Желю Бурилков: България не фигурира на картата като яхтена дестинация

Желю Бурилков: България не фигурира на картата като яхтена дестинация

Желю Бурилков: България не фигурира на картата като яхтена дестинация
Желю Бурилков е съсобственик в "Би Ар мениджмънт" и "Марина системс". Първата компания държи 35 на сто от концесионера на яхтеното пристанище в Балчик - консорциум "Марина-Балчик". Втората е представител на френската компания за оборудване на яхтени пристанища Poralu. В момента пристанището в Балчик е в процес на реконструкция и разширение. Капацитетът му сега е около 120 места, а трябва да достигне 500. До момента има инсталирани три понтона за яхти. "Марина системс" е единствената българска компания, която се занимава с изграждането и оборудването на яхтени пристанища. С внасяните от нея понтони се оборудва и яхтеното пристанище в Созопол. Компанията ще бъде изпълнител и на марината в Несебър, където инвеститори са вносителят на яхти "Яхтинг.бг" и италианската "Азимут бенети груп".
Кое е най-важното за едно съвременно яхтено пристанище?
- Най-важна е инфраструктурата. Трябва да има съоръжения за връзване, индивидуални колонки за ток, вода, телевизия, интернет. Да има ресторанти, места за отдих, магазини. Казано иначе, "петзвезден лукс" както за яхтите, така и за техните собственици. Идеята на яхтените пристанища, общо взето, е да бъдат по възможност или в центъра на града, или около тях да се създаде обособен център. Така, когато дойдат хората с яхтите, или тези, които имат афинитет към морето, да има къде да слязат и какво да правят.
България няма природа като в Хърватия или Турция, където изобилстват острите заливи. Ние можем да се конкурираме само с високо качество на обслужването и на пристанищата. Затова монтираме най-доброто, което съществува на пазара.
България не е известна като яхтена дестинация. Няма я на картата. Нашето крайбрежие е тъмно петно в представите на хората. Информацията, която получават яхтсмените, като стигнат на Босфора, е чак за Констанца.
Какво може да се направи, за да се преодолее тази неизвестност?
- Важно е да направим колкото се може повече яхтени пристанища с висок стандарт и да започнем да ги популяризираме. Разбира се, не в България, защото тук пазарът е малък, а в Европа. Не е толкова важно хората да познават едно или друго конкретно място. Те трябва да знаят, че като минат Босфора, се предлагат суперусловия за яхтинг, че има какво да видят. Все пак говорим за яхтени марини в стари градове като Созопол, Несебър, Балчик. Така че веднъж са самите градове, втори път са марините.
Колко яхтени марини има сега по крайбрежието?
- Без "Марина Диневи" не бих казал, че има завършена. Другите истински са в процес на изграждане. Проекти има доста.
Вашата фирма "Марина системс" изгражда марините в Балчик и Созопол. Какво предвиждат проектите?
- В Созопол имаме вече изградени около 250 места. Според проекта ще бъдат около 400. "Марина системс" изгражда само частта, която е свързана с морето - понтони, закотвянето на лодките, колонките с ток, вода, телевизия. Инфраструктурата около пристанището е ангажимент на концесионера.
В Балчик през следващите около три години ще инвестираме близо 5 млн. евро. В момента имаме 120 места. Само за сравнение, когато спечелихме концесията, местата бяха 60. Догодина ще станат 250, а в следващите две години трябва да достигнат 500. Новите съоръжения ще бъдат разположени огледално на вече направените понтони в
басейна на пристанището.
Идеята е да има три яхтени марини - в Балчик, Несебър и Созопол, които "Марина системс" изпълнява и които ще предлагат еднакъв изключително висок стандарт. Целта е да няма разлика между предлагана услуга и качество в различните пристанища.
Какво предвижда окончателният проект в Балчик?
- Сега има три понтона, които ще станат шест, като съществуващите ще бъдат удължени. Ще осигурим и място и на рибарските кораби, защото те няма къде да пристават. Монтираме трафопост, който да е само за нуждите на пристанището. Капацитетът му ще е около 2 гигавата. Впоследствие ще монтираме още един трафопост вътре в него. Ще има една голяма сграда, в която ще бъдат разположени кафетерия, администрацията, яхтклуб, митнически и граничен пост, място за събирания и представяния и площадка за хеликоптер. Площадка имаме и сега, но предстои да направим по-модерна. Във всички марини, които изграждаме, предвиждаме да има хеликоптерни площади.
Винаги когато се инсталира едно съоръжение, идват екипи от Франция, откъдето внасяме понтоните. Реално ние извършваме монтажа, но те проверяват последните настройки и контролират работата и заверяват гаранцията му.
Колко дълъг е срокът й?
- Пет години, когато съоръжението е изпълнено и контролирано от нас. Нашата фирма "Марина системс" е оторизирана, екипите ни са обучени, проверени са и затова, когато ние монтираме съоръженията, производителят дава гаранция.
Достатъчно ли са яхтените стоянки в България?
- Въпросът е като при кокошката и яйцето. Кое трябва да е първо? Дълги години хората ни питаха защо правим яхтени пристанища, след като няма лодки. А в същото време се оказва, че хората не са си купували лодки, защото няма къде да ги държат. В Созопол първите 80 места ги инсталирахме преди три години и буквално за едно лято те се напълниха.
Какво е нужно, за да се управлява добре едно яхтено пристанище?
- Най-важното е мястото на марината. Самото менажиране зависи от два основни фактора. Първият са рекламата и популяризирането и създаването на интерес на клиентите към него. Все пак крайната цел на едно яхтено пристанище е то да се напълни, да се върне инвестицията и да се реализира печалба. Вторият е свързан с чисто ежедневното обслужване. Тук вече са важни опитът и личността на капитана на пристанището. Ние в момента ползваме външен опит - френски и италиански. Целта ни е да видим какво са направили хората и да го подобрим.
Как стои въпросът с кадрите?
- Проблем е, но работим здраво за създаването и обучението на кадри, за да можем да предлагаме изключително високо качество.
От колко души се състои екипът на "Марина системс"?
- Около 10 души се занимават с инсталациите и поддръжката на яхтените пристанища. Почти всички сме професионални водолази от години и с опит не само от България. Около три четвърти от монтажната работа по една марина са предимно водолазна работа. Изгражда се цялостна мрежа от съоръжения, поставят се т.нар. бетонни котви, различни бетонни форми за всяко място, опъва се "мрежа" от вериги и става като паяжина. И всичко това се прави на дълбочина около 2-5 м, толкова е в Балчик. В Созопол дълбочината е 7-8 м. Преценява се съобразно мястото къде да бъде разположена всяка от мъртвите котви, тежестта им, големината. Монтират се амортисьори и специални ластици, които да успокояват при вълнение.