Йоже Робезник: Малките доставчици на интернет ще изчезнат

Йоже Робезник: Малките доставчици на интернет ще изчезнат

Йоже Робезник: Малките доставчици на интернет ще изчезнат
P&S East Growth Luxembourg e частен словенски инвестиционен фонд със седалище Люксембург, създаден през 2006 г. В портфолиото му се включват 5 компании в България, Румъния и Украйна. През 2008 г. фондът купи няколко софийски интернет LAN доставчици, по-големите от които - KИТ (Bol.bg) и "Пауърнет", и ги обедини в PowerNet Telecommunications. Г-н Йоже Робезник е инвестиционен директор на фонда, собственост на P&S Capital. Той има две основни направления - консултантски услуги в областта на стратегическите обединявания и инвестиции и частен инвестиционен фонд.
Как избрахте България, Украйна и Румъния за инвестиции?
- Основно предимство на България и Румъния е членството им в Европейския съюз. Що се отнася до Украйна, големината на пазара им е ключова причина за инвестициите ни там. От Балканския регион по-интересни за нас са България и Румъния, защото държавите от бивша Югославия - Хърватия, Босна и Херцеговина, Македония и Сърбия, са с пренаселени пазари.
Конкретно в България притежаваме Bol.bg и PowerNet с общо име PowerNet Telecommunications, а също и телекомуникационното съоръжение (data centre collocation) Telepoint. В Румъния притежаваме фармацевтична верига. Освен това имаме инвестиция и в телекомуникациите - малък интернет доставчик с 5000 абонати. Но той не може да се сравянва в PowerNet. Първоначалната идея беше да слеем двата интернет доставчика - румънския и българския, но румънската ни инвестиция не отчита достатъчно бърз растеж.
В Украйна положението е малко по-различно. Там не направихме никакви инвестиции в телекомуникационния сектор, а притежаваме единствено маркетинг и PR агенция.
Така че парите, с които разполагаме, са почти напълно инвестирани. Всъщност планираме да съберем допълнителен ресурс в размер на 100 млн. евро, за да продължим да развиваме съществуващите си проекти. А както знаете, в наши дни е трудно да осигуриш финансиране.
На какво се дължи интересът ви към телекомуникационния сектор?
- Основната причина е, че имаме опит в областта на телекомуникациите. Ние сме основен консултант на словенския национален телеком (б.а., Telekom Slovenija) и сме участвали в придобиванията му в Сърбия, Македония, Албания и Хърватия.
Каква е разликата между българския и румънския телекомуникационен сектор?
- В Румъния имаше балон в този бранш. Почти бяхме финализирали няколко сделки и се отказахме от тях. Мисля, че това беше добро решение, защото в момента цените на малките компании в телекомуникационния сектор в Румъния вървят надолу. По-големите играчи започнаха масово изкупуване на малки LAN мрежи и купиха почти всички такива с над 3000 клиенти. Това естествено доведе до по-високи цени. Една компания на румънския пазар изкупуваше малки мрежи и вместо да ги консолидира и да инвестира в инфраструктурата им, продължаваше с новите сделки с единствената цел да продаде цялата тази структура в рамките на 1-2 години. Според мен в момента тази компания има сериозни неприятности.
В България, от друга страна, има много повече място за развитие на компаниите. В момента тече окрупняването на сектора.
Планирате ли да купите някои от съществуващите малки интернет доставчици?
- Не мога да ви кажа дали ще извършим подобни сделки, или ще разчитаме единствено на естествения растеж на PowerNet. Най-вероятно и двете, ако имаме добри условия за сделки. Досега сме инвестирали 7.5 млн. евро.
Доколкото знам, имате намерение да превърнете PowerNet в национален телекомуникационен доставчик.
- Със сигурност планираме да запазим компанията през следващите 5 до 7 години или дори повече и да я развием до национален оператор. Логиката на пазара е проста. Колкото повече купувачи имате, толкова по-добри са възможностите за преговори при евентуална сделка. В момента на пазара няма финансови инвеститори и просто няма смисъл да продадем PowerNet в краткосрочно бъдеще. Освен това вярваме, че компанията притежава потенциал за растеж и можем да я превърнем в сериозен национален играч.
Какво ви дава увереност във възможностите за развитие на PowerNet?
- Най-важното е, че пазарът е неконсолидиран. Съществуват много малки компании. Ако сравнявам със Словения, там никога не е имало подобна ситуация в телекомуникационния бранш. Интернет услугите в Словения са значително по-скъпи, естествено и БВП на човек от населението е по-висок. Основната причина за по-високите цени са малкото компании доставчици - 3-4, като два са по-сериозните интернет оператори. А тук има много такива. Ролята ни е да свършим "мръсната работа", да развием компанията за някой голям инвеститор. В момента сме развили мрежата си в цяла София, поне като покритие, и имаме над 30 000 абонати, но освен София остава въпросът за останалата част от страната.
Ще инвестирате и извън София, така ли?
- Със сигурност, това е и причината да търсим допълнително финансиране за фонда, искаме да развием съществуващата мрежа. Голяма част от тези 100 млн. евро, които се опитваме да наберем, ще бъдат инвестирани в България през следващите 2-3 години. През 2009 г. със сигурност ще вложим 1.5 млн. евро в инфраструктура и нови придобивания.
Ще предложите ли допълнителни услуги на абонатите си - IPTV (телевизия през интернет) или VoIP ( б.а., телефония чрез интернет предаване)?
- Тенденцията е еднопосочна със сигурност и е към конвергенция на услугите. Всички се стремят да предложат максимално портфолио от подобни услуги. Когато предложим IPTv на клиентите си обаче, ще се стремим да е с най-доброто възможно качество, за което трябва да се развие още съществуващата мрежа. (б.а., Димитър Хинков, изпълнителен директор на PowerNet, заяви, че плановете са до средата на 2009 г. компанията да започне да предлага услугата IPTv).
Когато имате 100 000 клиенти, да речем, влагате значителна сума за разработване и поддържане на марката си, така че защо да не се възползваме в бъдеще от бранда PowerNet. Вероятно ще опитаме да създадем виртуален мобилен оператор, като сключим споразумение с някой от съществуващите мобилни телекоми и брандираме услугата с нашето име.
Какви промени предвиждате в сектора в България?
- Консолидация. Малките доставчици ще изчезнат напълно в даден момент. В дългосрочен план няма да успеят да се развиват и конкурират с по-големите доставчици.