Ti com предлага работещи проекти за промяна на градската среда

Ti com предлага работещи проекти за промяна на градската среда

Петър Баев
Петър Баев
Петър Баев е роден на 5 октомври 1965 г. в Бургас. Завършил е Техникума по механотехника в Бургас и "Стопанско управление" във ВМЕИ - Варна. От 1989 г. работи в частния бизнес. Собственик е на няколко фирми в сферата на строителството, търговията и услугите, на търговска верига магазини в София, Слънчев бряг и Бургас, на таксиметровата компания "Съни турс", "Еврогаз" ЕООД за проектиране и изграждане на битови и промишлени газови инсталации за природен газ и др.
Г-н Баев, в какво се изразява новият ви инвестиционен проект "Телеинфоцентър"?
- Ti com е фирмата, регистрирана да създаде и експлоатира съоръженията по най-новия ни проект, наречен "Телеинфоцентър". Проектът е насочен към създаване на информационно-комуникационна среда, която подхожда на един туристически и културен център, какъвто е Бургас, т.е. той е от обществена полза. Предложението е на градските автобусни спирки да има различни опции както за жителите на града, така и за туристите, които го посещават. Инфоцентровете ще представляват малки комплекси от 15.6 кв.м заедно със заслона и ще се реализират на всяка спирка, като се вземе предвид нейната натовареност. Става дума за полезна информация за всички културни обекти, обществени институции, здравни заведения, хотели. Ще има указателни табели, които ще ориентират в градската среда. В центровете ще може да се купи българска и чуждестранна преса, а така също са предвидени по два броя интернет места за връзка с всяка точка на света. Не става дума за конкуренция на разпространителските фирми, а за партньорство с тях. Предвижда се също възможност да се предлагат предплатени карти и ваучери. На спирките ще могат да се рекламират и проявите на общината. Проектът е съобразен и с нуждите на хората с увреждания, ще има необходимите подходи, светещи табели. Моделът е нов, такъв не съществува не само на територията на България, но и на Европа. В чужбина има хубави заслони, но подобен проект няма. Той е разработен в сътрудничество с водещи специалисти от Института по далекосъобщения в София и с местни специалисти в тази област. За Бургас е пилотен и е приложим във всеки голям областен град.
Какви са финансовите измерения на тази инвестиция?
- Предварителният финансов бюджет е определил инвестицията на около 4 млн. лв. Тя ще е над 50 % от собствени приходи, останалите - от външно финансиране. Очаквам възвращаемост не по-рано от пет или шест години. Социалният ефект е изчислен на над 330 работни места. Освен обществено значим този проект е и икономически целесъобразен. Естествено никой инвеститор няма да си хвърли парите просто така, ако няма икономическа логика в това негово решение. Но от община Бургас не се изисква нито лев. Единственото, което искаме, е правото да експлоатираме въпросните терени, които до този момент не са донесли и лев приход в общинския бюджет. Предлагаме да изготвим проектосметната документация за всяка автобусна спирка. Бихме могли да разработим модел, при който общината да получава годишен дивидент от експлоатацията на тези терени.
Под каква форма може да се реализира този проект?
- На базата на публично-частно партньорство. Може да се реализира и всяка друга форма, важно е да се случи, защото е добър за хората и за града. Надявам се на концесионен договор от общината минимум за 15 години, като след изтичане на този период съоръженията ще й бъдат предоставени безвъзмездно. Ако се погледне по-глобално, този проект е част от една бъдеща интегрирана транспортна схема на целия град. Освен това аз предлагам инвестиране в една видеонаблюдателна система, която освен за собствени нужди бих могъл да предоставя и на структурите на Министерството на вътрешните работи и на общинската полиция за създаване на координационен център, който да следи трафика на транспортни средства и автобусните превозвачи, както и натовареността на светофарните уредби. Да не говорим, че може да служи за превенция на тези обществени места по отношение на джебчийски кражби и други злонамерени действия. Цялата инвестиция е насочена позитивно към хората в града. Освен това смятаме съоръженията да бъдат изградени от екологични и безопасни материали - не метал и стъкло, а стъкломат, който е издържлив във времето и безопасен за хората. Всички материали са съобразени с изискванията и нормите на Европейския съюз за ергонометричност на седалките, безопасност на материалите, а така също и за осветеност на единица площ.
Колко такива центъра може да изградите?
- Според информация на общинската администрация в Бургас и съставните селища на общината има 186 спиркоместа. Аз като инвеститор не ги деля на интересни и неинтересни, а искам глобално да реша проблема, изграждайки всичките спирки. Всяка от тях ще има самостоятелен проект и място в кадастъра. Готови сме с макет и можем да направим демонстративно предложение на едно указано от общината място, което ще бъде експлоатирано, докато се прецени ползата. Надявам се в скоро време общинската администрация и управляващите да се разделят със старата сложна бюрократична машина и да бъдат готови за преговори с инвеститори.
Какви други идеи с обществено полезен характер могат да бъдат предложени?
- На много места в града могат да се забележат подкожушени мазилки, изгнили улуци и сиви фасади на по-старите сгради. Имам идея за единна визия или за един добър демонстрационен проект за промяна. Без да се вкарва Законът за етажната собственост в действие, собствениците могат да реновират старата сграда. Предложих на собствениците в един блок да го направя безплатно и с договор, като само за три месеца, докато тече ремонтът, на фасадата стои реклама на фирмата и начинанието. А те ми казват със съмнение: "Безплатен обяд няма!" Във всяка европейска държава собствениците са задължени да ремонтират външните фасади. В Германия това се прави на всеки 5 години. Докато у нас това не стане със законови, наказателни мерки или с увеличаване на такса данък сгради, не очаквам да се промени положението. Могат да се реализират работещи договори за реновиране поне на бургаските училища. Трябва обаче подобни неща да се планират, защото има и технологично време, за да се случат. За реализация на проекта "Телеинфоцентър" например са необходими 18 месеца за финансиране, проектиране, съгласуване, доставка, монтаж, изграждане, създаване на структура.
Какви иновационнни проекти вече реализирате?
- Отворен съм за иновации във всички сфери на строителството - топлоизолации, газификация. Екип от проектанти, маркетингови специалисти и инсталаторски екипи, оборудвани с най-добрата съвременна техника, осъществяват реализирането на всеки проект. Предлагаме за газификация най-евтиния енергоносител - природния газ.