Произвеждаме велпапе и опаковки по европейски стандарти

Завод "Родина" е един от традиционните производители на опаковки у нас. Започва дейността си през 1962 г. В края на 2002 г. го придобива унгарската група "Дунапак", която е част от австрийския холдинг "Принцхорн" - лидер в Централна и Източна Европа в производството на хартия, велпапе и опаковки от велпапе. Станислав Разпопов от 2.5 години е изпълнителен директор на "Дунапак Родина" АД . Завършил е Техническия и Икономическия университет в София със специалности инженер по изчислителна техника и магистър по бизнес администрация и международни икономически отношения.
Произвеждате опаковки от хартия, а проблемите с опазването на околната среда стават все по-тежки. Смятате ли, че в по-далечен хоризонт от тази гледна точка вашето производство е перспективно?
- Характерно за нашата група от компании, в частност и за нашия завод, е, че ние работим основно с рециклирани суровини - 99 процента от хартиите, които потребяваме, са рециклирани. И другото, което не е известно на по-широката аудитория, е, че хартията, с която ние работим, позволява да бъде преработвана до 10 пъти. Нашата група от компании е интегрирана и ние включваме целия цикъл - от събирането на хартията от супермаркетите и домакинствата до преработването й в хартия за велпапе и производство на велпапе и опаковки.
За какви количества рециклирана хартия говорим?
- В целия концерн количествата, които се обработват, са 1.2 млн. тона на година. А в България количествата, които обработваме под формата на опаковки, са около 30 хил. тона.
В България ли е събрана тази отпадъчна хартия?
- Не, тя е производство на нашата група - внасяме я от Унгария, Австрия, Германия.
В такъв случай къде отива българската вторична хартия?
- Тя се преработва от други заводи, които присъстват на българския пазар.
Вече пет години "Дунапак" е собственост на завода за хартиен амбалаж "Родина". Какво се промени в предприятието за това време?
- На първо място бяха увеличени материалните активи на фирмата с 13 млн. лв. Основният капитал на дружеството също се увеличи с 4.5 млн. лв. Приходите от продажби се повишиха с 20 млн. лв. Това е ръст от 450 процента спрямо 2002 г. Средната брутна производителност на човек нарасна с 250 на сто. Инвестициите, които бяха направени в дружеството през този период, са в размер на около 40 млн. лв. Те са вложени основно в машини и оборудване. Изградена беше парова станция, която работи на природен газ и реализира много сериозни икономии. Внедрен беше модерен софтуер, който позволява да се управлява цялата дейност на фирмата с всичките й ресурси като наличностите на суровини и материали, продажбите, отношенията с клиентите, поръчките към доставчиците, самото производство.
Сериозни реконструкции и модернизация бяха направени на сградния фонд. Така че в момента предприятието отговаря на всички европейски стандарти за производство на велпапе и опаковки. Този 5-годишен период можем да го отчетем като доста сериозен етап от развитието на дружеството в положителна посока.
Какъв е пазарният дял на "Родина" към настоящия момент?
- В България е 20 процента като общо производство на велпапе и 34 процента пазарен дял при производството на опаковки. Мога да кажа, че сме лидери на пазара при опаковките от велпапе.
Постигнали сте рязко повишаване на производителността на труда. В същото време тя е едно от нещата, за което непрекъснато ни упрекват наблюдатели от Западна Европа. Как постигнахте този скок в предприятието?
- Все още и нашата производителност не може да се доближи изцяло до постигнатата от западноевропейските компании от бранша. Но въпреки всичко тя се увеличава благодарение на обновяването и модернизацията на производствените мощности, както и на непрекъснатия процес на обучение, който ние провеждаме както тук, на място, така и в чужбина, в другите заводи от групата "Дунапак".
Тази повишена производителност доведе ли до съкращения на персонала?
- През всичките тези пет години имахме няколко етапа на оптимизация на персонала. Редукцията на числеността е около 50 на сто спрямо броя на заетите, които са били към края на 2002 г.
Какви нови капиталовложения се предвиждат в предприятието?
- Миналата и тази година са значими в провеждането на инвестиционната програма на дружеството. Общата сума на капиталовложенията ще надхвърли 11 млн. лева. Преди около месец въведохме в експлоатация новия ни велпапен агрегат - производствена линия на германска фирма BHS, която е лидер в бранша. Новата линия струва около 10 млн. лв. В страната са само три такива. Нейният капацитет е 60 хил. тона велпапе на година. Максималната й работната й скорост е 300 метра в минута. Тя ще доведе до много по-висока производителност и рязко подобряване на качеството на нашите продукти. Машината е от ново поколение и грешките на човешкия фактор са сведени до минимум. В този период беше изградена и модерна пожароизвестителна и пожарогасителна инсталация.
Предстоят инвестиции в обработващи машини за производство на опаковки и палетизираща линия, което ще позволи крайният продукт да достига до клиентите ни в идеален търговски вид. Това са всички големи мултинационални компании, които са представени в България, и всички големи експортно ориентирани български производители. А също и такива, които сериозно доминират на българския пазар. Основно са от хранителната индустрия, както и производителите на стъкло и санитария. Работим и с фармацевтични компании.
Имате ли пазарни пробиви извън България?
- През всичките тези пет години част от нашата дейност е била ориентирана и към пазарите, които са съседни на България страни - стоката, която произвеждаме, не дава възможност за транспортирането й на големи разстояния. Имаме традиционни клиенти в Сърбия, Македония, Гърция. Правим и епизодични доставки в Албания. Около 10 процента от продукцията ни е предназначена за износ. Но този тип бизнес - производството на опаковки, в цял свят е основно ориентиран към вътрешния пазар.
Преди време компанията се славеше с много силна социална политика към работниците и служителите и предизвикваше завист по време на тежкия преход в другите фирми. Сега как стоят нещата?
- За региона ние считаме, че сме работодател, който е изцяло социално ориентиран. Само през 2007 г. имаме реализиран ръст от 30 процента на брутната работна заплата в дирекция "Производство и техника". Освен това всички наши служители получават ваучери за храна, работно облекло, осигурен им е транспорт при работа на смяна. Има различни програми за повишаване на професионалната им квалификация, езикови курсове, обучения в страната и в чужбина. Към момента в "Дунапак Родина" на трудови договори работят 180 души.