Клиентите ще определят кои от моловете ще останат

Невена Иванова е оперативен мениджър на "Гранд мол Варна" (Grand Mall Varna), в който инвеститор е "Оркид дивелопмънтс" (Orkid developments Group). Завършила е икономика на търговията и право в София. Има опит в търговията, банковия сектор, проучването на ценни метали и др.
Предвижда се "Гранд мол Варна" да отвори врати през 2010 г. Първата копка беше направена през декември 2007 г. До момента "Оркид дивелопмънтс" е реализирала няколко мащабни проекта у нас. В хотелиерския и съпътстващия го развлекателен бизнес изгражда и управлява хотели в Златни пясъци. В сегмента на бизнес имотите е реализирана сградата на "Порше бизнес център" в София. Във Варна наскоро стартира проектът за "Оркид гардънс" - луксозна сграда с жилищна, офисна и търговска част. Компанията изгражда още жилищни комплекси от затворен тип - "Оркид хилс София" и "Оркид хилс Варна".
Какво представлява проектът на "Оркид" за "Гранд мол"?
- Това е най-големият проект на "Оркид дивелопмънтс груп" досега. През юни 2007 г. компанията получи сертификат за първи клас инвеститор в областта на недвижимите имоти за този проект. "Гранд мол Варна" ще бъде най-големият комплекс от смесен тип в града. Той ще има обща разгъната площ от 190 хил. кв.м, в това число над 51 хил. кв.м търговска площ. Проектът се състои от търговка част, включваща подземно ниво, където е разположен магазин от веригата Carrefour, и три надземни нива, като последното включва кино "Арена", много ресторанти и заведения за бързо хранене и други забавления; три офис кули, две от тях с височина от 76 м. Ще има над 1700 паркоместа и над 220 магазина. Сумата, с която разполагаме за момента за инвестиции, е 140 млн. евро.
Кое наложи корекция в площта?
- Детайлните изчисления. По първоначален проект разгънатата застроена площ беше 150 хил. кв.м. Проектът е дело на архитектите на MYS, най-голямата и престижна архитектурна фирма в Израел, с повече от 50-годишен опит и 40 реализирани мола в цял свят. Във Варна работим с архитектурно бюро Lagis, което се грижи проектът да бъде съобразен с българското законодателство. Има много идеи, част от които ще бъдат реализирани и които целят да бъдем уникални на пазара.
Колко души ще може да поеме и на какъв периметър от територия разчитате?
- Ако разделим периметъра на три зони, районът непосредствено около "Гранд мол Варна", включващ кварталите "Младост", "Одесос" и част от "Приморски", което обхваща около 200 хил. души. Останалата част от Варна - около 150 хил. души и третата периферна зона, включва Варна-област, Балчик, Добрич, Каварна, Шумен и районите около тях, където има още поне около 250 хил. души. Така общият брой потенциални клиенти на по-малко от час път с автомобил е 600 хиляди.
Как се вписват предвижданите в обекта високи кули в района?
- Височината от 76 м, планирана за две от кулите, е съгласувана и съобразена с въздушния трафик над града. В тях според проекта ще бъдат разположени офиси. Първоначалният проект включва мола и една от кулите. Останалите две ще бъдат издигнати на втория етап, като основите им ще бъдат изградени още сега.
Притеснява ли ви конкуренцията от вече работещите молове?
- Не намирам конкуренцията от вече работещите молове във Варна спрямо нашия проект за сериозна. По отношение на маркетинга в момента сме фокусирани върху отдаването на големите и средните търговски площи. Много скоро ще видите много популярни имена от световната модна индустрия като наши наематели. Тогава сами ще се убедите в разликите.
Имате ли вече подписани договори с наематели?
- Да, освен с Carrefour имаме сключени договори с "Арена", Oviesse, Orange, Technomarket, Intersport, Terranova, Playlife, Tom Tailor, Guess... Има много компании, които влизат в България само с нас. Сключването на договор за наем включва договаряне на условията и писмо за намерения. Едва след преминаването на тези стъпки можем да обявим окончателно имената на наемателите.
Колко годишни са договорите ви с наемателите?
- Продължителността е различна. Договорът ни с Carrefour е 30-годишен. Има договори с продължителност от 5, 10, 20 години, като повечето са дългосрочни.
Как смятате да задържите вниманието на клиентите си?
- Като поддържаме постоянно високо ниво на обслужване, на адекватност на търсенето на пазара, на високо качество на предлаганите стоки, добра анимация и много развлечения за децата.
Ще има ли сградата BMS (Building Management System)?
- Да, BMS система е предвидена и включена в договорните работи на главния изпълнител на обекта. Building Management System включва мониторинг и контрол на всички електрически и механични инсталации на мола като климатизация, охлаждане, помпи, бойлери, осветление, охрана и т.н. Системата се вгражда във всички тези инсталации и на този етап не можем да конкретизираме повече детайли.
Има ли "български" особености при менажирането на проекта?
- Не намирам "български" особености. Екипът ни е интернационален, от около 10 души, и всеки се стреми да допринесе максимално, като вложи най-доброто от себе си. Колегите ми са доказани специалисти.
Кой ще управлява "Гранд мол" след влизането му в експлоатация?
- Colliers International ще отговарят за property management-а на обекта. В момента те са също така и ексклузивен агент по отдаването под наем на площите.
С колко подизпълнителя работите?
- По изграждането на "Гранд мол" ще работим с един главен подизпълнител. Той от своя страна ще има грижата за наемането на фирми според нуждите на отделните части от проекта. Търгът е вече на финалната права и името на главния изпълнител ще стане известно съвсем скоро.
Смятате ли, че има място и пазар за още молове във Варна освен вече работещите и изграждащите се?
- Българите, и в частност варненци, заслужават по-добро обслужване, по-голям избор от продукти и услуги, конкурентни цени и високо качество. Освен вече работещите със сигурност има място за още молове. Хората у нас първо трябва да свикнат и да разберат какво е това мол. С оглед на динамиката в развитието на Варна пазар определено има и ще има. Клиентите ще определят сами кои молове да оцелеят на пазара. Още повече че голяма част от проектите у нас стартираха и ще бъдат завършени приблизително по едно и също време - 2009/2010/2011 г. Моловете са бъдещето. В това забързано време хората все по-рядко могат да обикалят по улиците и магазините, за да намерят това, което им е нужно. Паркирането в центъра е затруднено. Много по-лесно и далеч по-удобно е да отидеш в един мол и да напазаруваш за семейството си, за дома си.