Играчите на транспортния пазар трябва да спазват правилата

"Еггед Бг", дъщерно дружество на израелската компания "Еггед", стана партньор на община Русе във фирма за градски транспорт. Интересът на инвеститора към обществения превоз на пътници беше регистриран преди близо две години. Междувременно общинското предприятие за градски транспорт беше изпаднало в несъстоятелност, а голяма част от автобусите му, както и двете автогари - обявени за продан от Агенцията за държавни вземания. В Русе беше сформирано ново дружество, също собственост на кметството, което стопанисваше до момента тролейбусния парк. "Еггед Русе" функционира реално от 1 ноември. В него "Еггед Бг" има 65%, а общината - 35%. Първият етап от инвестиционната програма на компанията предвижда подмяна на 80% от тролейбусния парк в града до края на 2009 г. Стойността на инвестицията е 2 млн. евро. Тодор Николов е изпълнителен директор на "Еггед Бг".
Г-н Николов, как, действайки вече на територията на Русе, оценявате стъпката към инвестицията в местния градски транспорт?
- Първо да кажа, че това е част от фирмената стратегия и политика за разширяване на бизнеса. Наясно сме, че е едно голямо предизвикателство, както и че в хода на преговорите общината постави много сериозни изисквания, тоест вдигна летвата много високо. Наясно сме с какво сме се нагърбили и наистина имаме амбицията не с магическа пръчка, но в рамките на няколко месеца до година максимум русенци истински да усетят промяна в нивото на обслужване, в качеството на услугата. Това, което повтарям непрекъснато, е да покажем, че транспортът може да бъде наистина сигурен, надежден и точен.
С какви средства ще реализирате това?
- Средствата могат да бъдат и ще бъдат различни. Първата стъпка е обновяването на около 80% от парка с реновирани тролеи в рамките на година и половина. Второто нещо е бързата поява на фирмения сайт на "Еггед Русе". Имаме амбиция да го направим работещ, тоест хората, които имат достъп, интересуват се и искат да разберат, ще намират всякаква информация там. За първи път ще има хубава и лесно достъпна обратна връзка за услугата, за клиента. Графиците са неминуемо нещо, което и ръководството на "Еггед Русе" стриктно следи и прави всички усилия, за да бъдат спазвани. Тук искам да отворя скоба и се надявам, че наистина сътрудничеството с общината ще продължи, защото, за да направим точен транспорта, усилията, които ние полагаме, са едната страна на монетата, но усилията, които трябва да направи общината, са другата. Става въпрос за осигуряване на определени участъци в града с нови ленти за тролеи и за градски транспорт изобщо. Те са част от средствата, които ще направят услугата точна. За комфорта - това ще бъде гарантирано от самите превозни средства. Нашият персонал разбира промяната, също иска да върви към добро, хората са много ентусиазирани, от което съм много щастлив. Като за първа промяна подходът беше правилно подбран и смятам, че това също ще донесе бързо резултати за самата услуга.
Какви са новите тролейбуси, които до момента са внедрени в градския транспорт на Русе и какво планирате да въведете в експлоатация в близко бъдеще?
- По програмата засега са доставени седем тролейбуса "Неоплан", които наистина са уникални като техническо съоръжение. Те имат система, която позволява самостоятелно придвижване при критични и аварийни ситуации, включително и това, което журналисти наблюдаваха в Русе и което е почти невъзможно да се види в България - тролей да изпревари тролей. Предимството на тези машини е, че са с т.нар. климатроници, имат две устройства в салона, които не се управляват от водача, а са автоматични и следят температурата в самия салон. В момента има доставени и две "Шкоди", които станаха инцидентна доставка поради забавяне на договора с "Неоплан"-ите. Те са много добри машини и хората, които ги управляват, са много доволни от това - две дами, които свикнаха с тях и работят като с нещо лично. В аванс ще кажа, че първите два "Мерцедес"-а, които са хибрид между тролей и автобус са тук, но те ще бъдат пуснати на по-късен етап. Един от тях бе "завъртян" из града за няколко курса пробно и това веднага генерира шум.
Разговорите, които имахме в Швейцария за доуточняване на бъдещите доставки, бяха много конструктивни и ще продължим в посока да търсим възможности за разширяване на парка с "Неоплан", но голямата доставка на машини, която предстои, са на производителя "Енаве" и в сътрудничество с "Хес" - около 32 от тролеите ще бъдат такива. Очакваме тяхната доставка да стартира януари.
При обявяване на намеренията на фирмата съобщихте, че ще участвате в конкурсите, които обявява общината за градските линии. Какво планирате, при положение че "Еггед" има традиции както в градския, така и в междуградския автобусен транспорт?
- Ще започна с вътрешноградските превози, те са приоритетът, защото няма как с магическа пръчка да развием дейността навсякъде. Имаме амбиции да участваме на конкурсите за градски транспорт, нека първо да видим условията. Това, което е в публичното пространство като решения на общинския съвет, го знаем. Подготвяме се в няколко варианта за участие. Да, разбира се, на по-късен етап, след като всичко се стабилизира и канализира, фирмата има интерес и ще проведе съответните разговори и действия в посока на междуселищен и изобщо на развитие на транспорта. Засега фокусът е върху сътрудничество с общини и градски транспорт.
Как намирате конкурентната среда в градския транспорт на Русе?
- Това е един много дискусионен и много болен въпрос и за самите служители в "Еггед Русе". В града има и в момента се наблюдава т.нар. нелоялна конкуренция между превозвачите, няма смисъл да не си кажем това в прав текст, тъй като и договорът с общината е публично достояние в интернет страницата, там ясно е записано, че и ние, и те ще работим в посока подобряване на тази конкурентна среда. Трябва да има контрол, трябва играчите на този пазар да играят по правилата, които вече са създадени, и смятам, че специализираното звено от контрольори, което ще бъде създадено с целеви помощи от "Еггед", както е записано в споразумението, ще заработи от началото на следващата година, и то в тази посока. Никой няма интерес от подобна практика и ние като европейска държава трябва да вървим в посока да работим по правилата, каквито и да са те.
Ще участвате ли в бъдещия конкурс за концесиониране на контактната мрежа за тролейбусния транспорт и как виждате бъдещето си в тази посока?
- Не само ще участваме, но смятаме, че ще сме основният играч в тази посока. Амбицията на фирмата е да спечели този конкурс. Каквото зависи от нас, ще бъде направено.
Имате ли предварителни разговори с общината за това, информация за това кога ще бъде обявена процедурата?
- Нямаме такива разговори в конкретика, не сме искали такава информация. Със самото решение от септември общинският съвет натовари кмета да стартира процедурата, предполагам, че това е в ход, смятам, че на този етап не е и необходимо да се намесваме в чисто административни въпроси на общинската управа.
Какви са плановете на "Еггед" на територията на страната?
- Плановете на "Еггед" на територията на България са свързани определено с разширяване на бизнеса, което е ясно за всички. Засега сме се фокусирали върху няколко по-големи общини, в които ще започнем разговори. В част от тях има предварително проведени такива, има дадени писма за намерение от наша страна, желание да представим фирмата, както и проектът в Русе, за да можем да започнем конструктивни разговори. Това мога да кажа в аванс, позволете ми на този етап да не конкретизирам. Съвсем скоро, до седмица - две, поне един от следващите българските градове ще стане ясен в публичното пространство като първи разговори и първа стъпка в посока добро публично-частно партньорство.
Споделяли ли са собствениците на "Еггед" впечатленията си за това доколко адекватно и бързо реагират институциите в България с оглед защита интересите и на инвеститорите?
- "Еггед" има невероятен опит в сътрудничество с общински администрации. Този опит е в хода на всичките тези 75 години, през които съществува компанията. Като цяло те видяха желанието и конструктивизма на общинска администрация в тази посока. Няма да скрия, а и всички знаем, че имаше забавяне на проекта. То по-скоро дойде от това, че преди около година финализирането на сделката съвпадна с местните избори и подновяването на общинския съвет. Това вече само по себе си промени ситуацията и голяма част от нещата трябваше да започнат отначало. Заедно обаче извървяхме пътя, и то успешно.