Успешно налагаме луксозни марки алкохол в България

Френската компания "Перно Рикар" е световен дистрибутор и производител на алкохолни напитки. На българския пазар присъства от 2000 г. и е дистрибутор на марки уиски като "Джеймисън", "Балантайнс", "Чивас Ригал", "Паспорт", джинът "Бифийтър", водките "Московская", "Виборова" и др. Фирмата е вносител на вината "Джейкъбс Крийк" от Австралия, "Монтана" от Нова Зеландия, "Графиня" от Аржентина и "Кампо Виехо" от Испания. Годишният ръст на продажбите на стратегическите марки на фирмата в България е 84.67%. Маркетинговият директор за Централна Европа Франсоа Жунет беше за първи път в България, за да участва като лектор в изложението "Лукс Онли" в София. В обхвата на управляваната от него дивизия влизат 18 страни, сред които Германия, Чехия и Словакия.
Г-н Жeнет, какво знаете за България и за нашите традиции при производството на алкохол?
- Регионът, за който отговарям, е доста голям, и включва 18 страни. Все още не съм имал възможност да се запозная по-подробно с българския пазар. Това, което знам за страната, е, че тук има много местни марки като ракията и мастиката. "Перно Рикар" не развива бизнес, свързан с локалните брандове, но в България работим върху налагането на марки от нашето портфолио, като фокусът е върху основните категории: уиски (Ballantine's Jameson, Chivas Regal , джин (Beefeater), ром (Havana Club), коняк (Martell) а също така вина и шампанско. Предимство за нас е, че предлагаме много различни видове спиртни напитки.
Какви промени настъпиха в "Перно Рикар" след придобиването на бранда "Абсолют"?
- С придобиването на бранда възможностите пред нас сериозно се увеличиха на световния пазар. Ние разширихме своята дейност като значение, обем и приходи. Най-силният пазар на бранда "Абсолют" е САЩ. В Европа от особена важност за марката е Германия.
Смятате ли да присъединявате местни марки към портфолиото си?
- Не се стремим към това. Считам, че локалните марки не са местни случайно. Те са изградени на база вкусовете, обичаите и традициите на всяка една страна и са специфични за всеки един регион. Ние работим главно в сектора на международните марки, които са популярни в глобален мащаб. Разбира се, има и изключения, когато една местна марка се превръща в световна. Такъв е случаят с един от нашите брандове - водката "Виборова", която вече е много известна.
Защо "Перно Рикар" се отказа от дистрибуцията на брандовете на "Кампари интернасионал" в Източна Европа?
- Целта ни беше да се концентрираме. Не можем да дистрибутираме абсолютно всички алкохолни марки в региона, тъй като това затруднява прецизността в управлението на портфолиото. Колкото повече марки има "Перно Рикар", толкова повече трябва да влагаме и да се подготвяме за тяхното налагане.
Намалява ли употребата на спиртни напитки в Западна Европа и по какъв начин решавате този проблем?
- Не бих могъл да кажа, че консумацията на алкохол пада. Има страни като Германия, Австрия и Швейцария, където алкохолният пазар е изграден и поддържа едно и също ниво, покупателната способност на населението там е висока. Други пазари като България и Румъния, където покупателната способност тепърва нараства, ни позволяват да налагаме различни алкохолни продукти, дори и луксозни, които вече са нещо естествено за развитите пазари. Тук досега те не са били познати. Няма криза на алкохолния пазар. Опитваме се да поддържаме различно ниво на цените според предлаганите брандове.
Класическият маркетингов микс се състои от пласмент, цена, продукт и промоция. Кой от тези елементи е най-важен за компанията и смятате ли, че към тях трябва да се добавят и други?
- Системата на четирите П е фундаментална за маркетинга, съставена преди около 15 години. Не случайно те са четири, тоест тази комбинация е перфектна. Те обхващат цялата сфера на дейност на маркетинга. Според мен не трябва да се добавя още една категория, а да се развият вече съществуващите. Има новости, които могат да бъдат наложени.
В България съществуват ограничения при рекламата на твърд алкохол. Как решавате този проблем?
- Ние не решаваме проблема, а просто се адаптираме. Естествено, тази забрана важи за всички, включително и за нашите конкуренти. Опитваме се да вложим максимално усилия в рамките на закона и да предлагаме продукти с възможно най-добро качество. Например, когато в една страна не може да се говори за удоволствието от консумирането на алкохола, тогава ние наблягаме върху начина му на производство. Разказваме за страната, от която идва, и за фабриката, в която се произвежда. Да се говори за това трябва талант, клиентите ни трябва да консумират с удоволствие, знаейки, че пият нещо наистина качествено.
Можете ли да опишете типичния си клиент?
- Почти невъзможно е да отговоря на този въпрос. Според марката ние имаме различни клиенти. Типът на консуматорите се променя в зависимост от питието. Така например имаме брандове, специално насочени към младите хора. Пример за това е "Малибу". Когато обаче говорим за отлежало уиски като 25-годишното "Чивас Регал" или за коняка "Мартел", тогава нашите клиенти обикновено са по-улегнали хора. Различни са и моментите, в които се пие алкохол. За абсолютно всички категории потребител ние имаме съответния бранд.
Смятате ли да разширявате повече вашето портфолио?
- Ние мислим за това всеки ден. Първо се стремим да увеличаваме консуматорите на марките, с които разполагаме. Едва след това регулярно разширяваме асортимента си. Всичко зависи от това каква възможност ще възникне на пазара и доколко ние ще можем да се възползваме от нея. Такъв е случаят с водка "Абсолют".
Каква е вашата роля като маркетинг директор на "Перно Рикар" за Централна Европа?
- Традиционно моята длъжност се свързва с увеличаване на продажбите и развитието на съществуващите в нашето портфолио продукти. Всичко това е съсредоточено в един точно определен регион - Централна Европа, в нея се включват 18 страни, сред които Германия, Чехия, балканските страни и Австрия. Налага ми се да правя сериозни проучвания за пазара във всяка една държава, за да изградя маркетингова стратегия за региона. Както винаги, има страни, в които икономическата обстановка е по-добра. Например в Унгария конюнктурата на пазара в момента не е много благоприятна. В същото време страните с развита икономика като Германия, Австрия и Швейцария нямат същия потенциал за развитие като България и Румъния. Всичко зависи от историята на страната, консуматорите и фазата на развитие, в която се намира икономиката. Като цяло Източна Европа е зона с висок потенциал за развитие на нашите марки.
Какви са основните тенденциите на пазара на алкохолни напитки?
- Основен тренд, който се забелязва на пазара, е стремежът на консуматорите да потребяват марки, които отговарят на техния социален статус. Хората пият различни питиета в зависимост дали принадлежат към средната класа, богатите или свръхбогатите. Например хората, които имат повече увереност в живота, консумират "Чивас", а младите - "Балантайнс". Така също характерно е, че шампанското се пие само в компания. Освен това консумираната марка често показва и социалния статус.
С какви трудности се сблъсквате на алкохолния пазар?
- Трудностите са свързани с предлагането на спиртни напитки в някои страни. Има държави, където пласментът се контролира много и съществуват определени ограничения за разпространението на брандовете. В други държави като Словения има така наречения "пазар на тъмно" - там рекламата на спиртни напитки е абсолютно забранена и търсим иновационни начини за комуникация. Важно за нас е да отправяме послания към нашите клиенти да консумират алкохол умерено и за удоволствие
Коя от марките ви се развива най-бързо?
- Това зависи от вида на алкохола. Марката, която се развива с голяма скорост, е ромът "Хавана клуб", който от изцяло кубинска напитка се превърна в международна марка. От уискитата брандовете, които се развиват най-бързо на пазара, са "Джеймисън", "Балантайнс" и "Чивас Регал". Категория, която се развива доста динамично, е шампанското. Единственият проблем при него е, че се произвежда само в точно определен регион и при точно определени условия, което прави количеството му лимитирано.
Има ли компанията проблем с т.нар. паралелен внос?
- Това е доста сериозен проблем, който засяга всички производители и целия бранш. Дължи се на това, че клиентите понякога не търсят желаните от тях продукти на местния пазар, а в други страни.
Но тези продукти са оригинални нали?
- Оттук идва вторият голям проблем. Има много продукция, която не се произвежда легално, и това трудно се контролира и установява. Ние се опитваме по всякакъв начин да се борим с този процес. Схемата, по която действат нарушителите, е да създават малки фабрики в страните, които използват идентични на нашите етикети. Това е сериозно нарушение на законодателството във всяка една страна. По този начин клиентите ни могат много лесно да бъдат излъгани. Опитваме се да преди всичко да търсим правата си в съда. Разбира се, ние създаваме нови опаковки и етикети, които са по-трудни за копиране. Много често срещан е този проблем в Източна Европа, в България, Украйна, Русия. В Германия процентът фалшив алкохол също е голям.