Фермерите трябва по-интензивно да търсят информация за програмите за финансиране в земеделието
"Агромашина" е търговско дружество с над 40-годишен опит в търговията със селскостопанска техника, машини, резервни части и инвентар. Фирмата има верига от агропаркове на територията на страната. Това са големи регионални центрове за продажба на земеделска техника, резервни части, торове, фуражи, семена и всичко необходимо за селското стопанство. Към момента в страната работят 5 агропарка в Силистра, Пазарджик, Кърджали, Ямбол и Монтана. Всеки от тях е специализиран в работата си, съобразно особеностите на съответният селскостопански регион. Компанията участва в юбилейното издание на изложението на земеделска и автомобилна техника, организирано от Русенския университет от 14 до 17 май.
Каква бе целта, която си постави "Агромашина" с участието в изложението на земеделска и автомобилна техника в Русе?
Както всяка една търговска фирма, така и "Агромашина" имаше основна цел да присъства на изложението, организирано от Русенския университет, за да представи своята гама от селскостопански машини, както и фирмите – производители, с които работи – било то извън границите на България или от страната. Основната ни цел в крайна сметка е да намерим повече клиенти.
Какви са наблюденията Ви – какво е нивото на конкуренцията от гледна точка на присъствието Ви на изложението в Русе? Наблюдава ли се ръст в интереса на фермерите към земеделска техника?
Интересът от страна на фермерите е увеличен. Към конкретни машини и марки има определен интерес. Фермерите предпочитат и се насочват към закупуването на техника, произведена в Европейския съюз. Тя е на доста високо ниво, с повече възможности, икономически по-изгодна, намалява разходите, увеличава производителността, с по-голяма ергономичност е, с удобства и т.н.Симпатиите на фермерите са насочени към тази техника поради това, че с нея могат да кандидатстват по програмите за развитие на селските райони и да се възползват от субсидията, която е отпусната от Европейския съюз за България.
Що се отнася до конкуренцията, виждам сериозно увеличаване на броя и разновидностите на машините, които са изложени в Русенския университет. Това обаче не го наблюдавам само в Русе, тъй като участвам в почти всички панаири, които се организират в България и които в някаква степен са свързани със земеделието, така че тази тенденция е навсякъде. Фирмите все повече се опитват да разнообразят своята гама от селскостопански машини, търсят нови производители, появяват се нови марки на българския пазар. На практика се получава така, че почти няма марка в европейски и американски мащаб, която да не е представена чрез някоя българска фирма у нас.
Какво е характерно за Вашето представяне на изложението в Русе?
"Агромашина" заедно с дъщерната си фирма "Кубота България" за втори път тази година участва с нова марка на българския пазар – това е японската "Кубота". Тя е позната на българския фермер с тракторите, които са с мощност в диапазона от 10 до 30 конски сили. Те са внесени в страната като втора употреба предимно. "Агромашина" е пионер между фирмите, които внасят "Кубота" втора употреба в България, и това е причината, поради която централата на "Кубота" в Япония ни даде правата да внасяме и да бъдем основни дилъри за нашата страна. През тази година новото за "Агромашина" е именно стартирането на фирмата "Кубота България" заедно вече с вноса и на нови трактори с тази марка. В крайна сметка "Кубота" не произвежда само трактори от 10 до 30 конски сили, които са познати на българския пазар, но и машини до 128 конски сили. На най-мощният от марката премиерата ще бъде тази година, дори и в България. На нашия пазар фермерите до момента можеха да закупят трактор "Кубота" с мощност до 108 конски сили.
В какъв тип земеделско производство могат да се използват тези машини?
Гамата на "Кубота" общо взето покрива почти всички дейности в земеделието, като се започне от зеленчукопроизводството в оранжерии и се премине през по-големите зеленчукови стопанства, с повече площи. "Кубота" покрива нуждите както на най-малкия зеленчукопроизводител, така и с гамата си откликва на нуждите на крупните зърнопроизводители. Разбира се, конкуренцията предлага много по-мощни машини, но като втори трактор фермерът-зърнопроизводител спокойно може да си вземе от най-високия клас "Кубота" и той ще му върши чудесна работа.
Привикна ли според Вас българският фермер да търси качествена техника и умее ли да борави с проектите, за да кандидатства за финансиране по различните програми?
Имам един упрек към фермерите – те не четат достатъчно, защото на практика не са съвсем информирани. Една от задачите на търговските фирми, каквато е и нашата, е да им дават допълнителни консултации, да разясняват програмите – какви са, за какво, как могат да кандидатстват. В "Агромашина" има създаден екип от професионалисти, които да изготвят проектите, с които самите фермери след това да кандидатстват в разплащателната агенция за финансиране по различни програми. Така че моят апел към тях е да четат, да следят медиите, независимо, че и към тях бих отправил упрек, че не пишат с достатъчно подробности. На практика фермерите са тези, които трябва да се възползват от тези програми, но малко или много не всичко им е разяснено. Затова "Агромашина" се стреми да разяснява програмите, всеки фермер да бъде насочен към подходящата техника, да бъде консултиран за нужните му машини, така че да е доволен, а и ние да сме удовлетворени от възможностите да осъществим продажбите си. Има, разбира се, консултантски фирми, които злоупотребяват с недостатъчната информираност на фермерите, вземат много високи комисионни за изготвянето на един проект.
"Агромашина" през тази година предлага при изготвянето на проекти до 150 хил. лв , таксата към фермера да е 1%, но този процент се включва по съответната програма и след това земеделският производител си възстановява парите, те са част от субсидията. Тоест фермерът на практика няма разход за изготвянето на този проект.
Каква е ролята на държавата в разяснителната кампания и подготовката на фермерите по различните програми?
Държавата участва в този процес чрез Националната служба за съвети в земеделието – това е институцията, която ще изготвя проектите по програмата за млади фермери, но само по тази мярка. Оттук нататък държавата чрез тази служба трябва да информира. До каква степен се справя, може би трябва да питате самите фермери. От това, което виждам, доколко са запознати, има още какво да се желае от държавата и респективно от тази служба. Може би трябва по-сериозно да се погледне на въпроса, който е съществен - има много пари, заделени за България по тези програми. Жалко ще е, ако не ги усвоим, а за да го направим, трябва фермерите да кандидатстват. За да кандидатстват, трябва да са запознати с начина на изготвяне на проекти, да са на нужното ниво.