Ако тази година руските туристи се разочароват, със сигурност догодина ще има отлив

Ако тази година руските туристи се разочароват, със сигурност догодина ще има отлив

Николина Добрева
Николина Добрева
Николина Добрева е собственик в една от големите агенции, които водят туристи от рускоговорещите пазари. Руският пазар дава положителни сигнали за предстоящия летен сезон и може да се очаква, че ще осигури с около 25-30 на сто повече туристи от миналата година. Това са тенденциите, които се откроиха след проведените преди седмици големи международни борси в Киев и Москва.
Какви бяха сигналите от големите борси в Москва и Киев?
- Определено има засилен интерес към България от страна на Русия и Украйна и това го показаха всички разговори с партньорите и колегите. Тази тенденция се наблюдава през последните две години. Интересът обаче не е заради това, че България е направила нещо по-различно през тази година в сравнение с миналата.
Разбира се, значение има и това, че се появиха нови хотелски комплекси и вериги. Визирам навлизането на "Сол Мелиа" на българския пазар - една уважавана и престижна хотелска верига, която взе за управление хотелите на "Сигма кепитал". Това са висококатегорийни хотели, а в същото време веригата е популярна с това, че предлага услугата "ол инклузив" (all inclusive). Изключително позитивна ще е тази комбинация на управление на висококатегорийни хотели и предлагането на "ол инклузив" дори в хотел като "Гранд Ермитаж". Българските хотелиери от две години насам откликнаха на туроператорите. Ние от 2005 г., връщайки се от борсите на рускоговорещия пазар, обясняваме, че те полека-лека трябва да минат на системата "ол инклузив", тъй като това е нещото, с което България може да се противопостави на огромната конкуренция на Турция. Хотелиерите разбраха това и през тази година само нашата компания предлага с 35% повече обекти на "ол инклузив" в сегмента четири и пет звезди.
Тази задача е изпълнена. Оттук нататък остава да видим дали предлаганата услуга ще бъде достатъчно разнообразна. Освен закуска, обяд и вечеря тя трябва да предлага и допълнителна анимация. Партньорите ни изискват от нас анимация както в големите хотелски комплекси като Дюни, Слънчев ден, така и в хотела, който реално няма особена инфраструктура около себе си. Тук ще видим уменията на хотелиерите в рамките на един базов хотел да предложат достатъчно занимания. Целта е интересът към техния хотел да не е инцидентен само за тази година, а да продължи и занапред.
По вашите впечатления хотелиерите наясно ли са с това, което се изисква от тях, и подготвят ли се?
- Мисля, че разбират сложността на въпроса, но доколко ще го реализират, не мога да кажа. Искам да посоча един комплекс като Дюни, който вече за втора година идва на руските туристически борси и ние работим активно с него. Дюни досега беше ориентиран предимно към немско- и англоговорещите пазари. От две години обаче участието им в борсите показва, че имат засилен интерес към руския пазар. На срещите с нашите партньори те приемат констатациите какво не достига в анимацията и в допълнителните услуги и сега имаме уверението, че ще се постараят да предложат анимация на руски език и допълнителни услуги, които да отговорят на нивото на платежоспособните руснаци. Първите резервации за този сезон са именно за Дюни и записванията започнаха още през февруари. Това показва, че се харесват именно такъв тип комплекси - в които има всичко на едно място. Другият традиционно силен комплекс е Елените. Това са местата, където семействата с малки деца се чувстват комфортно.
Кои или какви са местата, които не са атрактивни за руските туристи?
- Оттук започва сложността на предстоящия сезон. Заради това, че висококатегорийните хотели в Турция си увеличиха цените, България има шанса да привлече повече високоплатежоспособни туристи. От друга страна, има тенденция да се увеличават чартърите от регионите в Русия, които досега бяха в монопола на Турция. Това ще доведе до търсене на нискокатегорийна база. Тези региони полека-лека ще започнат да откриват България. Тази година сложността на рускоговорещия пазар идва оттам, че ние очакваме увеличаване на търсенето на хотелите с четири и пет звезди, но и ще се върнем в годините между 2000 г. и 2003 г., когато приоритетно се търсеха нискокатегорийните хотели. Търсенето на тези хотели ще дойде от регионите като Саратовск, Уфа, Челябинск, Красноярск.
Какви проблеми очаквате?
- Увеличеното търсене на висококатегорийната база ще засили нашите усилия за контрол. Ще трябва стриктно да следим дали хотелите предлагат достатъчно добро обслужване. Това е нещото, което мен ме притеснява. Хубаво звучи да предложиш "ол инклузив" и да го опишеш, но друг е въпросът как точно го предлагаш, по какъв начин посрещаш туристите си, как персоналът общува с гостите. Всичко това е отговорна задача. При всеки разговор с партньорите се обсъждат тези въпроси. Ние от години се стараем да развиваме този сегмент и винаги има неща, които не са доглеждани - не е сложен халат в стаята, персоналът на рецепцията не говори руски език - ето това са неща, които туристите смятат за задължителни, а хотелиерите нямат ресурс да го предложат. Не ми се иска да става така, че да имаме засилен интерес от пазара, а догодина да имаме спад. Ако тези хора, на които им е омръзнала Турция, срещнат обещанията на руските туроператори и останат доволни от услугата, догодина ще се върнат. Ако тази година се разочароват, със сигурност догодина ще има отлив. Това е нашият шанс на руския пазар и сега е годината, в която България може да излезе от дефиницията евтина дестинация. Туристите искат и могат да похарчат много пари, но трябва да бъдат обгрижвани като малки деца.
Колко руски туристи се очакват тази година и каква е промяната?
- Очаквам между 25 и 30% увеличаване на потока през лятото. То ще е заради появата на чартърни програми от регионите и заради ръст на платежоспособните туристи от Москва и Санкт Петербург. През миналото лято в България са пристигнали около 270 хил. руски туристи. В същото време в Турция са заминали около 2 млн. Това е огромен потенциал, с който ние трябва да се борим с усилията на всички. Затова е нужно рекламно присъствие и на хотелиерите на борсите. Затова казах, че приветстваме появата на "Сол Мелиа" в България. Веригата направи срещи с нашите партньори и е готова да прави семинари във всички райони на Русия. По този начин трябва да действат всички хотели, които искат да заемат достойно място на руския пазар.
Едно от слабите места на курортите ни на западните пазари е презастрояването. Как се приема то на руския пазар?
- Не съм усетила опасения от този пазар. Може би защото той е разнообразен - има туристи и под средната класа, и от средната. Интересите са по-разностранни. Това би било минус точно във висококатегорийния сегмент. Тази година ние предлагаме голям брой апартхотели. Те имат широка инфраструктура - басейни, детски площадки, СПА центрове, ресторанти. В същото време около тях обстановката е в ужасно състояние и някои от партньорите ни обръщат сериозно внимание.
На руския пазар има промени в конюнктурата. Какви точно са те и как ще се отразят на българския туризъм?
- От миналата година влезе в действие т.нар. закон за финансовите гаранции, което доведе до окрупняването на пазара. Ако досега имаше поток от малки и средни туристически фирми, сега те са значително по-малко. Първите 12 големи компании са погълнали по-малките, има някои средни фирми, които са застопорили положението си, но тази тенденция ще продължи. Все още е рано да се каже как ще се променят взаимоотношенията межди руските и българските туроператори. Засега се забелязва обаче, че България все още не е интересна за големите туроператори, защото потокът насам не е голям. Ние никога не бихме могли да постигнем смазващите обеми от 2-3 млн. Това, което може да правим, е всяка година да повишаваме качеството.
Тенденцията за този летен сезон е, че основните пазари ще са на минус или на нивата от миналата година. Засега руският пазар се развива с най-положителни темпове. Може ли той да компенсира останалите?
- Не. Той не може да поеме всички минуси на другите. Освен това не мисля, че минусите ще са във всички категории хотели. Има и други пазари, които се засилват като например от Средна Европа. Не очаквам Румъния да е на голям плюс или поне това го показват записванията от началото на годината. Очаквам българският пазар да се активизира и почти всички хотели, с които сключихме договори, са ни предложили цени и за българи. Мисля си, че може да има засилване и на по-далечните пазари. Не е ясно как ще реагира сръбският пазар.
Руснаците имат интерес към имоти в България. Как това се отразява на туризма?
- Неоспорим факт, който се забелязва отчетливо. Този процес трябва внимателно да се наблюдава и анализира от туроператорите. Около 10% от седалките на самолетите миналото лято са се запълвали от хора, които са идвали в България с цел покупка. Все още не е ясно каква част от тези жилища се купуват с цел живеене и каква - с инвестиционна цел. Ако процентът на инвестициите е по-голям, това е добре, защото тези хора ще се обърнат отново към туроператорите да пълнят жилищата. При обратната тенденция трябва да помислим как да разнообразяваме програмите си, за да расте броят на хората, които ще почиват в България, а няма само да ползват самолетните седалки.