Искаме да привлечем повече фирми от малкия и средния бизнес

Искаме да привлечем повече фирми от малкия и средния бизнес

Валентин Георгиев
Валентин Георгиев
Американска търговска камара в България е основана през 1994 г. като независима организация с идеална цел. Целите на камарата са да подпомага развитието на бизнеса на своите компании членки, да защитава стандартите на бизнес етиката и да поддържа добри контакти между бизнеса в България и САЩ. Организацията е официален представител за България на Търговската камара на САЩ и член на Европейския съвет на американските търговски камари. Валентин Георгиев е неин изпълнителен директор от 2002 г.
 
Какви условия трябва да покрие една фирма, за да стане член на Американската търговска камара?
- Компанията трябва да споделя принципите и целите на Американската камара, да е легитимен бизнес и да има добро име в обществото. Ние не правим компромис с компании, които са в сивия сектор и нямат нищо общо с нормалната бизнес практика.  Приобщаваме американските фирми, когато стъпват на местния пазар, защото това увеличава нашия потенциал. За българските компании, които се присъединяват към нас, трябва да е налице намерение за инвестиции или развитие на търговски отношения със САЩ. Първоначално членове на камарата са само американски фирми, но днес членската маса е доста диверсифицирана като националност. Повече от 50% са американски компании, след това са представителите на българския бизнес и други мултинационални компании. Членовете на камарата в преобладаваща степен са корпоративни, имаме няколко индивидуални и неправителствени организации. Фирмите идват при нас заради средата и заради много силната бизнес мрежа, която имаме. Членовете ни са 290 на брой и това са компании, осигуряващи значителна част от брутния вътрешен продукт на страната.
Повечето от компаниите членове са големи организации. Има ли специални изисквания за това и какви са те?
- Нямаме ограничения за капитал, нито за персонал. Ние искаме да привлечем повече фирми от малкия и средния бизнес сред нас. Вярно е, че в камарата преобладават големите американски и мултинационални компании, докато представителите на българския бизнес са преимуществено малки и средни фирми. Обясняваме си го с фокуса на българската държавна политика и на всички законодателни предимства, насочени предимно към големите чуждестранни компании, но подобно толериране е характерно не само за България, а и за цяла Централна и Източна Европа. Практиката обаче показва, че малките и средните предприятия са гръбнакът на американския и на европейския бизнес. Това, което също е характерно за дребния бизнес, е, че той е по-малко рисков. Ако едно голямо предприятие се закрие, би повлякло значителна безработица след себе си. Една малка фирма е много по-динамична и гъвкава и при една икономическа криза по-лесно може  да намери изход от ситуацията.
Има ли предпочитани сектори от американските инвеститори?
- Традиционно в камарата силни позиции имат информационните и комуникационните технологии, в енергетиката емблематичен пример е най-голямата инвестиция досега на AES, в недвижимите имоти - проектът до софийското летище на General Electric и Tishman. Наши членове са и четирите големи компании в консултантския бизнес "Ърнст енд Янг", "Прайсуотърхаус", КПМГ и "Делойт". Американският бизнес инвестира главно в сектора на услугите и банковата сфера, но има и доста инвестиции в производството. Например заводите на "Американ Стандарт" в Севлиево, чийто бизнес  за оборудване на бани и кухни премина през 2007 г. към друга голяма американска инвестиционна компания - Bain Capital Partners LLC. Това е най-голямата изнесена извън Щатите производствена мощност на компанията. Преди две години едно от предприятията за алуминиеви фолиа на американския гигант "Алкоа" беше изнесено от Великобритания в България и днес има фабрика край Стара Загора. В момента подпомагаме и съдействаме на две американски компании да направят значителни по обем производствени инвестиции тук. Ние трябва да докажем конкурентните предимства на страната ни в сравнение с останалите държави -"кандидати" за тези инвестиции. За втори път в рамките на един месец тези компании идват у нас и ние не само сме в приоритетния им списък, "шортлистата", но сме с много добри шансове. България е привлекателна с доста неща, като започнем от ниското корпоративно данъчно облагане и плоския данък за физическите лица.
Кои са основните проблеми, които американските и чуждестранните инвеститори срещат в България?
- Много специфичен проблем за нашите фирми са работните визи за чужденци. По този въпрос сме започнали активни разговори с министерствата на външните работи, на вътрешните работи и на труда и социалната политика. Особено сериозен е проблемът, когато трябва да се наеме топ мениджър, гражданин на трета страна, различна от ЕС и САЩ, например Индия или Украйна, каквито случаи сме имали.
Не е ли двупосочен проблемът, българските специалисти също нямат лесен достъп до САЩ?
- Нашата цел е да привлечем колкото се може повече чуждестранни инвестиции тук, в България, така че ние разглеждаме въпроса от тази гледна точка. А и стремежът ни е да задържим кадрите в страната. Разбира се, че отпадането на визите ще донесе ползи и за двете страни. Контактите, включително и на бизнес ниво, ще бъдат значително улеснени.
Има ли други специфични проблеми, с които се сблъскват чуждестранните инвеститори в страната?
- Един от проблемите беше спогодбата за избягване на двойното данъчно облагане. С активното участие на Американската търговска камара през 2003 г. междуправителствените преговорите се ускориха, за да се поздравим миналата година със сключването й. Тя ще даде съвсем други измерения на икономическото партньорство. Голяма част от американският бизнес в България е влязъл чрез филиалите си в Западна Европа. Оттук се получава изкривяване на статистиката и се обяснява защо САЩ са на осма позиция в общата класация за чуждестранни инвестиции в България. Разбира се, не е важно дали са на първо или осмо място, а това колко нови работни места са открити, какви нови пазари са разработени. Спогодбата ще намали двойно някои позиции на данъчното облагане, ще облекчи пенсионните възнаграждения, инвестиционните фондове, които имат голямо значение относно трансфера на капитали към България. Камарата работеше активно по отношение на тази спогодба не само за постигането на преференциални данъчни облекчения за бизнеса, но и за постигане на социални цели. Договориха се и облекчения за българските студенти в САЩ,  като отпадна облагането с данък върху таксите за обучение, както върху заработени суми до 9000 долара. Много сериозен проблем в страната са човешките ресурси. Всеки инвеститор трябва да реши дали си заслужава да влага средства тук и да се разраства и това негово решение се предопределя до голяма степен от наличието на квалифицирани кадри. Проблемът е не само правителствен, но и на цялото общество. Американският бизнес на практика го решава чрез създаване на собствени центрове за обучение или съвместно с български висши учебни заведения. Този модел може да бъде поощрен, като например може да се дадат допълнителни преференции или данъчни облекчения.
Какъв реално е обемът на американските инвестиции в страната?
- За миналата година по данни на министерството американските инвестиции са около 1.400 млрд. долара. В същото време обаче само покупката на БТК от AIG беше на стойност над 1 млрд. долара и беше направена през 2007 г. Много фирми, които идват като мултинационални компании, са или американски, или мажоритарният им пакет е на американски фондове. Ние смятаме, че сме поне с две три позиции по-напред от 8-ото място. Търговският обем е балансиран, като е в порядъка от 430-450 млн. долара в двете посоки.
През последните няколко години се говори за "Челопеч майнинг", който е член на камарата. Доволни ли сте от това как се реши този казус?
- Ако те са доволни и ние сме доволни. Но това отне много време и беше ненужно усложнена процедура, а има и други наши членове с подобни проблеми. И това само подхранва съмненията, че не става въпрос за класически случай на административна бюрокрация, а за корупционни схеми. Никой няма интерес от такъв имидж.
Какви са основните предимства на България от инвеститорска гледна точка?
- Може да звучи като клише, но стратегическото положение на България е от изключителна важност. Когато се взема едно инвестиционно решение, то се опира на много аргументи. Фактът, че ще сме кръстопът на два нефтопровода, два газопровода, на много важни енергийни трасета, преимуществата, които ни дават река Дунав и Черно море като международни водни пътища, са много важни. Ние можем да сме врата на американските инвеститори към Европа, ако не към цялата, то поне към Източна Европа и региона. Имаме достъп до стратегически дестинации, каквито са пазарите на Турция, Русия, Украйна, Македония, Сърбия, Хърватия. В този смисъл е и политиката на камарата към американските инвеститори, като представяме България като привлекателно място и, от друга страна, като възможен достъп до пазарите в Югоизточна Европа.