Ивайло Иванов: В търговските центрове не всеки успява

Ивайло Иванов: В търговските центрове не всеки успява

Ивайло Иванов: В търговските центрове не всеки успява
Над 50 търговски обекта в "Мол Варна", в който има 140 магазина, останаха затворени на 9 февруари. Протестът на наемателите им, представен като стачка на служителите в магазините, беше мотивиран с искания "за по-активна рекламна политика на ръководството на мола и привличане на повече клиенти". Няколко дни по-късно в специално писмо до медиите новосъздадената Българска ритейл асоциация предупреди, че има реална опасност проблемът да се повтори и в други големи търговски центрове в страната. По този повод разговаряхме с Ивайло Иванов, мениджър на "Мол Варна".
Протестите на търговци наематели в "Мол Варна" от началото на февруари последваха с известно закъснение тези в "Пфое мол" - другият голям търговски център в града. Можем ли да говорим за тенденция и от какво е продиктувана тя според вас?
- Искам първо да отбележа, че всеки търговски център е уникален по себе си обект и за успешното му функциониране решаващо значение имат фактори като локация, микс на наемателите, възможността за паркиране и т.н. Едва ли в настоящия момент могат да се правят генерални изводи и да се говори за тенденции. В случая можем да говорим по-скоро за временна ситуация. Ние полагаме усилия да съдействаме активно на нашите наематели, като вече преструктурирахме рекламната си стратегия и увеличихме значително маркетинговия бюджет за 2009 г.
Споделяте ли мнението на Българската ритейл асоциация, че проблемът с ниски обороти и високи наеми може да се разпространи и в други молове в страната и да доведе до фалита на големи търговски вериги?
- За нас създаването на асоциацията е ясен знак, че ритейл секторът в България навлиза в нов, по-зрял етап в своето развитие. Разчитаме много тя да помага активно на своите членове чрез различни видове обучения и семинари, особено в насока увеличаване на продажбите. Не бих искал да се изказвам по отношение на другите големи търговски центрове в страната. Несериозно е твърдението пазарният успех да се свежда само до наемните нива. Успехът зависи преди всичко от познаване спецификата на бизнеса, от способността да се създават жизнеспособни стратегии за налагане на пазара, от дългосрочни мерки за привличане и задържане на лоялни клиенти. Това са отговорности на всяка отделна компания.
Къде според вас е причината за протестите на наемателите в "Мол Варна"?
- Причината може да се поражда от различни фактори. Безспорно въздействие оказва широко коментираният психологически ефект от световната финансова криза. Към това могат да се прибавят очакванията за високи продажби, а оттам и печалби, които трудно могат да бъдат постигнати броени месеци след откриването на "Мол Варна". Световната практика показва, че за налагането и утвърждаването на един търговски център са необходими минимум 12-14 месеца.
Не беше ли заложена бомба със закъснител още при сключването на договори с толкова много на брой дребни търговци, които не могат да постигнат по-високи обороти поради необходимостта да поддържат високи цени?
- Ние не разграничаваме търговците на малки и големи. За нас е важно те да са успешни в един силно конкурентен пазар. Да не забравяме и най-важното - че клиентът е този, който решава кой магазин да посети и каква сума пари да остави там.
Все по-осезателният ефект от световната финансова и икономическа криза не създава ли условия за преразглеждане на условията по договорите на наемателите?
- Трябва да отбележим, че концепцията на търговските центрове е нова за България. Това е следващото по-високо ниво на организация на търговските процеси. Търговците, които са избрали да бъдат част от тази концепция, трябва да се приспособят към нейната специфика. Дългосрочните договори за наем са подписани с изричното съгласие и на двете страни, като се предполага, че са преценени внимателно всички аспекти от подобно дългосрочно сътрудничество. Успешният бизнес модел се крепи на множество фактори, като нивата на наема са само една брънка от тях.
Как ще се развият отношенията ви с търговците, които, както стана известно, са прибегнали до изнасяне на стоката и оборудването на магазините си през нощта, за не бъдат спрени?
- Информацията за търговци, които изнасят стоката си през нощта, беше леко преекспонирана. Ние следим внимателно всички процеси в търговския център и това не може да стане без наше знание. Както вече споделих, търговците трябва да бъдат максимално гъвкави и пазарно ориентирани, за да успеят да спечелят лоялни клиенти в един търговски център. Не всеки успява. Погледнете централните търговски улици - нима там магазините не сменят своите наематели.
Някои от проектите за строителство на молове във Варна бяха замразени, а други преработени с оглед новите условия за бизнес в състояние на криза. Вие имате ли кризисен бизнес план и какво предвижда той?
- Проектът "Мол Варна" е успешен и доказателство за това са хилядите клиенти, които го посещават всеки ден. Не е тайна, че той е най-посещаваното обществено място във Варна и че има най-наситения със събития маркетинг календар сред търговските центрове в България. Инвестирали сме милиони в множество технологични решения, за да могат посетителите да се чувстват комфортно по всяко време на годината. Разширението на паркинга, което направихме, ясно показва, че дори в условия на негативно развитие на икономиката интересът към центъра не намалява.