Цветан Лъжански: Летният сезон ще е решаващ за продажбите в сектора

Цветан Лъжански: Летният сезон ще е решаващ за продажбите в сектора

Цветан Лъжански:  Летният сезон ще е решаващ за продажбите в сектора
Бутилиращата компания "Девин", която е един от лидерите в сектора с 30% пазарен дял, ще насочи усилията си през тази година към увеличаване на рентабилността си и засилване на контрола върху събиране на вземанията и управлението на паричния поток. Това обявиха наскоро на годишната пресконференция от ръководството на дружеството. Свиване на инвестициите, разширяване на асортимента от продукти и затвърждаване на румънския пазар са другите приоритети на мениджмънта. За настоящата година "Девин" предвижда 3.5 пъти ръст на печалбата до 2.87 млн. лв. и 18 на сто увеличение на оборота до над 81 млн. лв. Печалбата за 2008 г. пък ще бъде заделена като буфер срещу неочаквани препятствия, причинени от кризата.
В условията на криза компаниите от сектора на потребителските стоки се считат за по-атрактивни, тъй като не са толкова податливи на циклите в икономиката. Оправдават ли годишните финансовите резултати на "Девин" тази нагласа?
- Бизнесът ни определено не е цикличен. За момента поне нямаме спад на продажбите. До края на миналата година се справяме много добре. В момента говорим за криза, не за цикъл. Дали тази криза ще продължи и потребителското търсене ще намалее, не може да се каже.
Какво ще се случи със сектора, ако българската икономика изпадне бързо в рецесия?
- Продажбите ни през януари вървят по план. При нас като че ли кризата се отразява по-бавно. Индустриалните компании отбелязаха голям спад още през есента на миналата година. Поне засега при нас не се наблюдават такива тенденции. Хората ще продължат да пият вода независимо от кризата. Това не е нещо, което, ако искаш пиеш, ако искаш не. На второ място състоянието на водопроводната мрежа не е в добро състояние и опцията "Аз няма да купувам бутилирана вода, ще пия от чешмата" не съществува. Трето, цената на водата е с относително малък дял от разходния портфейл на домакинствата. Една 11 литрова туба вода, струваща 2.60 лв., стига на едно тричленно семейство за седмица. Това прави 10 лв. за месец - толкова незначителен разход, че това е последното нещо, което би отпаднало от потребителската кошница. Това е една теоретична постановка, но тя ни кара да си мислим, че нашият модел ще бъде по-устойчив. На Запад има спад на потреблението на води, но цените там са по-високи. Десет и единайсетлитрови туби на пазара там няма и литър бутилка е 1-2 евро, което прави картинката съвсем друга.
Бюджетът на компанията за 2009 г. кой сценарий отразява - оптимистичен, песимистичен...?
- Бих го нарекъл относително разумен. Той отразява постановката, че ако има спад на пазара на води сумарно, той няма да засегне компанията и ще продължим да нарастваме минимално. Очакваният минимален растеж при този сценарий се базира на перспективите да заемем допълнителен пазарен дял. Правя и уговорката, че ако изключително важният за нас летен туристически сезон пропадне, т.е., ако в България няма по някаква причина туристи през лятото, това ще има сериозно отражение върху нас.
Има ли забавяне в плащанията към вас от ваши клиенти?
- Затегнахме контрола върху събирането на вземанията още през септември и продължаваме в това отношение в затегнат режим. Тук-таме се чува, че някой от дистрибуторите е позакъсал. Предимството ни е, че имаме автоматизирана система и ако някой не си плати, просто не получава стока. Трудно можем да допуснем голямо просрочие.
Има ли риск секторът, в който оперирате, да изпадне в неплатежоспособност?
- Риск винаги има. Структурирали сме си финансите така, че да го минимизираме.
Какво означава, че нормализираната ви печалба е с 1.2 млн. лв. по-висока? Кога точно ще бъдат компенсирани пропуснатите ползи по линия на доставчик на оборудване?
- Имаме подписан договор с въпросния доставчик и при следваща покупка на машина няма да платим примерно 1 млн. евро, а 400 хил. евро. Международните счетоводни стандарти (IFRS) не признават тази компенсация, която обикновено се записва като извънреден приход. Според IFRS се намалява стойността на закупеното оборудване, което от наша гледна точка не е логично. В нашия договор за компенсация пише, че с оглед на причинените загуби това се поема от доставчика. Приходите по тази линия ще дойдат в следващите месец-два.
Обявихте се за задържане на печалбата за 2008 г. като буфер срещу кризата. Това ли ще е предложението ви към акционерите на предстоящото годишно общо събрание?
- До събранието има още няколко месеца. Дотогава животът може да е различен - по-добър или по-лош. За момента е рано да кажем какво е нашето предложение. Стараем се да генерираме буфер срещу евентуална криза. През май или юни ситуацията може да се окаже, че водата се продава като за световно. Вероятността за този сценарий обаче едва ли е повече от 5%. В нормалната ситуация бихме натрупали един кеш, с който да погасим задължения или пък да използваме за някое придобиване. Ще видим.
Какви ще са целите за 2009 г. по отношение на асортимента?
- Ще се фокусираме върху напитките "Девин фреш", като ще добавим нови вкусове. Ще наложим портфейла от сокове "Гранини", където продуктовото портфолио е широко - има 100% натурални сокове, нектари и плодови напитки.
Възможно ли е да има още емитенти на облигации, които да изпитат затруднения при изплащането на задълженията си по дълговите книжа?
- Определено рискът за всички видове финансирания е значително повишен. Това не трябва да предизвиква паника. Просто мениджърите трябва да направят всичко възможно да си стабилизират бизнесите - да намаляват разходите и ако е възможно да увеличат приходите си. Няма да съм аз човекът, който да коментира недвижимите имоти и кой ги е финансирал. Според мен там текат доста разговори в това отношение.
Ще успее ли "Роял патейтос" да преодолее финансовите си трудности?
- Аз излязох от това дружество. Така че това може да разберете от тях.
Какви са очакванията ви за дяловите инвестиции в Централна и Източна Европа през тази година?
- Фондовете ще са много предпазливи и ще се опитат да купуват печеливши компании на изгодни цени. Ако преди един такъв фонд трудно можеше да влезе в някоя компания лидер поради висока оценка, сега това не е така. Финансовите инвеститори едва ли ще разглеждат дружества, които са в процес на преструктурирания или които не са лидери в своята област, ако нямат някакво силно конкурентно предимство. По-скоро кризата е шанс за фондовете да сключат интересни сделки, които в противен случай трябва да заплатят на цена над тяхното желание.
Ще убие ли предприемаческия дух в България кризата? Ще помогнат ли мерки като намаляването на минималния капитал от 5 хил. лв. на 100 лева?
- Това, което ще се промени според мен, е нагласата на предприемачите и инвеститорите. До момента те бяха доста опортюнистично настроени. Вървят недвижимите имоти и всички сме в този сектор. Последната мода са инвестициите в слънчеви колектори. Това отношение ще се промени. Когато има рецесия и масови уволнения в Щатите, броят на новорегистрираните компании рязко нараства. Има много хора, които седят на работа, на която не се чувстват щастливи. Вземат добра заплата и това ги кара да продължават да седят. В един момент тези хора остават без работа и те си впрягат потенциала и енергията, за да създадат нещо. Т.е. предприемачеството се стимулира. Според мен, който е решил да прави бизнес, ще намери 5 хил. лв. Това не е колосална сума пари. Усилията трябва да са в посока намаляване на бюрократичните пречки. Намаляването на броя на лицензите ще е много по-ефективна мярка от това да се намали изискуемият начален капитал.