Пазарът на хранителни добавки ще расте

Десислава Райчинова-Митева е новият управител на "Валмарк България" - представителство на чешката фармацевтична компания - производител на лекарства и хранителни добавки "Валмарк", което се откри в България през 2006 г. Тя наследи на поста досегашния управител на "Валмарк България" Еуген Антохи.
В глобален аспект "Валмарк" има представителства и в други страни от Източна Европа като Словакия, Румъния, Украйна, Унгария. Какви перспективи видя компанията на българския пазар, преди да стъпи на него?
- Преди да открие представителство тук, "Валмарк" работеше с дистрибутор, който внасяше продуктите. През 2006 г. те все още бяха сравнително непознати за нашия пазар. И все пак българинът е изключително отворен към новостите и ги приема. Той се интересува как може да подобри своето здраве и здравето на семейството си. Интересът по отношение на продуктите на "Валмарк" беше доказателство, че това е един пазар с много потенциал и перспективи. Освен това разрастването е част от стратегиите на компанията. Десетгодишната стратегическа цел, която беше реализирана успешно, беше до 2007 г. "Валмарк" да е номер едно в Централна и Източна Европа. Новата цел включва до 2012 г. фирмата да е сред трите най-добри в Европа, а до 2017 г. - да е лидер на Стария континент.
Какъв е пазарният ви дял в България и доволни ли сте от финансовите си резултати за миналата година?
- "Валмарк" е лидер на българския пазар. През миналата година сме държали 12% от пазара, като втората фирма след нас е с два пъти по-нисък резултат. Ние постигнахме целите, които си бяхме поставили, и финансовите параметри бяха дори преизпълнени. България е единствената страна, където "Валмарк" открива ново представителство и още от първата година е на печалба, докато във всички останали пазари първата година е инвестиция за компанията. Ръстът на продажбите за 2006 г. е 50%, а за миналата - 60%.
В момента "Валмарк" прави много големи инвестиции както да образова хората, така и да отваря нови категории. В тази връзка печалбите не са чак толкова големи, но ние градим една дългосрочна позиция на българския пазар.
Какъв е ръстът на целия пазар за лекарства и хранителни добавки?
- Продуктите на пазара се разделят на две категории. Едните са регистрирани, които се продават на гише, тоест това са лекарствата без рецепта, а другите са неизискващи регистрация* OTC (over the counter, на гише - бел. ред.) продукти, каквито са хранителните добавки. И двете категории бележат ръст, но той е по-голям при хранителните добавки - 26.9% ръст за 2007 г. спрямо 2006 г., като пазарът възлиза на над 40 млн. евро по цени на рафта. При лекарствата без рецепта ръстът е по-нисък. Според нашите прогнози пазарът на хранителни добавки ще продължава да се развива и да расте в близките няколко години, освен ако, разбира се, кризисни процеси в световната икономика не попречат на това.
Чешката компания предвижда ли да разкрие производство у нас, тъй като в момента то е само в Чехия и Словакия?
- Компанията е отворена и в момента, в който се появи възможност за производство на определен тип продукти - независимо дали са таблетки, сиропи, капсули, тя е готова да се възползва от най-добрите ресурси за производство, включително и в България. Тук би могло да се построи предприятие единствено ако има такава необходимост и ако условията са подходящи.
"Валмарк" възнамерява ли да разнообрази своето портфолио и да излезе извън сектора на хранителни добавки и лекарства?
- За момента стратегическите цели на компанията са да се фокусира върху фармацевтичния сектор, в който да разшири своите пазари и продажби в рамките на Европа. Въпреки че фирмата изнася продукти и за страни извън Европа, засега тя се стреми към лидерски позиции на Стария континент. Съвсем наскоро фирмата въведе доста скъпа технологична иновация в своя завод в Чехия. Подобни инвестиции са много сериозни и затова трябва внимателно да се обмисли къде и в какво да се инвестира.
Планира ли компанията да построи втори завод?
- Това е една много сериозна инвестиция. А и от завода в Чехия излизат 800 милиона таблетки и капсули на година. С разширяването на пазарите ще дойде необходимостта от други инвестиции, но засега не може да се даде конкретна информация.
Какви са стратегическите цели на компанията в България?
- Нашите стратегически цели в България са на първо място да запазим лидерските си позиции. Искаме да изградим и да запазим доверието на потребителите в нас, като предлагаме продукти с високо качество и същевременно разработваме нови категории и развиваме настоящото си портфолио, предлагайки нови продукти с по-добър ефект. Ние сме с дългосрочни амбиции и целим един продукт, който е бил пазарен лидер вчера, да остане пазарен лидер и днес, и догодина.
Има ли бариери за навлизане на този пазар?
- "Валмарк" е международна компания, която оперира на девет пазара и се съобразява със специфичните условия и закони във всеки един от тях. В България, както и в други страни, може би не всичко е перфектно, но като цяло страната е добро място за правене на бизнес. Правителството много се старае да привлича чужди инвестиции и засега "Валмарк" няма негативна позиция към това, което се случва на българския пазар.
Вие сте на този пост отскоро. Какви са целите, които сте си поставила по отношение на "Валмарк България".
- Моите цели като управител на "Валмарк България" са основно в две посоки. От една страна, това е представянето на компанията, което е свързано с пазарния дял и с доверието на потребителите - това за нас е една ежедневна задача. От друга страна, за мен е много важно екипът да се развива и хората, които са в компанията, да се чувстват добре и да са мотивирани.
Как ще ви помогне професионалният ви опит на сегашната позиция?
- Опитът ми до момента е свързан основно с маркетинга. От откриването на представителството на "Валмарк в България" до преди месец, когато станах управител, бях маркетинг мениджър на фирмата. Преди това работих 5 години в "Юниливър България" на различни маркетингови позиции. Моето лично убеждение е, че професионалният ми опит би могъл да ми помогне, за да покажа разликата между сериозните компании и компаниите, които търсят краткосрочни печалби.