Ще увеличим броя на складовете и магазините в чужбина

Водещият в България производител на бои и лакове - русенското предприятие "Оргахим", увеличи продажбите си през миналата година с 27% до 123.81 млн. лв., но намали печалбата си с малко над 35% до 5.12 млн. лв. Експортът акумулира 56% от оборота на компанията, което беше с 13 процентни пункта над приноса му за 2006 г. Само износът на бои и лакове достигна 4 млн. лв., което беше най-високата отчетена стойност досега за тези крайни продукти. Дружеството погаси окончателно и всичките си задължения към държавата по Закона за уреждане на несъбираемите кредити (ЗУНК), като само за миналата година чрез компенсаторни инструменти бяха платени 9.24 млн. долара и 9.49 млн. лв. Финансирането беше извършено както със собствени средства, така и с банкови заеми.
На какво се дължи намаляването на печалбата на компанията през 2007 г.? Само на заплащането на отсрочени данъци ли?
- Всяка година си има свои акценти. През 2007 г. направихме множество инвестиции с цел подсигуряване на оперативната ни дейност. Завършихме склада ни в София, направихме също склад в Бургас, който предстои да отворим, разширихме базата в Пловдив. Инвестирахме в инсталация за сушене на мокър пясък, която ще доведе до снижаване на себестойността на продукцията. Направихме смяна на основния агрегат към инсталацията за производство на фталов и малеинов анхидрид. Всичко това е с цел увеличаване на производителността, оптимизиране на разходите и разширяване на материалната ни база. Новите складове са наша собственост и са основно складове на едро за снабдяване на търговци на едро и магазини. Инвестициите доведоха до намаляване на печалбата, но, погледнато дългосрочно, това не ни притеснява.
Капитализацията на "Оргахим" беше сред най-пострадалите от кризата на борсата? До каква степен спадът на цените на акциите се дължи на корекцията и до каква - на прекалено високи очаквания?
- Дестабилизацията на световните финансови пазари в края на миналата година оказа влияние и на акциите, листвани на БФБ - София, като това е и основната причина за спада на цените на акциите ни. Това се случи както при нас, така и при останалите публични компании и не смятам, че е вследствие на обективни фактори, свързани с дейността на "Оргахим".
Могат ли да възникнат проблеми по линия на увеличените задължения към доставчици?
- През изминалата година завишихме обемите на реализация на продукция, вследствие на което отчетохме ръст на продажбите от 24% на вътрешния пазар спрямо 2006 г., което доведе и до по-големи обеми покупки от нашите доставчици, което е нормално. Цените на суровините и материалите също отбелязаха устойчив ръст. Увеличените задължения към доставчиците са съпоставими с увеличения размер на вземанията ни от клиенти, така че тази тенденция не буди притеснения у нас и в оперативен план нямаме затруднения при разчитането ни с доставчиците.
Как ще се възползва дружеството от изчистването на задълженията по ЗУНК? Ще освободи ли това ресурс за нови инвестиции и проекти?
- През 2007 г. погасихме изцяло задълженията ни по ЗУНК. Това стана както със собствени средства, така и чрез привлечен ресурс под формата на банкови заеми. Така освободихме известен ресурс, който насочихме към вече реализираните инвестиции за 2007 г.
Какви ще са ефектите от реализираните инвестиционни проекти?
- Ефектите от реализираните инвестиции са повишаване на производствения ни капацитет, оптимизация на разходите за материали при производство и по-голяма гъвкавост при доставките вследствие на цялостно изградената логистичната мрежа в страната.
Ще продължава ли да бъде разширявана продуктовата гама на предприятието и какви изгоди ще донесе това?
- Гамата ни продукти за магазинната мрежа на "Направи си сам" е достатъчно широка и достатъчно добре развита, затова основен акцент към настоящата година ще бъде представянето на нови продукти в областта на строителството и търговската ни марка Deko professional. Имаме няколко нови продукта за строителния бранш, които са доста специфични и са свързани с начина за извършване на топлоизолация. Вярвам, че пазарът ще ги приеме позитивно, тъй като с тези продукти на практика се икономисват много труд и усилия.
Ще има ново продължение на сътрудничеството между "Поликолор" и "Оргахим"? Какви ползи ще има от него?
- Договорът за сътрудничество между "Поликолор" и "Оргахим" ще бъде продължен с 1 година. Решението беше гласувано на общо събрание на акционерите на 7 февруари. Ползите от сътрудничеството са по-широка гама от продукти на "Оргахим", както и по-голям достъп до външни пазари.
Планира ли се увеличаване на капитала на дружеството чрез собствени средства с оглед на натрупването на солиден обем резерви?
- Отговорът на този въпрос е от компетентността на собствениците. Такова решение може да бъде взето само на общо събрание на акционерите.
Как планирате да се развива съотношението на продажбите от износа към тези на вътрешния пазар? Какви са целите на ръководството в това отношение? На кои нови външни пазари ще се прицелите?
- Завършихме годината с огромен прираст на износа и за пръв път достигнахме числото 2 млн. евро от експорт на бои и лакове. Новите ни представителства в Сърбия, Македония и Албания се развиват много добре. Ще продължим да се развиваме в тази посока, като там също ще инвестираме в складове и в представителни магазини. По отношение на нови външни пазари планираме да разширим присъствието ни на украинския пазар. В Украйна имаме съвместно представителство между "Поликолор" и "Оргахим". Пазарът там е огромен - трудно се навлиза, но за сметка на това е доста благодатен. Поначало присъствието ни на този пазар беше създадено с цел продажба единствено на индустриални продукти. Сега ще добавим към тях магазините "Направи си сам" и продукти за строителството. Останалите представителства функционират добре, така че тази година акцентът ни за експорт ще е основно в тази посока.