Людмила Ненкова, главен мениджър на ваканционния комплекс Св. Тома: Съхранената природа и чистотата е приоритет за платежоспособните туристи

Людмила Ненкова, главен мениджър на ваканционния комплекс Св. Тома: Съхранената природа и чистотата е приоритет за платежоспособните туристи

Людмила Ненкова, главен мениджър на ваканционния комплекс Св. Тома: Съхранената природа и чистотата е приоритет за платежоспособните туристи
В разгара на тазгодишния туристически сезон спадът в броя на туристите, избрали за почивка Черноморието, оправда, но не надхвърли очакванията. Според експертите в бранша умерените загуби в сектора се дължат най-вече на доброто съотношение цена-качество на българския туристически продукт. За отражението на кризата, конкурентоспособността на българския туризъм и бъдещето на луксозния му сегмент разговаряме с Людмила Ненкова, главен мениджър на ваканционния комплекс Св. Тома.
Какво е отражението на кризата върху луксозния туризъм в България в сравнение с традиционния?
- Смятам, че кризата се отразява в еднаква степен както върху традиционния, така и върху луксозния туризъм. Като че ли свиването на пазара е повсеместно и с приблизително еднаква стойност в различните ценови сегменти. Липсата на достоверни статистически данни обаче ни лишава от възможността да направим по-точен и задълбочен анализ.
Конкурентен ли е луксозният туристически продукт в България на този в съседните дестинации?
- През последните години беше направено много за създаване на луксозен туристически продукт в България. Имаме много добри постижения в архитектурата и дизайна. Бързо копираме най-добрите образци в изграждането и обзавеждането на хотели, ресторанти и СПА центрове. Това, което ни липсва и ни отличава от луксозния туристически продукт на съседни дестинации обаче, е изпипването на детайлите, поддържането на постоянство в качеството, кадрите, които освен знания и успехи трябва да притежават онова, което в бранша наричаме рафинираност. Не трябва да забравяме и друг много сериозен проблем - липсата на добри пътища.
Колкото до това дали българският луксозен продукт може да бъде предлаган на по-ниски цени мисля, че отговорът е да. Първо - защото се предлага в страна с по-ниски ценови стандарти от съседни дестинации. Второ - защото общият имидж на страната все още влияе негативно върху конкурентоспособността на нашия луксозен продукт. И трето - защото този продукт като цяло е в процес на развитие и няма утвърдени традиции.
Презастрояването на големите туристически комплекси, а и в някои по-малки селища по Черноморието е наистина неразрешим проблем, който сами много лекомислено създадохме. Но има места, които са запазени от тази негативна тенденция и при които архитектурата е в пълна хармония с природната среда, места, в които техническата инфраструктура (пречиствателни станции и др.) е в пълно съответствие с най-съвременните изисквания за екологично чист туризъм. Така е например в комплекса, в който работя - Свети Тома.
Така е и в някои от новопостроените или в процес на строителство голф игрища по Северното Черноморие. На тези места има всички предпоставки за развитие на луксозен туризъм в екологично чиста среда. Има и терени, които все още не са застроени и които имат шанса при един благоприятен икономически цикъл да се превърнат в истински оазиси за луксозна почивка. Мисля, че една от тези възможности е замразеният за момента мегапроект на север от гр. Бяла.
Логично ли е да се намаляват цените, за да бъдат привлечени повече туристи през следващия сезон?
- Ценовата политика до голяма степен се диктува от тенденциите на международните пазари. Ако най-добрите намаляват цените, ние не можем да останем в изолация. Важното е да изберем гъвкава политика и винаги да спазваме оптималното съотношение качество-цена.
Но така не се ли влиза в порочен кръг: ниски цени - ниско ниво на заплащане - ниско качество?
- Да, разбира се. Когато цените са много ниски, не може да се очаква добро качество. Противното би означавало работа на загуба. Ниското ниво на заплащане на труда обрича на неуспех всеки опит за подобряване на предлаганото. От друга страна, високите цени, които нямат пълно покритие от гледна точка на качеството, са не по-малко опасни и вредни. Те не оправдават очакванията на клиентите, които вече имат големи възможности за сравнение и обсъждане, включително и чрез интернет форумите. Няма нищо по-лошо от излъгания турист. Луксозната база, модерните дизайнерски решения не са единственият фактор, който определя цените. Истинското качество трябва да има неоспорима цена.
Къде е мястото на екологията при изработването на т.нар. луксозен туристически продукт?
- Хората, готови да платят за луксозен продукт, държат в най-голяма степен на чистотата на околното пространство, на съхранената природа, на спокойствието и тишината, на екологично чистите продукти. Хората с висока платежоспособност все по-често поставят тези изисквания на първо място. Може би защото местата, които ги предлагат, стават все по-малко.
Строителството на яхтени марини по Черноморието е сякаш натоварено със свръхочаквания за привличането на платежоспособни туристи? Оправдани ли са те?
- Марините раздвижват брега, правят го по-колоритен и много романтичен, разширяват кръга от предлагани услуги, придават аристократичен и луксозен облик на всеки курорт. Черноморското ни крайбрежие обаче се характеризира с по-малко разнообразие и по-къс сезон от други конкурентни морски дестинации. Затова не трябва да преувеличаваме очаквания положителен ефект от изградените вече съоръжения.
Очаквате ли откриването на голф игрища по Северното Черноморие да повлияе чувствително на развитието на висококатегорийния туризъм?
- Да, очаквам. Голф игрищата по Северното Черноморие са в чудесна хармония с уникалната природа на крайбрежието. Но процесът ще бъде много по-бавен, отколкото ни се иска. Ние нямаме традиции, нямаме така необходимия за тази игра кънтри имидж, нямаме местна, собствена публика. Голяма част от посетителите на голф игрищата в чужбина са корпоративни клиенти.
Ще мине доста време, докато се формират умения и култура за това потребление на местния пазар. Но въпреки всичко аз съм обнадеждена. Трябваше да се започне със създаването на този продукт, каквито и усилия да струва на частните инвеститори. Иначе ще останем завинаги в ниския сегмент на пазара въпреки чудесните природни дадености, с които разполагаме.
СПА културата е вече утвърден елемент от луксозния стил на туризъм и почивка. Къде е България на този пазар?
- Смятам, че част от СПА центровете у нас са наистина на световно ниво. Ние много бързо ориентирахме продукта си към СПА и уелнес предлагането, като се постарахме да копираме в най-пълна степен всичко, което ни е впечатлило в чужбина. Има обаче и два съществени проблема. Първо, изникнаха като гъби и центрове с по два-три кабинета, наречени гръмко СПА, които разклащат доверието в българския СПА продукт. И второ, в желанието си да копираме най-добрите в света сякаш пропуснахме възможността да създадем по-различен, по-впечатляващ, по-запомнящ се продукт на базата на собствените си природни ресурси.
Според статистиката на германските туроператори България е на второ място сред най-малко губещите туристически дестинации в Европа след Турция. На какво се дължи това?
- Точно на това добро съотношение качество-цена. То беше нашето предимство както в периода на икономически подем, така и в периода на криза. Освен това повечето от хотелиерите проявиха голяма гъвкавост по отношение на цените и предложиха разнообразие от стимулиращи продажбата оферти.