Бумът в строителството диктува ръста в производството на мебели

"Ориноко-Д" е регистрирана през 1995 г. в гр. Раковски. Там се намира производствената им база. Освен това фирмата се занимава с производство на интериорни врати, на алуминиева и PVC дограма, както и с вакуумно фолиране. "Ориноко-Д" е собственик на голям търговски център в Раковски на площ от 5 дка, притежава и фирмен магазин в Пловдив. До момента е реализирала два проекта по САПАРД и един по ФАР за закупуване на нови производствени мощности.
"Ориноко-Д" стартира мащабен проект за изграждане на верига от хипермаркети за цялостното обзавеждане на дома и офиса. Бихте ли представили по-подробно този проект и как ще се реализира във времето?
- В продължение на няколко години ще изградим в цялата страна верига от хипермаркети под общата търговска марка "Интерра". Началото поставяме в Пловдив на "Пазарджишко шосе", където през септември ще открием първия магазин от веригата. Той е на площ от 6 хиляди квадратни метра и ще бъде ситуиран на три нива: на първото сме разположили обзавеждане и аксесоари за бани Martineli, а на второто и третото ниво - обзавеждане за дома, офиса и градината. Целта ни е не да продаваме просто мебели, а да предлагаме цялостни решения. В хипермаркета ще покажем изцяло обзаведени офиси, детски стаи, спални, кухни, всекидневни и бани.
Защо избрахте Пловдив за старт на проекта си?
- "Ориноко-Д" започна дейността си в Раковски, където в момента разполагаме с производствена база на над 10 дка площ. Изградихме два търговски центъра в Раковски, имаме магазин в Пловдив и това беше определящо да продължим да развиваме бизнеса си тук. Започнахме с мебелопроизводство, но през годините разширихме както производствената си, така и търговската си дейност. Освен мебели произвеждаме алуминиева, PVC и дървена дограма, интериорни врати, фолираме профили. Търгуваме със строителни материали, железария, обзавеждане за бани, с бяла и черна техника и, разбира се, с мебели. В хипермаркета в Пловдив ще предложим цялата гама продукти, в това число и мебели внос от Италия, Сърбия и Турция.
В производството и търговията с мебели се забелязва ръст. На какво се дължи това?
- Продиктуван е изцяло от бума в строителството. Той е определящ за ръста в мебелопроизводството. След като има много нови сгради, следващата стъпка е тяхното обзавеждане.
"Интерра" не случайно е позиционирана на възлово място - на входа на Пловдив. Наше проучване сочи, че около 50 автомобила минават за минута в двете посоки по пътя Пловдив - Пазарджик. Това са 50 хиляди човека месечно. Никак не е малко като бройка и като се има предвид, че се очаква увеличаване на натоварването по този път през следващите години, този пътникопоток става атрактивен.
Известно е, че когато има голям трафик по протежението му започват да се появяват кафенета, хотели, магазини. И това е било заложено в стратегията на фирмата - да ангажира подобно място.
Следващата ни задача е да привлечем част от пътникопотока да влезе в магазина. Затова предлагаме не просто мебели, а завършени проекти за обзавеждане, не просто банков офис, който да раздава кредити, а банково обслужване изцяло с потребителски и фирмени продукти и избор от различни финансови решения, които да са удобни за нашите клиенти.
На базата на дългогодишния си опит бихте ли очертали тенденциите в мебелопроизводството?
- По отношение на дизайна още от миналата година тенденцията е към по-изчистени форми. По принцип в мебелопроизводството тенденциите и модната линия се очертават от италианските дизайнери. Разбира се, от целия свят идват различни идеи, но италианците са се доказали в това отношение. Това, което бе показано преди няколко месеца на изложението в Милано, ще е модната линия за мебелите през следващите две години.
По отношение на България тенденцията е към по-качествени мебели - и като материали, и като изпълнение.
Допреди 5-6 години производството на мебели бе коренно различно - техниката и технологията бяха стари. Мога да кажа, че в това отношение мебелопроизводството претърпя бурен растеж. Това се дължи на приемането на страната ни в ЕС.
Във фирмата си дадохме сметка, че не може да продължим да бъдем на пазара, работейки по стария начин - със старата техника, оборудване и начин на работа. Точно поради тази причина предприехме необходимите действия в тази насока - подготвихме и реализирахме няколко проекта - два по САПАРД и един по ФАР с цел обновяване на производствената база.
Новата техника сведе човешката грешка до минимум, а това е от голямо значение в производството. Старото производство в малки цехчета с нищо не може да се сравнява с производството в големи предприятия с поточни линии.
Не мога да кажа, че в нашия бранш не останаха дребни производители, но със сигурност те не могат да изпълняват големи поръчки и няма да бъдат конкурентоспособни на европазара.
Другото важно нещо е сертифицирането по ISO - това е изключително полезно като организация на работа не само в производството, но и в търговията. Но искам да отбележа, че сертифицирането не трябва да е просто заради документа, а заради действителната организация на работата.
Вие сте вносител на мебели от Европа, а Азия и конкретно Китай интересни ли са за вас?
- От особено значение във всяко едно партньорство е коректността на двете страни. Това трудно се постига и много се цени. Може би все още не сме намерили коректния ни партньор там, но в хипермаркет "Интерра" няма да липсват китайски мебели. Те ще са от високо качество, а не масово и евтино производство. Техен дистрибутор е наш партньор.
Наскоро бяхте в Пазарджик, за да поканите местните творци - художници и скулптори, фотографи, да излагат свои произведения във вашия хипермаркет. Каква е идеята ви?
- Техните картини могат да бъдат част от цялостните решения за обзавеждане, към които се стремим. Творците ще могат да използват площта ни, за да продават картините си. Мисля, че им предлагаме добро сътрудничество. Ще се радвам да имаме възможността да представим български творби като елемент от интериорни решения.
Имаме и много други инициативи - ще организираме курсове по фън шуй. Първият ни конкурс ще е за детско творчество.
Ние залагаме на младите, затова и в програмата сме предвидили стажантски програми, както и обучение в практиката на бъдещи специалисти по маркетинг, мениджмънт, проектиране на вътрешен интериор, производство на мебели. Стажантите ще бъдат от професионалните училища по дървообработване и по автотранспорт.
Завършихте ли подбора на персонала за първия хипермаркет от веригата "Интерра"?
- Не, този процес не е приключил, а и за добри специалисти винаги има място. Кариерното развитие и обучителните ни програми, разработвани и прилагани по българско ноу-хау, предоставят възможност за професионално развитие на млади, а и на не толкова млади специалисти. В момента сме осигурили около половината от необходимата ни работна ръка. В първия хипермаркет ще разкрием 40 работни места.
"Интерра" ползва услугите на консултант по отношение на подбора и обучението на кадри и сме убедени в успеха в това направление.
В проекта си залагате изграждането на няколко хипермаркета в страната. Това означава ли, че българинът продължава да купува мебели по традиционния начин - да види, да пипне, сам да вземе размерите?
- В България мебели се продават трудно и в това е предизвикателството. Затова ще се стремим да облекчим избора - да предложим готови варианти. В същото време ще предложим и по-съвременни форми на търговия . Магазините "Интерра" ще имат интернет сайт с е-магазин. В сайта ще бъде възможно ползването на софтуер, чрез който посетителите ще могат да подредят стаята си по зададени от тях параметри, да ползват консултанти за подходящо комплектоване на мебелите и да изберат начин за закупуването им. Нашите специалисти ще им предложат възможните интериорни решения, а финансовите институции в хипермаркета ще дадат решението за финансиране на начинанието им.