Перфектната производствена база е фактор за развитието ни

Фирма "Рефан" е създадена през 1991 г. от Стефан Попов. Тя е типично семейна - съдружници в нея са Стефан, Рени, Ангел и Яна Попови. В новоизградената фабрика близо до село Труд работят 123 души. А в прилежащите към предприятието търговски структури работят още 37 души.
Фирма "Рефан" започва дейността си в зората на прехода. Новата ви производствена база подсказва, че бизнесът ви се развива. Как оцеляхте в тези бурни за икономиката години?
- Първоначално започнахме с търговия, главно с парфюмерия. Но след време видяхме какъв е потенциалът и решихме, че ще бъде добре да си изградим собствено производство, чрез което да си осигурим бъдещето. Отначалото търгувахме само с вносни парфюми. Купувахме ги главно от Гърция. Това продължи през първите 3-4 години. След това, когато решихме да произвеждаме, най-важната стъпка беше да потърсим много качествен производител на суровини. Това е и една от причините за устойчивото ни развитие.
Къде намерихте такъв партньор?
- Партньорът, с който работим - френската фирма "Ман & Фис", е създадена още през 1839 г., съществува до днес и също е семейна като нашата. Тя ни е основният, да не кажа единственият доставчик на парфюмните композиции, които разработва за нас. Парфюмните композиции са главната суровина, от която се прави парфюмът. Това е основната причина, за да продължим да съществуваме. Тази фирма има свои фабрики във всички континенти понеже, за да създадеш един аромат, ти трябват извлечения от много мъхчета и билки. Когато помиришем един парфюм, ние не си даваме сметка, че този аромат е обединяване на маслата, извлечени от много растения, събрани по специален начин и съчетани в специфична пропорция. Тази фирма е една от водещите в света. За нас е въпрос на чест и гордост, че ние сме клас А клиент за тях.
На второ място като фактор за развитието ни беше перфектната производствена база, която изградихме по абсолютно всички изисквания на всички наредби на българското законодателство , както и по европейските стандарти. Мога спокойно да кажа, че производствената ни база е една от най-добрите в Европа. След като построихме базата, отидохме да видим как работят подобни на нашата фабрика предприятия във Франция. След посещение в завода на "Нина Ричи" ние си направихме един миницех по подобие на големите парфюмерийни предприятия. Като стандарт и оборудване гоним това, което те са постигнали. Там видяхме например една машинка, която се използва за филтриране на парфюмите при много ниски градуси, което подобрява много качеството. Ние използваме същите такива машинки, както и заводът на "Нина Ричи".
Вашата продукция не е стока от първа необходимост и въпреки това имате стабилен пазар. Какви според вас са причините за това?
- Ние имаме много добро ниво на обслужване като концепция. Изграждаме си наши фирмени магазини бутици. Имаме и партньори, които изграждат по наш модел търговски обекти. Имаме 40 такива фирмени обекта, като предоставяме правата и на хора, които искат да развиват собствен семеен бизнес. В Гърция например разполагаме с 6 такива обекта с тенденция да се увеличат още. Имаме в Македония, в Сърбия, в Хърватия, в Словения, дори в Южна Африка. Броят на обектите ни в чужбина са колкото тези в България.
При такива далечни разстояния как ви излиза сметката?
- Има разлика в стандартите и в ценовите нива. Ние точно от това печелим. Много качествен продукт, на една достъпна цена. И е възможно почти от всяка една точка на света нашият продукт да се продава с добра печалба. Освен че са качествени, предимството на нашите парфюми е и голямото им разнообразие. Всеки може да си избере според личните предпочитания парфюм за работа, за среща, за бизнес. Нашата парфюмерия е наливна. Начинът, по който се продават продуктите, се е превърнал в нещо като ритуал. Изграждаме си фирмени магазини със средиземноморска визия. Продавач-консултантите на всеки три месеца преминават през специални обучения. Правим им специални психологически тренинги. Разиграваме различни случки между клиент и продавач. Излишно е да казвам, че и насън да ги бутнеш, продавачите могат да кажат абсолютно всичко по състава и по въздействието на нашите продукти.
Дайте пример - какво представлява един психотренинг на ваши продавачи?
- Ние си имаме разработени поведенчески модели. И даваме примери как продавачите да направят така, че да не досаждат на клиента, да не го дразнят. А в същото време във всеки един момент да му бъдат от полза, да му подават нужната информация. Успехът на търговията е в психологията.
Под това много хора биха се подписали, че е важно, но истината е, че в България на такива "дреболии" не се обръща внимание. Ние обръщаме внимание и затова имаме претенции, че сме на доста високо ниво - като суровини, като производство, като крайни продукти и като начин на предлагането им.
Атаката ви на пазара на парфюми в чужбина не ви ли е сблъсквала със световно признатите асове на парфюмерията?
Нямаме проблем в това отношение. Те си правят техните парфюми, които са с уникални флакони, с уникални опаковки и уникални аромати. А ние си разработваме наши парфюми в пет основни групи.
Може ли да се каже, че благодарение на вашата концепция на производство и продажби добрият парфюм стана достъпен за повече хора?
Не всеки може да си купи аромат за 3 хил. евро. Ние все още не можем да направим такива парфюми. "Висшият пилотаж" в това производство все още не сме го овладели. Не заради друго - ние съществуваме сравнително отскоро. И ако го направим, никой няма да си купи парфюм за 3 хил. евро от "Рефан", защото не сме съществували достатъчно дълго време, за да сме се утвърдили като марка. Това, което улеснява нашите клиенти, е, че вместо да си купят 30 или 50 милилитра, могат да си вземат само 5 или 10 милилитра. Така хем спестяват, хем могат да си позволят да ползват повече аромати, подходящи за различни събития и ситуации.
Колко често ви се налага да се отказвате от някои продукти и да предлагате нови?
Отскоро във фирмата се опитваме да бъдем максимално бързи и дори да изпреварваме тенденциите.Случва се обаче така, че в нашата кухничка вече сме разработили нещо, но докато дойде време то да излезе на пазара, големите фирми вече са го пуснали. Но за сметка на това чрез магазините си ние си създаваме наши лоялни клиенти. И така си осигуряваме продажбите.
Предвиждате ли нови инвестиции?
Продължаваме създаването на бутици. Но главната ни цел в момента е доизграждането на нашата логистична база. Ние не работим с дистрибутори, а с наши структури във всеки един от големите градове. Имаме звено, което всяка седмица обикаля всички тези обекти, за да се контролира дейността. Започваме да създаваме нови складове. Като каже човек склад, за какво се сеща - за едно хале с неизмазани стени, някаква масичка, кашони и палети и т.н. Има стоки, които могат да се продават по този начин. Ние обаче започваме да осъществяваме една нова концепция. Нашите складове също ще бъдат бутици - с шоурумове, със зали за обучение. В комплекса, който се изгражда в момента до гара Филипово в Пловдив, създаваме такъв център. В него продавачи ще могат да напазаруват продукти за своя магазин. Ще бъде открит до 2-3 седмици. Следващият ще бъде в "Бизнес парк Варна", след това ще направим такъв бутиков склад в Бургас, в София, Благоевград. Търсим удобни бизнес центрове - професионално изградени и управлявани, с удобства за клиентите.
Като цяло оставаме на добри пазарни позиции, защото спазваме няколко правила: никога да не икономисваме от качеството заради печалбата, никога да не лъжем потребителя, никога да не спираме да създаваме нови неща.