Търговският център е съвкупност от добре подбрани наематели
Ивайло Иванов е мениджър на "Мол Варна", чието официално откриване е планирано за 12 юни. Към момента това е най-големият комплекс за търговия и забавление у нас. "Мол Варна" е с обща застроена площ 70 хил. кв.м, в които влизат 33 хил. кв.м търговска площ. Комплексът включва осем кинозали "Арена", първата ледена пързалка във Варна, единствения детски център Capella, най-големия foot court в България и много др. Около 30 са компаниите, които за първи път ще стъпят в града чрез "Мол Варна", а за осем от тях това ще бъде българска премиера. След откриването му молът ще стане собственост на "Милър дивелъпмънтс" - част от най-големия частен предприемач в областта на недвижимите имоти във Великобритания "Милър груп". Стойността на сделката е 120 млн. евро, като условието е цялата сума да бъде изплатена след откриването му на основния инвеститор "Интерсервиз Узунови" АД. Консултант по управлението и поддръжката е компанията "Кушман и Уейкфилд".
От какво зависи успехът на един мол?
- Основно от местоположението, транспортните връзки, рекламата, клиентските групи, които се стремим да привлечем... Локацията е много важен фактор заради паркоместата, които имаме - 760, но и заради големия брой наематели - 150. Всеки един от тях ще има ежедневни доставки. Това превръща логистиката в много важен фактор. Например гурме магазинът ни "Пикадили" с площ 2 хил. кв.м ще има около 100 доставки на ден и 13 ресторанта и заведения за хранене, всеки от които с по 5-6 доставки.
Какво научихте в процеса на работата по откриването на мола?
- Доста неща, тъй като материята е много нова. Първият мол отвори врати 2006 г. в София. Реално никой в България не е управлявал търговски център с такъв мащаб. Ненапразно сме наели "Кушман и Уейкфилд" като консултанти. Учим как се менажира един такъв огромен търговски комплекс с над 70 хил. кв.м търговска площ. С всички правила, засягащи безопасността на посетителите, организацията на охраната, поддръжката, почистването. Вече сме поверили тези дейности на външни фирми чрез тръжни процедури. Има много нови неща, свързани с т.нар. Building management system (BMS). Тя е инсталирана от "Сименс". Инвестицията в нея е за около 2 млн. евро. BMS е изработена в съответствие с търговския център. Целта е той да може да функционира нормално 24 часа в денонощието. BMS включва 8 хил. датчика и сензора. Те са разположени на различни места в търговския център и във всяко едно време отчитат температурата, влажността, консумация на ел. енергия, на осветление, на вода. По този начин средата в центъра може много точно да се програмира съобразно външните климатични условия. За момента тази система е най-модерната в света.
Кой ще следи за техническите показатели на BMS?
- За целта сме наели една от най-опитните фасилити мениджмънт компании - "Далкия" - Варна. "Далкия" има огромен опит в менажирането на търговски центрове, като например най-големият търговски център в Дубай с прословутата ски писта. Те поддържат още най-голямата болнична верига в Англия.
Ще издържи ли енергийната система на потреблението?
- Да. Имаме подписани договори за директно захранване с ток от два независими кабела от станция "Изток" на ЕОН. Станцията е в непосредствена близост до "Мол Варна". Двойното подсигуряване е гаранция, че напрежението, което достига до нас, няма да се промени при евентуална авария или токов удар.
Има ли някакви български особености в цялостното менажиране на "Мол Варна"?
- Типично българско е, че консултантите от "Кушман и Уейкфилд" отчетоха нашето желание да има детско увеселително съоръжение. Такова иначе няма в България и в частност във Варна. Поради тази причина привлякохме като наш партньор Cappela Play - една от най-големите европейски вериги, базирани в Дания. Te правят свой детски център на площ от 1000 кв.м и това е много специфично за "Мол Варна". Нашето желание беше да има повече места за забавление, защото клиентите не се вълнуват само от новата колекция на една или друга марка. Те искат да прекарат страхотно времето си със своето семейство или приятели, да си купят книга, на пазаруват, да знаят, че колата им е паркирана на безопасно място. Става дума за комплекс от фактори.
Иначе "Кушман и Уейкфилд" пренесоха във Варна цялото си ноу-хау от Европа и Азия за управление на търговски площи, за определяне на микса от наематели - какъв тип да са те или какви да бъдат поканени в този търговски център, на какви критерии да отговарят и пр. Всеки търговски център е съвкупност от преди всичко добре подбрани наематели.
Каква е амбицията ви за "Мол Варна"?
- Да го превърнем в най-добрия мол в България. Критериите, които си поставяме, са обслужването на клиентите, на първо място. Безопасността също е много важна за една такава огромна града. И на трето място - да представим на клиентите си най-добрият микс от наематели. Освен всичко, което вече посочих - за първи път във Варна ще има нормално кино с осем зали. За първи път ще има ледена пързалка. Всичко това ще привлече допълнителна аудитория, различна от тази на търговските центрове в София.
Очакваме "Мол Варна" да има голям успех не само при откриването, но и в следващите месеци и години. Това е нещо, за което ще се борим. Имаме много детайлен и подробен маркетинг план за следващата една година. Искаме да направим така, че клиентите да се чувстват приятно и да ни посещават постоянно. Те трябва да се чувстват спокойни, а търговският център да бъде винаги осветен, с добра температура, външните площи да са винаги почистени.
Колко подизпълнители имате за отделните дейности?
- Старали сме се да наемем най-добрите във всяка една сфера с цел да предоставим и най-добрата услуга за клиентите си. На практика "Далкия" отговаря за фасилити мениджмънта, "ВТС секюрити" се грижат за сигурността на "Мол Варна" и доброто управление на паркинга, "Вики комфорт" са ангажирани в почистването, "Ерика" се грижат за озеленяването и поддържането на зелените площи, "Лео Бърнет" и "Агенция Прима" са ангажирани с имиджа и рекламата.
Как се работи с толкова много наематели?
- С голяма толерантност. Доскоро огромна част от наемателите не бяха готови със своите проекти, а за да направим качествено един търговски център, ние трябва да се съобразим с архитектурните планове и разбиранията на всеки един от тях. Още повече че всяка една фирма има свои правила и вътрешни стандарти. В един момент се стигна дотам, че нашата толерантност и желанието ни да ги изчакаме и да се съобразим максимално с тях оказват влияние върху сроковете. В същото време глобалните системи като отопление, климатизация, снабдяване и др. зависят от всеки един наемател поотделно. Не можем да си позволим да нямаме проекти от 10 наемателя и да не пуснем BMS. Да не говорим, че "Мол Варна" инвестира и няколко милиона лева в разширяването с две нови платна на булеварда, който преминава покрай сградата.
С какво ще спечелите клиентите?
- Имаме невероятното предимство да сме търговски център във Варна, т.е. когато във всички останали части на страната хората почиват или са във ваканция, ние работим. Варна все пак е и град, през който минават по 2 млн. туристи всяка година за изключително кратък период от време. Това ни дава много добра база, върху която да стъпим и да се развиваме.
Ще заложим на това, че сме уникални и първи в морската столица, тъй като мол с подобни размери няма и в следващите няколко години няма да бъде изграден такъв. Това е стратегическо предимство за нас. Изследване на "Алфа рисърч" показа, че ще привлечем клиентите с добре подбрана маркетингова и прецизна рекламна кампания. При нас ще има и огромен набор от марки, които ще бъдат на много добри цени и много от тях за първи път влизат в България.
- Колко души може да поеме "Мол Варна"?
- Оптималния вариант е между 3 и 4 хил. души по едно и също време. Не трябва да забравяме, че имаме кинозали с 1300 места - осем зали и супермаркет. Само те поемат автоматично между 1200 и 1300 души. Разчитаме не само на жителите на Варна, но и на всички, които са в радиус от 100-150 км.