Марината край Несебър ще развие цялата икономика

Уго Гаразино е изпълнителен директор на "Азимут яхтс", част от "Азимут Бенети груп". Той беше наскоро в България, за да вземе участие в конференция, посветена на яхтения бизнес в България и в изложението Bulgaria Boat Show 2008. Италианската компания е един от най-големите прозиводители в световен мащаб и държи най-голям дял от пазара в България. През тази година "Азимут Бенети груп" заедно с българския си партньор "Яхтинг БГ" планират да изградят модерно яхтено пристанище в Несебър, в което да вложат около 30 млн. евро.
Разговаряме с Гаразино за потенциала на България като яхтена дестинация и решението на компанията да инвестира в инфраструктура у нас.
Как оценявате яхтения бизнес в България на този етап?
- Започнахме бизнеса си в България преди две години и досега чрез партньора си "Яхтинг БГ" "Азимут" продаде повече от 15 лодки в България на обща стойност 30 млн. евро. Много съм впечатлен от развитието на пазара за такъв кратък период от време. Доволен съм също, че институциите демонстрират интерес към проблема за развитието на инфраструктурата. Тя е жизнено необходима, за да може бизнесът да расте. Развитието му се вижда и от размера на яхтеното изложение във Варна, което може да бъде определено като сравнително голямо.
Сред продадените яхти имаме две от 86 фута (26 метра) и една от 105 фута (31.5 метра - бел. авт.), които наистина са големи яхти. "Азимут" е най-едрият производител на големи яхти в света и за миналата година сме направили 50 броя. Три от тях са продадени в България.
Как виждате бъдещето му през следващите две-три години?
- Като цяло регионът на Централна и Източна Европа - Русия, Украйна, Румъния, е с огромен потенциал и голямо търсене, което нараства всяка година. Същото важи и за България. През първите две години постигнахме добри финансови резултати и те ще се подобряват още повече. Условието затова обаче е да има инфраструктура. В момента, в който има изградени марини, пазарът би експлодирал. Точно това се случи преди 15 години в Дубай и преди шест-седем години в Русия.
България е много по-малка от Русия и Украйна, а ги слагате в една група. Колко човека очаквате, че ще могат у нас да си купят яхта? Някои вносители дори вече прогнозират забавяне на пазара.
- Действително седем милиона население не е много. Но ако от тях хиляда могат да си купят яхта, това вече е много добър резултат. Разбира се, не всички ще си купят "Азимут" или "Атлантис", но като цяло това е голям потенциал. "Азимут" е лидер на българския пазар и е един от най-големите производители в световен мащаб с 350 лодки на година.
Каква част от бизнеса на яхтените компании са услугите и поддържането след продажбата на лодките?
- Това е фундаментална част от нашия бизнес. Важно е да се разбере, че яхтата не е като колата. Яхтата се нуждае от непрекъсната грижа и поддръжка и задачата ни на новите пазари е да обясним това на клиентите. Някои си мислят, че могат да си купят яхта, да скочат на нея, да натиснат копчето и да отплават. Но нещата не са точно така. Всяка компания трябва да има база, в която да предлага обслужването и поддържането на яхтите. Друг важен въпрос е умението на екипажа да управлява яхтата. Всяка яхта трябва да има професионален капитан, който да се грижи за пасажерите.
Какви са подробностите около проекта ви за изграждане на марина в Несебър?
- Заедно с нашия дилър "Яхтинг БГ" разработваме проект за изграждането на марината и всички аспекти около него. Архитект на пристанището ще е Северио Изола, който е проектирал някои от най-добрите яхтени пристанища в Европа. Искаме максимално да се съобразим с красотата на района и да запазим традиционната атмосфера. В същото време искаме да се възползваме от професионализма и опита на архитекта и да създадем хубаво пристанище, което да кореспондира с местната среда. Имахме подобен проект в Москва, където заедно с местния ни дилър изградихме яхтено пристанище. Това е един пример как работим с партньорите ни на място.
Колко средства ще инвестирате в Несебър?
- Все още не мога да кажа колко ще е цялата инвестиция, но се очаква да е около 30 млн. евро. Марината ще има места за 200 лодки и всички необходими услуги за поддържането и обслужването на яхтите. Не е важно колко голяма ще е инвестицията. По-важното е тя да бъде вложена в правилния проект. И точно това ние искаме да направим. Компанията ни има специално подразделение, което се занимава само с развитието на яхтени пристанища по целия свят.
Кога планирате да завършите марината?
- Зависи от това кога ще получим всички разрешителни. Ще са ни нужни около 6 до 8 месеца за изграждането, след като имаме всички документи. Целта ни е обаче да завършим марината на 1 май другата година.
Защо решихте да инвестирате в инфраструктура точно в България?
- Защото според нас пазарът има голям потенциал. Без да имаме яхтено пристанище, обаче не бихме могли да развием този потенциал. Това е начинът да разширим яхтения си бизнес. Марината е част от цялостаната яхтена среда, необходима за разработването на бизнеса. Така беше и в Русия. Там нямаше яхтени пристанища. След като инвестирахме в инфраструктура обаче, това доведе до развитието на целия регион, не само на яхтения бизнес. Около марината има заведения, магазини, ресторанти и всички те се радват на голям интерес. Това предвиждаме и за проекта в Несебър - ще има търговска част, ще има заведения. Марината развива цялата икономика в региона. Това го наблюдаваме навсякъде, където сме инвестирали в пристанища.
Нормалната част от бизнеса ли е производителите на яхти да инвестират и в инфраструктура?
- Не. Това не е типично. Но нашата компания следва тази стратегия от няколко години, защото вярваме, че има синергия между яхтения бизнес и развитието на инфраструктурата. Това за нас е начинът да промотираме яхтената си дейност. С тази си стратегия ние се различаваме от основните ни конкуренти, които се концентрират предимно върху яхтения бизнес, а не върху пристанищния.
Защо смятате, че България трябва да развива яхтен туризъм?
- Подобно на другите бързоразвиващи се страни България има потенциала да развие яхтения туризъм и да демонстрира, че е достигнала определен стандарт. Яхтеният туризъм е добър за страната и за цялата икономика. Това е възможност да привличате платежоспособни посетители и дори да развивате и други видове туризъм - например ловен. Има определени дестинации в Европа, които заложиха на яхтения туризъм, и сега печелят от положителното му въздействие. България има географските предпоставки, за да построи добри яхтени пристанища и да привлича туристи.
Може би знаете, че българският туризъм в момента страда от имиджа на евтина дестинация. Кога може да се очаква промяна ?
- Ако говоря лично за себе си, аз съм за първи път в България и също мислех, че ще заваря евтина дестинация. Реалността обаче въобще не отговаря на първоначалната ми нагласа. Видях фантастични места, които са конкурентни на някои западни курорти. Именно яхтеният туризъм може да помогне за промяната на имиджа. Подобно нещо се случи в Италия. Имаше места, които бяха малки рибарски селища. Сега, след като там се разви яхтеният бизнес, те са може би едни от най-скъпие курорти. Разбира се, отнема време, докато всичко бъде построено и развито, но ефектът е, че след време тези места могат да привличат отбрани туристи.
Колко време мислите, че би продължила тази промяна?
- Туризмът ви трябва да промени фокуса си и да предлага по-висококачествен продукт. Не е казано, че трябва да станете само и единствено скъпа дестинация, но трябва да има обособени четири-пет места по Черноморието, където да се предлага висококачествен продукт, който да привлича туристите от определен по-висок клас.