Най-важен за потребителя остава вкусът на предлагания сладолед

Най-важен за потребителя остава вкусът на предлагания сладолед

Най-важен за потребителя остава вкусът на предлагания сладолед
"Нестле айс крийм България" наследи пазарните позиции у нас от "Делта България" АД. В момента пазарният дял на компанията се изчислява на около 40% в обем и повече от 45% в стойност. През тази година дружеството направи сериозни инвестиции в завода си за сладолед във Варна. Те са свързани преди всичко с нарастването на обема на производството за износ. Заводът е основен доставчик на сладолед за Румъния и изнася продукцията си в Албания, страните от бивша Югославия и Грузия.
Какъв е пазарният дял на "Нестле айс крийм България" в момента?
- Като наследник на позициите на "Делта България" АД пазарният дял на "Нестле айс крийм България" се изчислява на около 40% в обем и повече от 45% в стойност. Очакваме и данните към края на сезон 2008 да сочат пазарен дял в същите рамки.
Лидерската позиция винаги е голяма отговорност. При пазарни дялове от над 35% компаниите практически определят тенденциите на съответния пазар. Много често се случва корпоративната ни стратегия по отношение на продуктовите групи да намира пряко отражение в развитието на пазара. Новостите, които налага пазарният лидер, много често се превръщат в тенденция и дори в мода на предлагане. Част от корпоративната стратегия на "Нестле айс крийм България" АД включва запазване на пазарния дял на компанията в рамките на позициите от последните 2-3 години.
В какви обеми са продажбите на сладолед, реализирани от "Нестле айс крийм България" през тази година?
- Сезон 2008 се очаква да бъде по-слаб за всички производители на сладолед. Проучванията показват, че за периода май-юни 2008 пазарът се е свил с около 15%, като достига приблизително нивата на потребление от 2006 г. Причината за това са главно неблагоприятните метеорологични условия през май 2008, както и нетипично горещото време през месеците юни и юли на миналата година.
Нашите предимства са добре развитата дистрибуторска мрежа, която включва най-големия брой брандирани фризери в страната, балансираното потрфолио от продукти в трите ценови сегмента и неизменно високото качество на продуктите ни. Поради факта, че конкуренцията вече не е ценова, основната насока, в която ще работим в бъдеще, е иновативността, чрез която да създаваме продукти, които да задоволят и най-претенциозните консуматори.
На пазара все по-често се появяват продукти в средния и високия ценови сегмент. Това отговор на търсенето ли е или опит за пробив?
- През последните години все повече пазарни участници се ориентираха към обособяване на висок сегмент в своите продуктови листи. Дори наблюдавахме пазарна пенетрация на два-три производителя, които разчитаха единствено на високия ценови сегмент. За съжаление масовостта на икономичния сегмент все още е икономическа реалност в страната. Един от ключовете за успех в предлагането на сладолед е наличието на продукти за всеки потребител. Развитието на високия ценови сегмент в сладоледа е свързано на първо място с липсата на компромис по отношение на качеството на продукта и е съпътствано със съответна инвестиционна стратегия. Сладоледите от висок клас следва да имат определен вкусов профил, който да бъде уникален за всяка от марките, позиционирани като "скъпи". Бъдещето принадлежи на продуктите с атрактивно отношение цена-качество .
Качеството или цената са водещи на българския пазар?
- Покупката на сладолед в България има все още силно импулсен елемент. Ето защо бих казала, че най-важният фактор за вземане на решение за купуване на продукт от тази категория е нивото на постигната номерична дистрибуция. Казано с други думи, това означава, че взетото решение за купуване на сладолед обикновено е основано на наличието на предлагане. На второ място е значимостта на производителя. Близо 40% от консуматорите декларират, че при покупка търсят фризер на точно определен производител. Чак на следващите позиции се нареждат вкусът и цената. Като консумация в бройки т.нар. импулсен сладолед за консумация на място има все още водещи пазарни позиции. В този сегмент водеща е категорията на конусите, а най-предпочитани остават сладоледите на клечка. В абсолютна стойност и в обем пазарът се поделя почти поравно между импулсния сладолед и семейните разфасовки, т.нар. сладолед за вкъщи.
В какви посоки влияе на пазара засилената конкуренция в сектора?
- За периода на последните 3 години конкуренцията е предимно по отношение на разнообразието на продуктовите листи. Ценовата конкуренция между сладоледопроизводителите все още е факт, но влиянието на занижените цени като предимство при вземане на решение за покупка на сладолед намалява. Не случайно цената отдавна не е най-важна за потребителското предпочитание към една или друга марка. Ако се абстрахираме от обкръжаващата среда като ниво на дистрибуция и имиджа на производителя, по отношение на продуктовите характеристики най-важен за потребителя остава вкусът или качеството на предлагания сладолед. Ето защо очаквам в най-близко бъдеще конкуренцията да премине на ниво качество и иновативност.
Предвиждате ли модернизация или разширение на производството в завода във Варна?
- През 2008 г. в завода ни във Варна бяха направени големи инвестиции, които са свързани най-вече с разширяване на производствените мощности и капацитет. Причината за реализацията на този проект е нарастване на обема на производство за износ. Производственият процес във Варна е сертифициран за износ за ЕС с въведена система за контрол на качеството ISO 22000 и система за контрол на риска HACCP. През тази година заводът ни във Варна е основен доставчик на сладолед за Румъния. Повече от 70% от реализираните продажби на колегите от "Нестле айс крийм Румъния" се дължат на сладолед, който е произведен във Варна. Изнасяме сладолед и за Албания, страните от бивша Югославия, Грузия.
Намирате ли на българския пазар необходимото качество суровини?
- С радост отбелязваме, че българските доставчици са вече все по-конкурентоспособни по отношение на обслужването и предлаганото от тях качество на продуктите. Имаме чудесно партньорство с редица български компании за доставка на различни суровини и материали. За съжаление списъкът от тези компании не е много голям, защото те са изправени пред предизвикателството да гарантират постоянно и много високо качество на тяхната продукция, която впоследствие става част от нашето производство. Всички доставчици и поддоставчици за нашето производство подлежат текущо на сериозен вътрешнофирмен одит, който гарантира безкомпромисност към качеството на предлаганите от тях стоки и се задължават да спазват бизнес принципите на "Нестле".
Къде сме ние по отношение на културата на консумация на сладолед спрямо останалите европейски страни?
- Пазарът на сладолед в България се изчислява на около 22 млн. литра, което означава годишна консумация от около 2.8 литра на глава от населението. Тази цифра е в рамките на най-ниските в Европа. За сравнение, мога да посоча, че финландците консумират 14.3 литра на глава от населението, а шведите и норвежците по 13 литра годишно. Консумацията в България е два пъти по-ниска от тази в Италия и все още е далеч от тази дори в съседна Гърция, където средностатистически всеки жител консумира поне 4.8-5.0 литра сладолед на година.
Разбира се, очакванията са за разширяване на потреблението на сладолед като цяло. Причината за това може да бъде засилената конкуренция в отрасъла. За никого не е тайна, че през 2007 г. имаше комуникационни кампании на 4 производителя. Това беше една от причините пазарът да нарасне като цяло с около 18% в обем. Просто всички работихме за повишаване на интереса към категорията.