Светла Несторова: Кризата ще оздрави отношението към парите

Светла Несторова: Кризата ще оздрави отношението към парите

Светла Несторова: Кризата ще оздрави отношението към парите
Светла Несторова е изпълнителен директор на една от първите съвременни животозастрахователни компании у нас - "Булстрад Живот", която е част от "Виена иншурънс груп". През последната година спестяванията на много хора, вложени в рискови инструменти, намалиха силно своята стойност и това изведе на преден план по-консервативните вложения, каквито са полиците "Живот". С г-жа Несторова разговаряме за инвестициите по време на кризата, очакваното развитие на пазара и възможностите на животозастрахователните продукти.
Г-жо Несторова, какви са очакванията ви за развитието на животозастрахователния пазар през тази и през следващите години?
- Мисля, че животозастрахователният пазар ще продължи да расте противно на всеобщите очаквания за негативно развитие. Може би през тази и следващите години ръстът няма да запази досегашните темпове, за които 20% повишение на година беше едва ли не скромно постижение, но вярвам, че ръст ще продължи да се наблюдава, макар и по-умерен. Причините за това са няколко. Животозастраховането в България не е класически пазар, който да е доминиран от търсенето, какъвто у нас е например автомобилното застраховане. Животозастрахователният сегмент никога не е бил пазар на търсенето, което е характерно не само за България, но и за много от развитите държави по света. Той винаги е бил доминиран от предлагането и от активната продажба. И това е една от причините да можем все още да говорим за ръст независимо от кризата.
Втората причина е много ниското проникване сред хората. Това означава, че в животозастраховането все още има потенциал много хора да бъдат достигнати и спечелени като клиенти. И третата причина е свързана с кризата. Това е период в развитието на финансовия свят, в който приоритетите се преподреждат и на преден план естествено е да излезе животозастраховането. Тук говоря за традиционното животозастраховане, а не за инвестиционните му форми от последните години на европейските пазари. Инвестиционното животозастраховане ще страда и това е неизбежно в условията, в които се намираме.
Как се усеща вече влиянието на финансовата криза върху пазара?
- Разбира се, че се усеща. От една страна, това е свързано с факта, че ние все пак сме компания, която управлява активи. Голяма част от бизнеса ни е свързан не толкова с риск, колкото с дългосрочно управление на спестяванията на клиентите. А да управляваш активи в една ситуация, в която е сериозно предизвикателство да ги инвестираш със съответната степен на сигурност и гаранция, никак не е лесна работа. Преди година и половина не беше проблем да реализираш и добри сделки на европейските финансови пазари, не само у нас. Сега за съжаление сме силно ограничени в подобни ходове, но от друга страна, това ни радва донякъде, защото ни връща към основната роля за един животозастраховател - да бъде консервативен във вложенията си. Мисля, че това се отнася не само за нашето дружество, а и до бизнеса като цяло. Друга сфера, в която започва да се усеща влиянието на икономическите трудности, е в областта на корпоративния бизнес - в условията на криза се забелязва тенденция българските работодатели да ограничават вложенията, свързани със социалната политика към служителите. А в тази област попадат точно застраховките "Живот" за разлика от останалите застрахователни продукти. Ако трябва да бъда конкретна - когато един производител трябва да избира, първо би преразгледал условията по застраховката на персонала си и едва след това на собствеността си, защото проблемът с изгарянето на един склад или производствена мощност може да се окаже фатален за бизнеса в дадения момент, докато проблемите със задържането и мотивирането на работниците и служителите стоят по друг начин в условията на съкращения и нарастваща несигурност. Ето защо ние се опитваме да бъдем по-гъвкави и да се преориентираме, като предлагаме на работодателите по-скоро защита от рискове, отколкото цялостни социални решения - просто това изглежда по-смислено за тях в дадения момент.
Как вървят продажбите на застраховки на дребно?
- Продажбите на полици на физически лица не са спаднали и не очаквам да спаднат. Но хората изпитват затруднения с паричните ресурси в семейството и в резултат ние започваме да усещаме промяна при събирането на премиите. Защото, когато в едно семейство има притеснения за парите, първо се забавят или спират доброволните плащания, каквито са тези по полиците "Живот". Друг е въпросът дали това е разумно, защото в трудни моменти те са се доказали като един от най-важните елементи на защита в семейството. Но е факт, че имаме макар и малък ръст на просрочените вземания от клиенти и малко по-голям брой откупи напоследък. Радостното е, че сме подготвени да предложим алтернатива на такива клиенти - заем по полица например е чудесна възможност за клиентите с краткосрочни затруднения и често пъти заявлението за откуп се превръща в нещо друго след консултацията с нас - било в промяна на условията, било в заем.
Много животозастраховки бяха сключвани заедно с вземането на кредити, сега с намаляването на кредитния ръст това ще намали ли и премиите в животозастраховането?
- Да, за компаниите, на които това е основният бизнес, ще окаже много сериозен ефект. Но това са по-скоро няколко дружества, а повечето имат добре диверсифициран портфейл. Специално за нас - "Булстрад Живот" и нашата група, не мисля, че спадът на кредитирането ще окаже влияние върху резултатите.
Как ще се промени нагласата на хората към финансовите продукти след кризата?
- Положително. Затрудненията ще се отразят на всички, но освен това ще се отразят положително и на начина, по който хората гледат на финансовите продукти. В България нещата се бяха изкривили - преди година и половина - две не беше проблем да направиш между 40 и 80% доходност на всеки инвестиран лев само ако се запознаеш как се прави. Това обаче корумпира разбирането на хората за доходност, ликвидност и гаранция, което не е естествено. Кризата ще нормализира начина, по който хората гледат на финансите, ще ги накара да смятат, че освен доходността при парите има и други неща, например доколко те са гарантирани, каква сигурност има за тях, колко са ликвидни. Хората като цяло ще стават по-предпазливи и консервативни. За мен това е здравословното отношение към парите. Това означава основната част от средствата ти да са насочени към гарантирани и стабилни финансови продукти и малка част да се използват за по-рискова инвестиция. В България ситуацията изобщо не беше така, защото хората влязоха рязко от един период, в който нямаха финансова култура, бяха бедни, направо в период, когато изведнъж се появиха парични ресурси и възможност да се прави доходност от тях.
Очаквам кризата да приземи и някои сектори в бизнеса - например начинът, по който се кредитира, както и боравенето със сложни финансови инструменти. С две думи, аз искрено вярвам, че ще излезем много по-зрели и много по-мъдри от цялата ситуация.