Новият туристически сезон ще бъде отрезвителен за много от инвеститорите

Проблемите в курорта Слънчев бряг години наред остават едни и същи - строителството не спира, а тази антиреклама води и до отлив на туристи. За усилията, които трябва да се положат, за разрешаването им разговаряме с изпълнителния директор на "Слънчев бряг" АД Марина Стратиева. |
Г-жо Стратиева, строителството продължава с пълна сила, това ли е базата, необходима на курорта Слънчев бряг, за да развива успешен туризъм?
- Продължава строителството на нови хотели най-вече в западната зона на комплекса. Проблемът е друг. Навсякъде се строи пролет, лято, есен и зима, но тук се строи мръсно, некачествено и необезопасено. Освен това хотелите не са всичко. Липсва увеселителен парк за забавления на децата и възрастните. Може да се помисли за лятно кино, открит театър. Местата за спорт в курорта не са много.
Трябва вече да се реши дали Слънчев бряг ще се развива като град или като курорт, дали да строим супермаркети на три етажа или ресторанти и увеселителни заведения.
Какво се очаква от предстоящия летен сезон?
- Това ще бъде един напрегнат и труден летен сезон. Надявам се да бъде поне на нивото на миналата година. Доста силен е сривът на скандинавския пазар - между 30 и 50% е отливът на туристи от скандинавските страни. Така както се вижда от предварителните заетости, основно липсват младежките групи. Според мен това се дължи на миналогодишните инциденти и най-вече на реакцията от тях. Нашите хотелиери са свикнали да коментират клиентите, а не просто да ги приемат като такива. Туризмът е отрасъл на услугата, на клиента. Това не е стока от първа необходимост - остаряло понятие, но факт неоспорим. Когато този, който предоставя услугата, започне да си подбира клиентите и да казва: "Този го искам, а другия - не", услугата изчезва. Тогава ние си заравяме главата в пясъка и казваме: "Пак ще дойдат, защото имаме слънце и море."
Първо, беше грешка, че се допуснаха тези инциденти и реакциите след тях. Втора грешка се допуска сега, когато, виждайки какво е състоянието на скандинавския пазар, ние започваме да го заменяме с други пазари. Нереалистично е да се говори, че ще доведем толкова китайски туристи или американци. Туристи от Китай ще пътуват два дни за седемдневната си почивка, пък било то и с цел хазарт. Нека се "отрезвим" навреме и да развиваме това, което имаме като даденост и е вече работещо.
За България основните пазари са германският, скандинавският и британският и трябва да се стремим да ги запазим и да привличаме по-платежоспособни клиенти от тези пазари, а не да ги заменяме.
Разбира се, това не може да стане в рамките на дни, нито на петилетка, както се планираше преди. Ние трябва да направим първо страната да е пет звезди и тогава клиентите ни ще бъдат за пет звезди. Не може държавата ни да е две звезди, инфраструктурата - една звезда, и да предлагаме четиризвезден туризъм.
Според мен доста слаб сезон в Слънчев бряг ще бъде особено за западната зона и за тези, които изхвърлят основните си пазари. Просто спешно трябва да се правят рекламни акции в същите страни.
Много туроператори разчитат на нови позиции на руския пазар?
- Руснаците идват само с имотни претенции - покупка на жилища и нищо повече. Трябва да минат поне още две поколения, за да се възвърне този пазар. Много време ограничавани, руснаците предпочитат сега да видят повече места, които преди това не са могли да видят. Още повече че обслужването тук е много назад. В много силна форма у нас битува обслужването към клиента като към натрапник, който ни разваля спокойствието. Явно трябва да загубим, за да разберем, че така не се прави туризъм. На трите борси, на които бях през тази година, се убедих, че това у нас неизбежно ще се случи.
Този сезон ще бъде доста отрезвителен за много от инвеститорите, които навлязоха в туризма и считат себе си за хотелиери, а не са. И точно затова хотелите стават апартаментни комплекси, защото инвеститорите не са специалисти и не знаят как да управляват този бизнес. Те трябва да преживеят едно отрезвяване и относно увеличението на цените за предлаганата услуга в хотелския бизнес. При нас четиризвездните хотели са с услуги за дву- или тризвездни. Вместо да са разположени на 10 дка площ, те са на 3 или 4 дка.
Можем да привличаме наистина говорещи руски туристи, както и посетители от Турция, Македония, Гърция, Румъния, Сърбия, но тези пазари не могат да бъдат определящи. Те могат само да допълват основните - германския, скандинавския и британския.
Достижима скоро цел ли е "България - дестинация за четири сезона"?
- За това трябва да се работи много и дълго. Пролет и есен България може да предлага интересни маршрути, културно-историческото ни наследство дава основата за това. Разработват се ловният и голф туризмът. Но все пак на този етап усилията на всички трябва да бъдат насочени към летните програми и ски курортите през зимата. Съжалявам, но това е реалността. Вижте Гърция какво направи от легендата за Орфей. Може би на нас също са ни необходими легенди...
Проблем са и кадрите, сочат се цифри от порядъка на 30 000 души недостиг за Черноморието. Вносът ли ще спре кадровата липса в отрасъла?
- Кадри не достигат, защото години наред браншът не ги създава. Всяко учебно заведение дава началото и основните понятия, които впоследствие се развиват от този, който те наема на работа. Но много инвеститори в туристическия бизнес не знаят какво да обяснят на тези, които наемат. Ето защо младите хора заминават да работят в чужбина. Защото попадат в една среда, в която могат да реализират началното образование, което имат, и да се усъвършенстват. При нас не е така. Младите заминават не само защото е по-добро заплащането, сега то се изравнява и у нас, а защото тук не могат да се реализират.
Каквито и училища да направим, ако браншът не създава кадри, кризата ще остане. Не е реално да се надяваме, че 10 000 молдовски граждани кацат на летище Бургас и решават кадровия проблем в Слънчев бряг. Който и да внесем отвън, тепърва трябва да го обучаваме за конкретната обстановка. Езиковият проблем също е важен.
По-важно е обаче, че не сме изчерпали вътрешните си ресурси. Браншовите организации не търсят споразумения с наши училища и преквалификационни центрове за кадри. В Слънчев бряг от 200 само двама хотелиери са сключили договори за кадри с техникума по туризъм в Несебър.
Но проблемът с кадрите е до най-високо ниво. Този тотален непрофесионализъм, който съществува в отрасъла като цяло - само 2% са професионалистите, 98% са непрофесионалисти, в това е права председателката на агенцията по туризъм Анелия Крушкова. Но тези, които дават насоките и решават как да се движат нещата, са от 98-те процента.
Какво още спешно трябва да бъде направено в Слънчев бряг за сезона?
- В зона "Запад" са налети милиони в прекрасни сгради, които висят във въздуха - около тях е кал, а настаняват туристи, които повече няма да дойдат. Защото няма елементарно човешко спокойствие. Общината спешно трябва да направи пътищата. Общинарите смятат, че ако се построят пътищата, те бързо ще се разрушат, тъй като строителството не спира. Нека се направи един слой, след това инвеститорите ще го завършат. А ако се разруши, общината има законово основание да задължи инвеститора да го възстанови. Облагородяването на цялата площ обаче е задължение на общината. Тя взема парите за инфраструктура, за строителни разрешения и др.
Правим в момента тласкателя на канализацията, собственост на "Слънчев бряг" АД, като завършена система на Слънчев бряг-изток. Оттук нататък остава общината да реализира проекта за пречиствателна станция. Основният водопровод е факт, всичко е разчетено, но вторият водонапорен клон, който трябва да дойде от язовир "Камчия", все още не е реализиран и трябва спешно да се направи. От водна криза ни спасява само това, че не всички обекти са заети и ги няма всички консуматори, но те с всяка година се увеличават.