Александър Рикар: Опитваме се да засечем контрабандата още преди да се е развила

"Айриш дистилърс" е част от холдинга "Перно Рикар". Компанията се занимава предимно с производството на ирландско уиски. По-известни марки на дружеството са "Джеймисън", "Пади" и "Паурс". Александър Рикар посети България, за да се запознае с работата на "Перно Рикар" тук и постигнатите резултати от компанията през последните години. С него разговаряме за основните тенденции и проблеми на алкохолния пазар.
Г-н Рикар, световна тенденция е потребителите да предпочитат бира и вино вместо високоалкохолни напитки. Как това се отразява на "Айриш дистилърс" и отчитате ли спад на производството си?
- Когато говорим за спад, важно е за коя страна става въпрос. Глобално погледнато, сегментът на спиртните напитки има растеж за 2008 г. Общо мога да кажа, че именно уискито е видът алкохол, който се продава много добре. Категорията, в която работим - производството на ирландско уиски, засега отбелязва ръст от 10.2%. Напитки, които също показват положителен тренд през годината, са текилата, чието потребление се е увеличило с 8.1 на сто в световен мащаб, и водката - с ръст от около 5%. Така например най-силната ни марка - "Джеймисън", е увеличила потреблението си с 15 на сто за 2008 г. Със сигурност не може да се говори за подобен растеж при консумацията на вино и бира.
Какви трудности срещате при налагането на марките си в Източна Европа?
- Това, което може да ни попречи на пазарите в Източна Европа, е непознаването на марките ни и затова тук трябва да инвестираме много в маркетинг и реклама. Така може да бъдем сигурни, че хората ще ни разпознават и ще възприемат марките ни като нещо естествено. В зависимост от различните страни използваме различни кампании и стратегии. Определящи в случая са жизненият цикъл на продуктите ни, обемът на пазара и неговата зрялост. Например САЩ в момента преминават през изключително труден период, но финансовите ни показатели там са все още впечатляващи. В Западна Европа брандът не расте толкова бързо, но това е нормално, защото там пазарът е по-зрял. Компанията управлява свои собствени канали за дистрибуция и контролираме процеса на цялата верига - от производството до консумацията. Азия не е в краткосрочните ни планове, но планираме разработването на този пазар в бъдеще.
Какво знаете за българския пазар на алкохолни напитки?
- Тук много силен е т.нар. местен алкохолен пазар, чиито играчи в повечето случаи продават продуктите си в ниския ценови сегмент. Паралелно с това в страната се развива и ще се развива пазарът на вносен алкохол, към който ние се стремим. Характерно за него е, че е представян преди всичко от премиум марки водка, уиски, джин и ликьори, каквито предлагаме и ние. Много сме доволни от работата на екипа ни тук, който през последните години се справя отлично с налагането на брандовете ни. За мен е важно да опозная по-добре българския консуматор и страната, за да съм наясно в каква среда оперира фирмата и по какъв начин може да се развива за в бъдеще. Засега налагаме марките си изключително успешно и се надявам това да продължи.
"Айриш дистилърс" дистрибутира новозеландски и австралийски вина. Опитвали ли сте българските и съществува ли възможност да ги включите в портфолиото си?
- На този въпрос може да отговори само висшият мениджмънт на "Перно Рикар". Аз лично съм опитвал веднъж българско вино при едно мое посещение в Белград и останах очарован. То наистина е добро.
Кои са най-големите ви конкуренти в региона и каква политика водите спрямо тях?
- Наистина се състезаваме, като се опитваме да се фокусираме преди всичко в международния премиум сегмент. Смятаме, че основната ни марка "Джеймисън" отговаря на тези условия и има потенциал за растеж. Основните ни конкуренти са другите западни уискита, като "Тюламор дю" например, но смея да твърдя, че "Джеймисън" е най-популярното ирландско уиски в света. Основното ни предимство пред конкурентите ни е, че имаме балансирана географска политика. На практика покриваме целия пазар, основно Европа, Америка и Африка и малко от азиатския, и така успяваме да изпреварим останалите компании.
Доколко компанията е засегната от производството на фалшив алкохол и контрабандния внос?
- Най-общо контрабандата е болест за всяка марка, не само алкохолна, но дори и модна. Най-лошото е, че консуматорът остава излъган, че купува нещо истинско и оригинално, а в действителност това е просто менте. По наши наблюдения, злоупотребите с марки се случват доста често. Колкото по-успешен е един бранд, толкова по вероятно е да се злоупотреби с него. Стремим се да избегнем това чрез засилване на контрола в каналите ни за дистрибуция. Това става чрез провеждане на сериозен мониторинг, като се опитваме да хванем контрабандата още преди да се е развила, и да я спрем. Тя е опасна за пазарите, защото подрива доверието на потребителите и разрушава конкуренцията. Проверките ни са показали, че "Джеймисън" не се фалшифицира често, нито пък незаконно се търгува с него.
По какъв начин финансовата криза се отразява на компанията ви?
- Това е въпрос, който не бих могъл да коментирам. Това могат да направят само висшите мениджъри на "Перно Рикар". Единственото, което мога да кажа, е, че светът преминава през рецесия и за бизнесът периодът не е никак лек.
Какви са очакванията ви за 2009 г.?
- Нямам кристално кълбо, с което да предричам какво ще стане на пазара. Конкретно "Айриш дистилърс" ще се фокусира в налагане на основната ни марка. Искаме "Джеймисън" да стане толкова популярен по света, колкото е в Ирландия. Нашият пазар номер 1 е САЩ, следван от Ирландия и Южна Африка. Важни възможности за растеж предоставят и Франция, Обединеното кралство и Русия. Изключително добре развиващ се пазар е Източна Европа. Тук имаме постоянен растеж от около 18-20 години. Миналата година - 2008, отпразнувахме 20-ата годишнина на "Айриш дистилърс" с "Перно Рикар". Преди 20 години години сме продавали малко по-малко от половин милион 9-литрови кашона, конкретно казано, това са 466 000. Финансовият отчет за миналата година на "Перно Рикар", приключваща през юни 2008, показва, че сме продали приблизително 2.6 млн. 9-литрови кашона.
Компанията "Перно Рикар" е изградена на принципа на децентрализацията, какво обединява отделните компании в холдинга и какво ги разделя?
- "Перно Рикар" има уникална корпоративна култура, което според мен е голям актив. Това, което ни обединява, са общите ценности - отговорност, почтеност, предприемачество. Ние ясно ги споделяме сред всички членове на групата. Моето правило като изпълнителен директор на "Айриш дистилърс" е да формулирам стратегията за най-добрата ни марка, на чиято база заедно да определим целите на световно ниво.