обекта, чиито собственици не повярваха в датата 1 декември, но бързо догониха останалите. Има, разбира се, още свободни площи, но не бързаме с отдаването им. Дори ограничаваме кръга от желаещи, защото не искаме да се дублираме по никакъв начин с предлаганото до момента. Стремежът ни е да запазим интересите на сегашните ни наематели. Освен това искаме да привлечем точно определен тип стоки и услуги, които в момента липсват, за да можем да кажем, че сме постигнали максималното разнообразие, към което сме се стремили. Важно за нас на този етап е присъствието на още две световни марки, с които сме в преговори. Трябва ни също така един салон за красота, бутик за цветя...
Запазват ли се нивата на наемите за тези, които предстои да ви станат партньори?
- За по-големи площи и утвърдени световни марки сме склонни да направим отстъпки от досегашните наемни нива. Целта ни е да ги привлечем възможно най-бързо. Когато има присъствие на няколко ключови фирми, те със сигурност ще привлекат клиенти и за останалите обекти в мола.
През първите дни след откриването си спечелихте лоша слава с организацията на паркирането...
- Вярно е, но този проблем вече не съществува. В кратките срокове след откриването успяхме да реорганизираме движението в паркингите. Решихме да се лишим от някои паркоместа, за да осигурим по-добра възможност за маневри на автомобилите. Поставихме информационни табели за начините на паркиране и огледала, които да подпомагат видимостта в критичните зони. Правим всичко възможно недостатъците да се решават максимално бързо. Досега паркингът беше безплатен като компенсация за неуредените проблеми, но в най-скоро време ще бъде въведен пропускателен режим.
Има ли и други неща, които бяхте пропуснали при подготовката на откриването?
- Поради огромния интерес към "Пфое мол" в първите дни след откриването се наложи въвеждане на нова организация на движение и ангажиране на персонал, който да насочва и ориентира потоците от клиенти кои входове и изходи да се ползват. Това беше неестествена, на моменти трудно контролируема ситуация. Взехме специални мерки за безопасност. Установихме също, че ескалаторите не могат да функционират при такова претоварване, на каквото бяха подложени. Капацитетът им не е безграничен и затова се наложи контрол при ползването им и известно изчакване за клиентите, които искат да преминат на друго ниво в търговския център.
Защо е допусната толкова осезаема разлика в дизайна и подреждането на магазините? Наред с блестящо организираните има и твърде невзрачни.
- Сериозните марки имат изграден действащ механизъм за управление навсякъде по света. Традицията им в това отношение е много силна и няма значение в коя точка по света отварят магазин. Те го правят перфектен. Малките фирми у нас все още работят по схемата "проба-грешка". На много от тях ние ще помогнем. За тези, които са склонни да ни се доверят, ще направим бизнес планове, промени във визията, кое да изведат като приоритет и като атрактивно решение. Има много начини да им съдействаме да се впишат в цялостната стратегия за развитие на "Пфое мол". На тези, които фрапантно се разминават с концепцията ни, лично съм правил препоръки по визията, по политиката за частични промоции. Някои от тях отвориха много набързо, други още си чакат доставките. Досега всичко обаче е било неофициално. Много скоро ще се намесим по-динамично.
Нормално ли е в търговските комплекси като "Пфое мол" да има толкова много малки магазини?
- Това е първият мол във Варна. Наемните нива не са ниски и хората се плашат от това. Малките магазини не са "оборотни" сами по себе си. Може би концепцията им е такава - много, но малки обекти. За фирмите, които наемат по-големи площи, ние сме склонни на определени отстъпки в цените за наем, като по този начин сме насърчавали разкриването на по-просторни търговски обекти. Например "Овиезе" откриха при нас най-големия си магазин в цялата страна и реализират сериозни обороти. Впечатленията ми са, че и клиентите във Варна имат вече вкус към по-луксозни, добре аранжирани магазини. От друга страна, малките имат своя атмосфера и също допринасят за разнообразието в един мол.
Две книжарници в един мол не изглеждат ли много на фона на търсенето на книги у нас?
- Всъщност едната е уникална - в "Анимато" се продават не само книги, но и филми и музика. Като цяло концепцията на този обект е доста добре изградена. Другата си е традиционен книжен магазин на издателство "Сиела" и "Книгомания" и той е много посещаван. По-скоро двата обекта привличат различни таргет групи и с това допринасят много за цялостната атмосфера на "Пфое мол" - атрактивно място не само за пазаруване, но и за предлагане на различни възможности за прекарване на свободното време. В тази посока ние имаме намерение да работим все по-активно, като представяме различни издателства, автори и отделни книги или нова българска музика.
Какво ще се промени в политиката ви след откриването на "Мол Варна" на Miller Group след няколко месеца?
- До дни маркетинговата ни стратегия ще бъде вече в ход. В предстоящите месеци усилията ни ще бъдат насочени чрез планирана, последователна и привлекателна комуникация да утвърдим "Пфое мол" и неговия продукт сред варненци. От 15 януари сложихме началото на първия по рода си зимен фестивал на намаленията, в който се включиха всички наематели. Освен масираната рекламна кампания предвиждаме няколко интересни събития - организиране на модно ревю, детско парти, специални събития за 14 февруари. Това ще бъде само началото. Надяваме се съвместно с нашите наематели да съсредоточим действията си върху организирането на такива събития, които да генерират не само потенциални купувачи, а чрез тях да спечелим и голям кръг от постоянни клиенти.
Една от главните цели е да утвърдим "Пфое мол" не само като модерно, различно място за пазаруване и прекарване на свободното време, а като концепция за живот, като начин на мислене.