В рекламата умните решения са тези, които спестяват пари

В рекламата умните решения са тези, които спестяват пари

Тази седмица "Дневник" ще представи поредица от интервюта с членовете на творческото жури на рекламния фестивал ФАРА - форумът, който събира рекламната общност в курортния комплекс Албена от 2 до 6 септември, за да отличи най-добрите рекламни постижения за изминалата година.
Днес си говорим с творческите директори на рекламните агенции McCann Erickson Sofia, Publicis MARC и студиото за стратегически дизайн "Ентусиазъм" за техните очаквания от фестивала, посоките на развитие на българската реклама и начина, по който рецесията влияе върху идеите и творческите находки в рекламния бизнес.
Велина Мавродиева, творчески директор студио "Ентусиазъм", Иван Киров, творчески директор на McCann Erickson Sofia, Владилен Ачев, творчески директор Publicis MARC
Заявките на фестивала ФАРА са намалели значително тази година. Как бихте го обяснили?
Иван Киров (И.К.): Рецесията има значение, но според мен агенциите са пресяли нещата си по-внимателно. Имаше години, когато са пускали на фестивала неща, които не са лоши, но са нямали шанс. Правеха го просто за да покажат какво правят. Фестивалът все пак е и стратегия на участието.
Велина Мавродиева (В.М.): Има само един форум в България в момента, който се посещава не само от средите, които създават рекламата, но и от клиентите и агенциите го използват - съвсем естествено, за да покажат какво правят. Те не задължително пускат най-силното си творческо решение, понякога показват за кои клиенти са работили и т.н. и може би тази година именно тези заявки са понамалели.
Владилен Ачев (В.А.): Надявам се по-малкото заявки да не са за сметка и на качеството и да видим по-добри неща тази година.
Какво ще търсите в рекламите в различните категории? Очаквате ли рецесията да е повлияла негативно или позитивно на творческите находки?
В.А.: Както и миналата година, така и тази лично аз ще търся оригиналните идеи с адекватно изпълнение, които по най-интересен начин представят един продукт или услуга. Винаги в работата си съм се стремил към оригиналното и тази година ще търся точно това. За момента обаче това, което виждам в ефира, по улиците и в интернет, ме кара да кажа, че рецесията е повлияла негативно на качеството на реклама у нас.
В.М.: Като гледам вече няколко години назад (три, откакто съм член на журито), бавно и постепенно идеите стават по-рафинирани, по-точни и с по-добро изпълнение. Имаше тенденция изпълнението да изпреварва идеите, но според мен нещата се развиват в правилната посока.
И.К.: Фестивалите изненадват и това е положително. Това, което още не сме видели и може би скоро няма да видим, е нетрадиционна кампания, която изцяло успява да заобиколи традиционните медии или по-скоро да влезе в тях по друг начин. Най-интересното тази година обаче е, че започват да се появяват все повече социални кампании. Социалните реклами ти дават много възможности да направиш нещо различно, да минеш на друго ниво. Въпросът е как ще бъдат използвани тези възможности. Тук си заслужава да поемаш рискове и клиентът ти разрешава да го правиш, защото от теб се изисква да променяш представи.
Промени ли рецесията начинът, по който възприемате иновативността и креативността?
В.М.: Не, даже бих казала, че рецесията има благотворен ефект, защото принуждава хората, които се занимават с реклама, да мислят по-фокусирано за марките и проблема, който трябва да решат, тъй като клиентите са по-взискателни. Ние сме (студио "Ентусиазъм" - бел. ред.) сме студио за стратегически дизайн и за нас това по никакъв начин не се е променило, напротив, помага ни да не страдаме от това, че пазарът се е свил.
И.К.: Рецесията не атакува директно тези неща. В нашата работа винаги умните решения са тези, които спестяват пари. От тази гледна точка е нормално те да се търсят по-активно. Ако погледнете кои бяха най-успешните кампании в Кан, то те са такива, които са успели с малко да направят много. Истината е, че тук при нас още не се е усетила същински рецесията. Всички по моите впечатления вярват, че не е разумно по време на рецесия да си режеш маркетинговия бюджет и доколкото могат, го следват.
Какво се промени в работата на агенциите от времето на миналогодишната ФАРА досега? Как се промениха взаимоотношенията клиент - рекламна агенция?
И.К.: Естествено всеки говори за рецесията, но това е просто тема за разговор.
В.А.: Това, което се получи, е, че голяма част от клиентите станаха още по-нерешителни в действията си и започнаха да се намесват повече в работата на агенциите, което от своя страна не води до положителни резултати . Така клиентът предава несигурността си в комуникацията с потребителите или най-малкото се отразява на качеството й. Но имаше и рекламодатели, които предоставиха възможност на агенциите си да изпъкнат с креативност. Те заложиха смело на добрите идеи и това им носи само позитиви и добри резултати.
В.М.: За нас 2008 г. беше страшно силна година, имахме изключително разнообразие от казуси, които трябваше да решаваме. Сега работим повече за бързооборотни марки за сметка на сферата на услугите или недвижимите имоти. Намаляха комуникационните задачи, свързани с корпоративна идентичност и опаковки, за сметка на едни по-дефинирани проблеми на марката.
А по отношение на заплащането на агенцията как се промениха нещата?
И.К.: Засега мисля, че рецесията не се е отразила върху заплащането. Ако се оптимизират разходи, съкращаването се търси от други места.
В.М.: Новите ни клиенти са по-взискателни, но от друга страна, това не е голяма промяна, защото всеки трябва да знае какво получава срещу парите си. Ние винаги сме се опитвали да изясним максимално това. За тези клиенти, с които работим отдавна, имаме установени отношения и доверие, изградено с годините, кризата не оказва влияние. За нас е много по-важно да имаме сходни възгледи по отношение на марката на клиента ни, да имаме насреща хора, които добре разбират собствените си брандове.
Има ли опасност да се появи "загубено поколение" в рекламния бизнес, тъй като не се наемат млади кадри заради рецесията?
В.М.: Зависи колко ще продължи рецесията, но в крайна сметка кризите са нещо нормално. Аз от 20 години работя в този бизнес и съм преживявала няколко кризи. Според мен досега в рекламните агенции критерият, по който се наемаха нови хора, беше крайно занижен, заплащането - доста по-високо, отколкото в други сектори, и това възпита разглезени и неподготвени хора в криейтив отделите. Смятам, че точно това ще се изчисти по време на рецесията. Една от причините екипът ни да остане толкова малък е, че за да даваме качеството, което ни е необходимо, не можем да наемаме твърде много хора, защото не сме в състояние да ги обучим добре.
Кой похват (мислене, нагласа, начин на работа) не сработи в рецесията и няма да се върне след края й?
В.А.: Пасивността и нерешителността са двата основни фактора и начинът на мислене, заради които много марки губят. Големите идеи и обмислените действия са това, което прави разликата независимо от времената. За съжаление забелязвам, че някои рекламодатели използват рецесията като аргумент да искат повече на по-ниска цена и не разбират, че цената е правопропорционална на качеството и резултатите от рекламата. Това дори и рецесията не може да промени.
И.К.: Въпросът ви има смисъл, но за много по-големи, традиционни пазари, там може би наистина след рецесията ще има трайни промени.
Коя реклама ви е направила впечатление през последната година?
В.М.: Тази година бях на Рила за една седмица и абсолютно всеки ден по няколко пъти се сещах за "Един боклук мръсно не прави" на Ogilvy Sofia, коeто ми е любима реклама и едно от най-смислените неща, които съм виждала. Страшно много исках да го виждам във всяка хижа и около лифта. Това е реклама с много дълъг живот за България.