Инвестициите ни в България зависят от развитието на пазара

Френската компания "Сейнт Гобен" е създадена през 1665 г., по времето на управлението на Луи ХІV. Фирмата "Вебер" е част от концерна. Холдингът има представителства в 54 страни, а общият брой на персонала й надвишава 207 хил. души. Приходите на концерна за първите 9 месеца на 2007 г. възлизат на 3.26 млрд. евро. В България дружеството е познато на пазара от 2001 г., като част от продуктите му се продават под марката "Терранова". Освен представителство фирмата притежава и три завода в страната. Последното предприятие на концерна - за сухи строителни смеси, ще бъде изградено край Костинброд. За първата копка у нас дойде Оливие Луанси, генерален делегат на компанията за Румъния, България и Турция. |
Как компания като "Сейнт Гобен" преценява къде да построи завод?
- Принципът ни на действие е да строим заводи, които да обслужват местните пазари. Например наскоро купихме компанията "Максит" с главна квартира в Германия. Това ще даде отзвук в България, тъй като тук тя има завод край Пловдив, който обслужва района. В бизнеса със строителните разтвори няма възможност едно предприятие да покрива цялата територия на страната. Стратегията на "Сейнт Гобен" е да строи заводи, които да покриват регионалните нужди на пазара. Засега не планираме да инвестираме в предприятие за минерална вата в страната, защото българският пазар се обслужва основно от завода ни в Румъния и частично от предприятието ни в Турция, където в този сектор сме лидери на пазара. Подобна е ситуацията и на пазара на плоско стъкло - притежаваме фабрика в Румъния, която покрива цяла Югоизточна Европа. Относно гипсокартона миналата есен заявихме намеренията си да изградим производствена мощност в България, която ще обслужва сто процента българския пазар и ще произвежда известно количество за износ. Намеренията ни са заводът да бъде готов през 2010 г. Вече направихме първа копка на завода, който ще обслужва основно пазара около София. Причината да инвестираме в завод край София е, че естественото развитие на пазара в столицата е достатъчно, за да усвои капацитета на предприятието.
Как оценявате строителния пазар в Румъния, България и Турция?
- Аз отговарям отскоро за трите държави. Пристигнах в Румъния през 2004 г., а поста си на главен делегат заемам от 2005 г. Като цяло строителният пазар в трите държави има много голям растеж. Когато говорим за сравнение, такова би могло да бъде направено само между България и Румъния. Турция има съвсем различна структура и начин на работа на пазара. Например 80% от продажбите на плоско стъкло в държавата се контролират от местни фирми. В Румъния и България има повече участници на пазара, които имат равностойни възможности за развитие.
Какви са основните проблеми и трудности, които среща фирмата при навлизането на нашия пазар?
- Няма някакви по-сериозни трудности, които да срещаме и нещо специално, което да ни пречи. Има някои фактори, които са свързани с икономическото развитие, които пораждат известни проблеми. Например икономическото развитие е свързано с покачването на заплатите, което е трудно да бъде предвидено. Друг фактор, който срещаме и в Румъния, е, че голяма част от трудоспособното население работи в чужбина. Набирането на качествена работна ръка понякога изисква повече време и е по-трудно.
Каква е разликата между Западна и Източна Европа, когато говорим за пазара на "Сейнт Гобен"?
- Основното различие е, че тези пазари са коренно различни. Когато говорим за Западна Европа, може да кажем, че там ръстът на пазара е много нисък - от 1 до 3%. За Балканите същият показател в строителния сектор е между 10 и 20%. Инвестираме тук, защото смятаме, че развитието на пазара е устойчиво и независимо от някои изменения и промени има дългосрочна тенденция на растеж. Затова сме тук да доразвием нашата стратегия - да бъдем лидери в секторите, в които работим, и да доставим на българския пазар максимално подходящи решения.
След колко години очаквате да настъпи насищане на пазара?
- Независимо че има индикации за промени относно растежа на пазара, това, което очакваме, е разрастването му да остане устойчиво. Предизвикателство за нас е да задържим ръста на пазара и да успеем да запазим пазарния си дял. Затова правим инвестиции, също както и останалите компании в сектора. Точният размер на пазарния ни дял е фирмена тайна. При нас публична е информацията, свързана с общите продажби на компанията, от които дори аз се учудвам, когато ги гледам. Моя политика е да ограничавам изказванията си, когато става въпрос за пазара. Единственото, което мога да кажа, е, че в момента ние сме лидер и сме готови да отговорим на всяко предизвикателство.
Каква е разликата между продуктите на фирмата, които са произвеждат тук и в Западна Европа?
- България и Румъния все още не са достигнали европейските стандарти, но това не значи, че тук ще предлагаме продукти второ качество. Изделията, които произвеждаме, са с еднакви показатели и съответстват на нормативните стандарти. Един пример за това е стъклото, което излиза от завода в Кълъраш - то се продава освен в България и Румъния, и в Германия. Също така, като става въпрос за продукти, част от мазилките, които внасяме в региона, са произведени в Австрия. Ние поддържаме еднакво качество навсякъде, защото това е и изискването на пазара, което трябва да бъде следвано при всяко едно производство. Продуктите, които ще се произвеждат в завода край Костинброд, ще бъдат с добро качество и ще отговарят на потребителските изискванията. Това ще стане с използването на идентични техники, технологии и спецификации. Те са задължителни в цяла Европа и съответно покриват европейските стандарти.
Каква е вашата роля като мениджър на три страни?
- Позицията ми е генерален делегат, в региона трябва да съблюдавам три основни неща. Първо, дали всички наши компании тук спазват етичния ни кодекс, тоест принципите, които "Сейнт Гобен" налага като стандарти вътре във фирмата. Те включват: отношение към околната среда, отношение към сигурността на хората, които работят за нас, и провеждането на добър социален диалог. Второ, за мен е важно да следя дали има добро взаимодействие между компаниите ни в България, Румъния и Турция и между различните ни браншове: производство на минерална вата, гипсокартон, строителните разтвори и стъклата. Много често работим с едни й същи доставчици и подизпълнители, което ни позволява доброто взаимодействие между отделните бизнеси. Освен всичко трябва да координирам взаимоотношенията в сферата на човешките ресурси. Например, ако в даден бизнес има специалисти, които могат да растат, но не могат да го направят в отрасъла, в който работят, от фирмата ще им предложим място в други наши компании в региона. Третата ми мисия е да помагам на нови бизнеси да навлизат в страните. Пример към момента е гипсовият отрасъл, който от търговски офис ще се трансформира в представителство на "Сейнт Гобен Вебер" и после в производител.
Какви инвестиции планира да направи компанията през следващите години в България?
- Това за съжаление не е публична информация. Всичко зависи от развитието на пазара, стратегията на "Сейнт Гобен" е да го следва. Ако пазарът иска повече, има много възможности да увеличим капацитета си. Това може да стане чрез завод на зелено, придобиване на нови мощности или на нови компании.
Кои са основните ви конкуренти в региона и с какво смятате, че ги превъзхождате?
- Имаме много конкуренти. В стъкларския бизнес "Гордан", "Лавебел" и "Шишеджам", която произвежда и в България. В сферата на гипса са "Кнауф" и "Ла форж", в областта на сухите смеси – "Балмит", "Боро" и "Теразит". По отношение на глобалното затопляне и отделянето на въглероден диоксид Европейската комисия е създала специални квоти за парниковите газове. Това, което не е споменавано, но аз мисля, че е много важно, е, че 44% от тези емисии се образуват от сградното отопление и осветление. Ето защо ние трябва да редуцираме емисиите на въглероден диоксид в Европа, тъй като не можем да пренебрегнем този показател. "Сейнт Гобен" произвежда продукти, които целят спестяването на топлина. На стъклата се поставят специални филми, които създават топлоизолационен ефект. Произвеждаме материали за външна и вътрешна изолация. Стратегията на "Сейнт Гобен" срещу конкуренцията е да осигури пълно решение по отношение на изолацията и качеството на живот. Нито един от нашите конкуренти не може да предложи това.