Сменяме стратегията си за достигане до крайните клиенти

Телекомуникационната компания "Вестител БГ" АД e собственост на газовата компания "Овергаз". Компанията променя стратегията си за достигане до крайните клиенти и ще разчита в много по-голяма степен на партньори.
През последните месеци "Вестител", гледано отстрани, като че ли сменя фокуса на бизнеса си. Така ли е?
- Няма сензационни новини при нас, но наистина променяме курса. Имаше няколко събрания на борда на директорите на компанията, на които бяха разгледани различни варианти. "Вестител" променя стратегията си за достигане до крайните клиенти - ще разчитаме в много по-голяма степен на партньори. Масовото създаване на собствени абонати очевидно няма да се случи на този етап. Макар компанията майка да няма проблеми с инвестициите в дейността на "Вестител", като млада фирма можем да постигнем пазарно присъствие само ако работим с партньори. Остава отворена вратата и за инфраструктурни проекти в бъдеще. Ако искаме да изградим собствена оптика и да създаваме собствени абонати в един град например, не е задължително там да има газ. Такъв проект може да бъде инвестиран.
"Вестител" има три основни бизнес направления и всяко от тях - две основни стратегически цели. Първата е продължение на направеното досега за международната ни свързаност. Компанията оперира оптичен кабел до Солун. Мога да кажа, че на гръцка територия освен ОТЕ няма друг телеком с оптика по същото трасе. Поели сме преноса на трафика на два от големите гръцки оператори. Водим разговори за разширяване на бизнеса ни и с други местни клиенти. Така че преносът на данни по направлението София - Кулата е едно от бизнес направленията на "Вестител". Стремим се да увеличим международната си свързаност и скоро започваме разширение на оптичното ни трасе към Македония. Оптиката ни е изградена от София до Кулата, откъдето продължава до Солун. На определено място ще го отклоним и ще изградим нова отсечка от 35 км до граничния пункт Златарево, където ще се свържем с македонски партньор, който ще ни транспортира на територията на Македония. В момента водим разговори относно нови сделки с международни телеком оператори, които искат да ползват нашето трасе.
Планирате ли разширяването на трасето и в друга посока освен към Гърция и Македония?
- Имаме идеи да отидем и на север от София на базата на партньорства, т.е. отстъпвайки част от нашето трасе на юг, да получим свързаност на север към Видин с български оператори. Това все още се обсъжда.
Освен развитие на международната свързаност имаме амбицията да станем един от основните доставчици на пренос и интернет по оптичната ни линия София - Кулата. От миналата година изграждаме нови точки на присъствие. Ключови за нас са точките в Перник и Благоевград, вече влизаме и в Дупница, а до края на годината ще присъстваме в Сандански. Чрез оптичното трасе към Златарево до края на 2008 г. ще изградим наша точка в Петрич. Така че ще имаме присъствие в основните градове по южното ни трасе, от които ще предлагаме услуги. В направлението оптичен пренос услугите ни са насочени към телекомуникационни оператори и интернет доставчици. Новата услуга, която предлагаме от юни - IPTV хостинг, отново е насочена към бизнеса и нейни потребители са локалните оператори, включително интернет доставчиците. Освен със "Спектър нет", с който вече работим, имаме разговори с още шест компании - три от София и три от страната. Надяваме се до края на годината да сключим поне още четири договора. Целта ни е да имаме още най-малко 10-15 партньора в страната.
Защо наричате услугата хостинг?
- Наричаме я така поради сходството с хостинга в интернет. Когато си правите сайт, не слагате сървър при вас, а използвате чужд - това е хостинг. Идеята на хостинга е ние да осигуряваме технологично телевизионната услуга и атрактивно за зрителите съдържание. Централните сървъри и съоръжения, които позволяват разпространението и контрола на съдържанието, са при нас. Установили сме от опит, че освен технологията, както повечето български фирми мислят, голям проблем за предлагане на услуга е медийното съдържание, то я прави атрактивна и гледаема. Мрежите на операторите за TV през интернет протокол в сравнение с мрежите на големи кабелни оператори като "Евроком" и "Кейбълтел" са твърде малки и разпокъсани, за да могат да договорят атрактивни цени и условия за телевизионен пакет. Един среден ЛАН оператор в по-голям град има 5-10 хил. клиенти, като не всички от тях ще станат абонати и на телевизия. Ако 20-30% от тях се абонират, той трябва да развие услугата и да осигури съдържание за 1-3 хил. абонати. "Вестител" поема именно тази инвестиция - първоначалните разходи за технология и гаранционни такси за съдържание, и предлага телевизия под формата на услуга на партньорите си, които от свое име я предлагат на крайните си клиенти. Технологията за разлика от тази на аналоговите оператори позволява криптирането на всички канали и гарантира, че абонатът гледа само това, за което плаща.
Предлагаме възможност на всеки от партньорите да постави свои интерактивни полета за връзка с абонатите си на телевизионния портал, от който се извършва навигацията към основното съдържание - новини, тв канали, видео по поръчка. Навигацията в този портал е с помощта на дистанционното. Бизнес моделът при тази услуга се основава на това, че до крайните клиенти се достига през мрежите на нашите партньори, така че домашните потребители всъщност са абонати на партньорите ни, които пък са наши клиенти.
Кои са конкурентите ви на този пазар?
- Наши конкуренти са не само цифровите, но и аналоговите кабелни мрежи, тоест всички, които предлагат телевизия. Те не конкурират пряко услугата хостинг, а партньорите ни, които предлагат тв услуга на крайни абонати. Общността от оператори, която създаваме, ще се опита да привлече от абонатите на вече работещите кабелни оператори. В началото, когато се набират клиенти, се залага на по-високо качество и поддръжка, а на втората фаза на проекта ще се добавят нови услуги - видео по поръчка и телевизия с висока разделителна способност.
Какво съдържание предлагате и с кой имате договори?
- В момента имаме договори с всички основни доставчици на съдържание. Основният ни пакет съдържа 63 програми и включва всички гледани телевизионни канали и два платени пакета. Това е доста добро съдържание, което на този етап няма аналог в България за такъв тип оператор.
"Вестител" е телеком звено на ютилити компания. Как ви помага това?
- За двете направления, за които говорих - оптичния пренос и TV хостинга, искаме да бъдем разпознати изцяло като телеком, в който инвеститор е компанията майка "Овергаз". Последното направление, което искаме да развиваме, е създаване на собствени крайни клиенти. Опитът ни научи, че не можем да се развиваме с твърде големи темпове, тъй като, от една страна, изграждането на легална инфраструктура в България е бавен процес, а от друга - следваме развитието на друга мрежа, която се изгражда с по-бавни темпове от повечето телеком мрежи - газопреносната. Именно в тази насока разчитаме на синергия с газовите дружества за създаване на собствени клиенти. Целта ни е да се насочим към нови квартали и комплекси от затворен тип в София, където има типично лоша телекомуникационна инфраструктура, и използвайки партньорството с газовите дружества, да предлагаме нашата услуга. Извън столицата също планираме изграждането на мрежи, като основно ще разчитаме на партньори за работа с крайни клиенти. Изградената от нас инфраструктура там ще им бъде предоставяна за ползване при преференциални условия.
Колко е дълга мрежата ви сега?
- Мрежата на "Вестител", изградена в паралел на газовата, е дълга около 600 км, като само в София се намират близо 300 км от тях. В момента изграждаме оптично трасе към Бистрица.
Как строителните предприемачи приемат възможността новите жилища да се изграждат с цялостна комуникационна инфраструктура?
- Те обикновено нямат компетенцията да изградят съвременна телекомуникационна инфраструктура и поставят стандартните неща - телефонен и коаксиален кабел, и толкова. Ние предлагаме помощ при проектиране на телекомуникационна инфраструктура в затворения квартал и при някои проекти, като този в Банкя например, дори ще я изградим.
Това върви ли заедно с газификацията на обектите?
- Да, това върви заедно с газификацията. Интересна тенденция е самите предприемачи на селища от затворен тип да искат да се препозиционират като фасилити мениджъри на един квартал и да се грижат за цялата инфраструктура в него - водопроводи, електроенергия, газ и т.н. В момента водим разговори с наш клиент предприемач да бъде виртуален оператор и да продава и нашата услуга. Хостингът е много атрактивен за фасилити мениджърите в Италия, които управляват такива комплекси. Те искат да поддържат онлайн комуникация с живеещите в тях. Ако трябва да направят ремонт например, да могат да ги уведомят навреме през тв мрежата. Те дори инвестират в скъпите тв приемници (STB), така че да имат връзка с клиента си. Комуникацията е двигател на това. Очаквам тепърва да има интерес и в България.
Как пазарът приема HDTV? Засега за българския потребител тя си остава все още VIP услуга.
- На практика е така, но нашето решение позволява тя да се продава по-ефективно. Нашата сила е платформата за видео по поръчка, която вече работи. Сега в нея има български и детски филми и музикални клипове. През 2009 г. ще разширим това съдържание и ще предложим различни варианти на плащане. Има интересни модели да се предлагат хубави филми, спонсорирани от рекламодателя. Това в България все още го няма. Става дума за 30-секунден клип, част от филма, срещу което клиентът получава съвсем евтина или безплатна услуга и лесно може да преглътне рекламата в него.
Критичен момент в развитието на цифровата телевизия през интернет протокол са крайните устройства за клиентите. Затова договаряме не само съдържанието на по-добри цени на базата на консолидиран брой абонати, но и цифровите приемници. Водим разговори за значително намаляване на цената им. В момента качествен сеттоп бокс струва от 50 до 100 евро. Надяваме се да постигнем цена от 100-110 долара. Друга наша инициатива е да помогнем на партньорите ни да се снабдят с оборудване по изгодни схеми, като то става залог за заем от банка при ниска лихва.
Почти не говорите за услугата телефония?
- В момента има много ясна тенденция цялата телефония да се измества към мобилните мрежи. Така че фиксираната телефония може да бъде съпътстваща към една услуга, но за по-малките оператори това не е основният трегер на бизнеса им. Опитът ни показва, че клиентите имат мобилни телефони и ползват главно тях. Основните приходи на операторите, които не са БТК и кабелните оператори, идват от интернет. Телефонията се предлага като част от пакет, но далеч не е основният генератор на приходи. Надяваме се, че с телевизията операторите ще получат допълнителен стимул за задържане на клиентите си.
За бизнеса фиксираната телефония има своето място. Тя по-трудно ще бъде изместена от мобилните комуникации, макар че има и такава тенденция. Така че фиксираните оператори се насочват към предлагане на интернет, където нормите на печалба са най-добри, и към допълнителни услуги около гласа. Например нашият бизнес модел за хостинга на IPTV вече се прилага в Норвегия. Там една компания работи с 33 партньора, в момента през тях има 130 хил. абонати. Един от тези 33 е самата тя, тоест, от една страна, тя е хостинг компания, а от друга, нейно звено създава свои абонати. Това ще направим и ние. Те интегрират телевизия и телефония и когато телефонът ти звъни, върху екрана на телевизора излиза номерът, който те търси.
На печалба ли работи в момента "Вестител"?
- Все още не. Досега са направени доста инвестиции, но имаме сравнително малък брой абонати - под хиляда, което не ни позволява да излезем на печалба. Планираме да обърнем кривата в края на 2009 г. Това е реалистичният сценарий. Има и друг, оптимистичен, според който това може да се случи и по-рано.
Какви инвестиции сте планирани в рамките на тази година?
- Общите инвестиции до края на годината са в рамките на 2.13 млн. лева, а през следващите няколко години инвестициите са близо 12 млн. Само за развитие на телевизия досега сме инвестирали близо 2 млн. лева. През 2008 г. предвиждаме и ъпгрейд на телевизионния портал, като само той ще струва около 450 хил. лева. Част от средствата ще се използват и за подготовката на услугата телевизия с висока разделителна способност, която в края на годината ще пуснем тестово, а в началото на следващата ще предложим на клиентите си.